Na een carrière van ruim 15 jaar in de hr-sector startte Karolien Denoo met een eigen hr-adviesbureau: Inside Out HR. Mentaal welzijn is daarbij het vertrekpunt. Maar er is meer. “Samen met de klant kijk ik ook hoe je met kleding de beste versie van jezelf kan worden.” Zo ontstond Styles & Stories, waarbij ze ondernemers laat groeien via ‘fashion coaching’.
Met Inside Out HR geeft Karolien Denoo hr-trainingen en coaching rond uiteenlopende thema’s zoals welzijn op het werk, leiderschap, stress en burn-out, gesprekstechnieken, enz. “Naast die opleidingen neem ik ook inhouse hr-taken op mij voor klanten die hr-ondersteuning nodig hebben.” Naast die interesse voor hr heeft Karolien altijd al een passie gehad voor schoonheid en creativiteit. “Ik heb na mijn studies bedrijfscommunicatie een opleiding gevolgd als schoonheidsspecialiste, kleur- en stijlconsulente en visagiste. Ogenschijnlijk een heel andere wereld dan die van hr, maar ze leunen dichter aan bij elkaar dan je denkt. Met je look en meer specifiek met de kleren die je draagt, kan je veel bereiken. Met de juiste kledij kan je je zelfvertrouwen versterken en authentiek overkomen bij anderen. Kleding kan je leiderschapsstijl versterken of je boodschap sterker maken in een belangrijk gesprek met een klant of medewerker, of wanneer je voor een publiek staat.”
“Onderzoek wijst uit dat we amper 12 seconden nodig hebben om een eerste indruk van iemand te vormen. Dat betekent dat hoe je gekleed bent daarin een groot aandeel heeft en zelfs belangrijker is dan wát je te vertellen hebt, toch bij die eerste indruk. Ik wil mensen ook bewuster maken van het belang van kledij en welk verschil ze kan maken. Kleine dingen veranderen kan al een groot effect hebben. Ook dat wil ik mijn klanten bijbrengen.”
Noem Karolien vooral geen styliste. “Er is een groot verschil tussen wat een stylist doet en wat ik doe. Een stylist zegt je met welke kleuren en stijl en snit je staat. Die kiest kledij voor je uit louter op basis van hoe jij eruit ziet. Je eindigt meestal met kleren waarin je er goed uitziet, maar die je enkel aantrekt omdat anderen hebben gezegd dat je er mee staat. Het komt niet van binnenuit.” Wat Karolien doet, heet ‘fashion coaching’. Daarbij wordt wel vertrokken bij de persoon achter de klant. “Wie ben jij, waar loop je tegenaan in het leven, wat zijn je onzekerheden en waarom zijn die er? Wat zijn jouw lievelingskledingstukken en waarom? Welke boodschap wil jij uitdragen? Welke kleren geven jou welk gevoel? Een fashion coach wil geen make-over realiseren, maar het beste halen uit de persoon die je echt bent.”
Mijn doelpubliek zijn ondernemende dames. Ik voel dat mannen iets minder openstaan voor mijn verhaal.
Karolien Denoo
Personal branding
“Bij een traject starten we met een eerste diepgaande sessie ‘personal branding’ waarbij ik samen met de klant op zoek ga naar die echte ik en we samen mogelijke blokkades wegwerken. Daarna volgt een sessie rond kleuren en een sessie rond stijl. Dan laat ik een paar maanden tussen, zodat de klant kan uitproberen wat we behandeld hebben in de sessies. Daarna bespreken we hoe de voorbije periode is verlopen, wat goed gaat en waar ze tegenaan lopen om zo de beste versie van zichzelf neer te zetten.”
Een traject bij Styles & Stories is een goede investering, zegt Karolien. “Zeker als je bedenkt dat je erna bewuster omgaat met jouw imago en de indruk die je wil nalaten. Je weet wat je al in je kast hebt hangen, wat je nog nodig hebt. En je koopt enkel de stukken waar je mee staat, waar je je goed in voelt en waar je de juiste boodschap in uitdraagt. In principe behoren miskopen tot het verleden. Mijn doelpubliek zijn dan ook ondernemende dames.
Styles & Stories staat zeker en vast ook open voor mannen, maar ik voel dat zij iets minder openstaan voor mijn verhaal.” Styles & Stories biedt op dit moment een-op-eentrajecten en groepssessies aan. “Uiteraard kan je in zo’n workshop de deelnemers niet zo diepgaand benaderen als met een persoonlijke aanpak, maar de focus ligt in zo’n groepssessie op training. Dan geef ik deelnemers tips & tricks om zelf aan de slag te kunnen in een professionele context. Daarnaast is het mijn bedoeling om keynotes in bedrijven te organiseren. Zo kan ik een groter publiek warm maken voor deze vernieuwende aanpak.”
Enkele tips van Karolien
“Sta stil bij hoe je je voelt en welk doel je wil bereiken. Wil je intimiderend zijn als leidinggevende of wil je net zacht overkomen? Wil je tijdens een meeting met een klant hard onderhandelen of net warm overkomen? Hou ook rekening met de omgeving waar je terecht komt. Wil je indruk maken in een advocatenkantoor, dan kan dat met een maatpak. Wil je samenwerken met een zorginstelling, dan zal je daarmee wat overdressed zijn.”
“Besef welk effect kleuren hebben. Met blauw kom je zakelijk over, met rood straal je passie en vurigheid uit, met groen rust en sereniteit, enzoverder. Het is belangrijk dat je kleuren gericht draagt, in functie van het effect dat ze hebben. Weet ook met welke tinten van welke kleur jij goed staat, want met het ene rood kan jij er bijvoorbeeld ziek uit zien en met een andere tint rood kan je stralen.”
“Accessoires kunnen veel doen voor je outfit. Ik heb het dan niet over het louter visuele aspect, maar vooral over het gevoel dat ze jou kunnen geven. Heb je leuke herinneringen aan een bepaald horloge, heb je oorringen of een ring gekregen van iemand die je dierbaar is? Trek die dan aan op een dag waarop je je wat minder goed voelt. Je zult versteld staan van het effect dat ze kunnen hebben op je gemoed. Hetzelfde geldt voor een kledingstuk dat zo zacht en comfortabel is dat je je er op slag beter in voelt.”