“Olievlekstrategie met uitlopers naar Frankrijk werkt”
Op één jaar tijd van 4 naar 6 vestigingen groeien: hoeft het nog gezegd dat 2023 een grote mijlpaal in de historiek van Volvo Novabil is? Ruim een half jaar nadat de familie Byttebier de Volvo-garage in Ieper overnam van de familie Willaert, spreidt ze nu ook haar tentakels naar Mons.
Al sinds 1966 vormen de familie Byttebier en het Scandinavische automerk een geslaagd huwelijk. Gestart vanuit Kortrijk, volgde in 1996 een eerste overname in Henegouwen, met de vestiging in Moeskroen. Sindsdien zijn daar ook Waregem, Doornik en in 2023 dus ook Ieper en Mons bijgekomen. “De Volvo-invoerder in België heeft het netwerk onlangs hertekend en gaf zijn strategische partners, zoals wij, de kans om een overname te doen. Aangezien wij nog altijd hard in Volvo én in de vooruitstrevende elektrificatie van het merk geloven, hebben we enthousiast de sprong gewaagd”, stipt CEO Mathias Goos aan.
In Mons zal de familie Crappe de plaatselijke vestiging blijven runnen, zoals de familie Willaert dat ook in Ieper doet. “Wallonië vergt een minder zakelijke, maar een eerder relationele benadering van elke klant. De kmo-markt is er wat kleiner en meer versplinterd dan de Vlaamse. Bovendien moet de fiscale omwenteling die met de elektrificatie gepaard gaat er nog gebeuren. In tegenstelling tot Vlaanderen, is er dus geen premie van 5.000 euro voor particulieren, vzw’s en deelautobedrijven die een elektrische auto met een maximumprijs van 40.000 euro kopen. De focus ligt er nog sterk op wagens op fossiele brandstoffen. Toch geloven we volop in het potentieel van deze dynamische regio.”
We zijn 1 van de 4 Belgische Volvo-dealers die wagens aan diplomaten mogen verkopen.
Mathias Goos
Dat heeft onder meer te maken met de aanwezigheid van start-ups, het datacenter van Google en SHAPE (het centrale commandokantoor van de NAVO). “We zijn 1 van de 4 Belgische Volvo-dealers die wagens aan diplomaten mogen verkopen. Dat vergt een heel specifieke procedure, maar het is zeker een interessante markt. In onze Waalse vestigingen zijn 22% van onze klanten Fransen. Die leren ons kennen vanuit de dienst na verkoop, die prijsgunstiger is dan bij hen, en ze kopen later bij ons ook nieuwe wagens. Dat potentieel willen we nog verder ontginnen.”
Stockfinanciering
De schaalvergroting vertaalt zich ook in de cijfers. “In 2023 tekenen we een omzetstijging van ruim 60% op, waardoor we voor het eerst de kaap van 100 miljoen euro overschrijden. 5,1% van de wagens die afgelopen jaar in België zijn ingeschreven, zijn Volvo’s. Vorig jaar was dat nog 3%”, pikt Manu Byttebier in. “Dat gaat wel gepaard met financiële uitdagingen. Zo is de intrestvoet op stockfinanciering in een jaar tijd verviervoudigd. Ook de inflatie en de moeilijke periode die veel bedrijven nu doorspartelen, zullen ervoor zorgen dat 2024 geen evident jaar wordt.”
Het weerhoudt Volvo Novabil niet van investeringen. “We hebben in totaal 400.000 euro geïnvesteerd in het voorzien van openbare laadpalen op al onze sites en voelen dat die inspanningen beginnen te renderen”, besluiten Manu en Mathias. (BVC - Foto DD)