“Fors investeren in comfortabele energiehubs”
Het gaat hard voor G&V Energy Group. De grootste onafhankelijke speler op de Belgische markt van tankstations verhuisde recent naar het Waregem Business Park. Van daaruit breidt de onderneming haar professionele netwerk van tankstations volop uit met oplossingen voor alternatieve brandstoffen, elektrificatie en ander gebruikscomfort.
De vorige locatie in Kuurne was te klein geworden voor het G&V-team, dat ruim 350 mensen telt, waarvan een 50-tal op het hoofdkantoor. “Op zoek naar de juiste vestiging, hadden we de opportuniteit om 2 verdiepingen in het ION-gebouw op Waregem Business Park te betrekken. Dit is een ideale strategische uitvalsbasis, die bovendien volledig aanleunt bij onze duurzaamheidsambities, want dit is het eerste CO2-neutrale bouwproject in België”, zegt CEO Xavier Dewulf.
Allego en Caps
Toen in volle coronapandemie de elektrificatie-tsunami losbarstte, besefte Xavier Dewulf dat G&V Energy Group zich zou moeten heruitvinden. “Dat doen we door alle mogelijke oplossingen te voorzien om voertuigen te laten rijden. Vandaag tellen we onder meer 165 benzinestations onder onze eigen merknaam, Esso, Shell, Total en Q8. Daarnaast hebben we 35 truck-, 24 CNG- en 5 LNG-stations. Bovendien bieden we onder Allego-branding momenteel al op 19 locaties snelladers aan. Allego investeert ook volop zelf in extra laadpunten, onder meer via partnerships met KBC, Ikea, Van der Valk, Redevco en Real Estates.”
Vanaf juni 2024 nemen we voor 23 jaar de concessie van de tankstations aan de E17 in Marke over.
Xavier Dewulf
Voor de verwerking van al die tank- en laadbeurten creëerde G&V Energy Group een handige oplossing. “Caps ondersteunt fleetmanagers maximaal bij de transitie naar een duurzaam mobiliteitsbeleid. Zo is er de Caps-multimerk tank- en laadpas, die toelaat om gebruik te maken van traditionele brandstoffen en alternatieven zoals gas of elektriciteit. Je kan ermee terecht op circa 275.000 laadpunten in Europa.”
Een kleine 50.000 van die laadpunten maken deel uit van het Allego-netwerk, waar Caps-gebruikers kunnen laden aan een extra voordelig tarief, zonder roamingkosten. “Op het online Caps-platform krijgt de fleetmanager een transparant overzicht van alle tank- en laadbeurten, waardoor hij op elk moment de controle over alle kaarten en het mobiliteitsbudget behoudt. Het platform staat ook in voor de configuratie, de indienststelling en de exploitatie van laadpunten op het bedrijf en bij medewerkers thuis, met koppeling van de door het bedrijf gekozen tarieven en het faciliteren van terugbetaling aan medewerkers”, aldus Carmen Horré, rechterhand van de CEO.
Breakpoint
Ook op andere fronten investeert G&V Energy Group volop. “Naast onze tankstations baten we 30 shoplocaties uit, waarvan de helft in ons eigen Breakpoint- verhaal. Die Breakpoints zijn schoolvoorbeelden van een gezond en duurzaam concept waar mensen even rustig kunnen pauzeren, bijvoorbeeld in de gezellige zithoek. Het vlaggenschip van Breakpoint komt in Waregem. Daar komt er, naast een moderne shop met meerdere concepten, een opleidingscentrum voor de shopmedewerkers (Breakpoint Academy). Simultaan zijn ook de werken aan het Foodstation in de Antwerpse Vogelzanglaan bezig. Dat gebouw is destijds ontworpen door de beroemde Belgische architect Léon Stynen. De restauratie gebeurt volgens zijn originele structuren en ideeën.”
Dichter bij huis verwierf het bedrijf recent de concessie voor de tankstations aan beide kanten van de E17 in Marke. “We nemen die uitbating vanaf juni 2024 over voor 23 jaar. In aanvang is dat in zijn huidige vorm, maar tegen begin 2026 in een volledig vernieuwd concept met een Esso-station, snelladers voor wagens, laadmogelijkheden voor trucks en een Breakpoint-shop met foodstation. Het project, De Waterlelie genaamd, wordt een toonbeeld van duurzaamheid en veiligheid, met een erg groene aankleding en een kunstwerk in de vorm van een waterlelie. Dat laatste is een knipoog naar de connectie met het nabijgelegen Libellebos.”
“Maatschappelijke verantwoordelijkheid vinden we als bedrijf heel belangrijk. Om die reden ondersteunen we ook enkele goede doelen zoals Mercy Ships, vzw Auténtico, Lignaverda en We Make Hope”, besluit Xavier Dewulf. (BVC - Foto’s DD)
Uitdagingen
Tijdens dergelijke realisaties als De Waterlelie botst ook G&V Energy Group op 3 uitdagingen. “Je moet voor ieder project een afzonderlijke vergunning krijgen, waarvoor telkens persoonlijk contact met de verantwoordelijke ambtenaar vereist is. Daarnaast is er doorgaans ook een hoogspanningscabine nodig én moet je aansluiting krijgen op voldoende vermogen. Dat slorpt heel wat tijd en budget op, maar we hebben het er heel graag voor over om mee voor de mobiliteit van de toekomst in te staan.”