Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 31/05/2024

Sinds precies een halve eeuw heeft het bedrijf voor intra-Europees multimodaal transport P&O Ferrymasters een stevige poot in Zeebrugge. “De jongste 10 jaar zijn we in omvang verdubbeld en onder de vleugels van wereldspeler in logistiek DP World groeien we sterk verder”, zeggen directeur intermodaal John Freyne en office manager Eva Van Steelant.

50-jarig P&O Ferrymasters groeit vanuit Zeebrugge verder in Europa Eva Van Steelant en John Freyne

Het kantoor van P&O Ferrymasters is bijzonder goed bevolkt. “We kenden de voorbije 10 jaar meer dan een verdubbeling, waarbij we ons versterkten met veel jonge, gemotiveerde mensen”, vertellen intermodaal directeur John Freyne en office manager Zeebrugge Eva Van Steelant, die tegelijk als head of haulage planning verantwoordelijk is voor het bedrijfsonderdeel truckplanning. 

De wortels van P&O Ferrymasters in Zeebrugge gaan terug tot in 1974. Toen ontstond aan de ferryterminal op de Leopold II-dam een vruchtbare cocktail tussen een Britse veermaatschappij en bijhorende transportdiensten op basis van de eigen maritieme routes. In 1987 werd P&O Ferries uit Dover de nieuwe eigenaar. In 2019 werden P&O Ferries en P&O Ferrymasters op hun beurt overgenomen door DP World uit Dubai, een wereldspeler in haventerminals, logistieke diensten, scheepvaart en landtransport. De steun van die grote groep zette een turbo op de ontwikkeling. Zeker toen P&O Ferrymasters vanaf 2022 de intermodale activiteiten van groepsgenoot Unifeeder Shortsea – voornamelijk in het noorden van Europa – integreerde. In combinatie met het bestaande netwerk van P&O Ferrymasters tussen het VK en Zuid-Europa ontstond een omvattend intra-Europees multimodaal netwerk via trailers, containers, spoor en ondersteunende logistieke diensten. 

10.000 containers 

“Binnen P&O Ferrymasters is Zeebrugge het hoofdkantoor voor de intermodale activiteiten. Wij verplaatsen voor onze klanten, waaronder heel wat West-Vlaamse bedrijven, containers door heel Europa. Daarbij gebruiken we zo veel als mogelijk scheepvaart- en spoorverbindingen. Hier bedienen een 50-tal mensen de West-Europese markt, in samenwerking met een 30-tal collega’s in het Poolse Katowice voor Oost-Europa en een 15-tal in Milaan voor Zuid-Europa. In totaal hebben wij een vloot van bijna 10.000 containers en meer dan 1.500 trailers. De trailerafdeling wordt gerund vanuit Europoort Rotterdam”, zegt Van Steelant. 

“Vanwege de grote capaciteit en betrouwbaarheid van het spoor creëerden we een netwerk van eigen terminals in heel Europa. Op onze terminals in Zeebrugge en Rotterdam hebben we wekelijks 29 vertrekkende en inkomende treinen naar Italië, Roemenië, Tsjechië, Polen, Spanje en Frankrijk, met ook terugvracht. Vorig jaar plaatsten we meer dan 100.000 vrachteenheden op het spoor. Naast de eigen ‘bloktreinen’ voor volle ladingen, zetten we ook vracht op gedeelde verbindingen naar onder meer Hongarije, Turkije en Frankrijk”, licht Freyne toe. 

Port of Antwerp-Bruges wees recent 25 hectare van P&O Ferries toe aan DP World, na een marktvraag voor maritiem-logistieke projecten. “Het is voor ons een belangrijke steun dat onze grote groep DP World zijn voetafdruk in Zeebrugge sterker verankert”, besluiten Van Steelant en Freyne. (RJ - Foto MVN)

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie