“Vissen in een extra vijver”
Ondernemingen zijn aangewezen op intensieve hr-campagnes om voldoende medewerkers aan te trekken of te behouden. Dat valt niet altijd mee, maar soms komt er hulp uit een onverwachte hoek. Bijvoorbeeld van jongeren uit de Europese Unie, via Business France en het V.I.E.-programma. Emmanuelle Treussard, directeur België bij Business France, legt uit.
Business France is de overheidsinstelling die Franse bedrijven begeleidt bij hun internationale ontwikkeling. Een van haar missies is het ondersteunen van bedrijven en getalenteerde mensen in het buitenland via het V.I.E.-programma.
Emmanuelle Treussard: “Het V.I.E.-programma (Volontariat International en Entreprise) bestaat sinds 2000. Doel is om Franse kmo’s te helpen bij het vinden van vrijwilligers die gedurende 6 tot 24 maanden internationale bedrijfservaring willen opdoen. Het gaat om bijzonder gemotiveerde jongeren uit de Europese Unie, tussen 18 en 28 jaar oud, master of bachelor. Sommigen zijn eerder geschikt voor een commerciële of financiële opdracht, anderen voor een technische job als ingenieur of IT’er. Een bedrijf van bakkerijproducten vindt via het programma wellicht ook een jonge banketbakker.”
Een Frans ‘Belgisch’ bedrijf
Ook ‘Belgische’ bedrijven kunnen op het V.I.E.-programma een beroep doen om vrijwilligers te vinden, op voorwaarde dat ze een vestiging of zusterbedrijf hebben op Franse bodem, opgericht naar Frans recht. Ze kunnen via Business France vrijwilligers aantrekken voor een opdracht in het moederbedrijf in België of waar ook ter wereld. Niet in Frankrijk, want dat zou niet internationaal zijn.
Christophe Monnier is directeur van het V.I.E.-programma bij Business France en vat het belang voor bedrijven samen. “Bedrijven kunnen beroep doen op een database met 60.000 actieve jongeren en een portaalsite van Business France om te adverteren of te scrollen in een database met profielen. Business France regelt alle administratie en maakt een contract met het bedrijf en een contract met de vrijwilliger. Die laatste blijft buiten het sociaal passief van het bedrijf en kost voor België op jaarbasis 39.000 euro, minder dus dan een klassieke aanwerving (gefactureerd door Business France). Een bedrijf kan een vrijwilliger gedurende 6 tot 24 maanden testen vooraleer een standaardcontract aan te bieden.”
Ook voor jongeren zijn er veel voordelen, klinkt het. “Kandidaten maken een profiel in de database van de portaalsite. Vrijwilligers ontvangen in Frankrijk een nettovergoeding. Voor vrijwilligerswerk in België bedraagt dat 2.696 euro per maand (ongeacht opleiding of leeftijd), een reiskostenvergoeding,… en er volgen geen belastingen. Vrijwilligers zijn via Business France privé voor alle risico’s verzekerd. De jongeren doen reële bedrijfservaring op gedurende 6 tot 24 maanden. Op het einde van hun V.I.E.-opdracht kunnen ze door het bedrijf worden aangeworven met een standaardcontract.”
De ervaring tijdens de V.I.E.-opdracht is gegeerd en maakt de profielen veel aantrekkelijker op de arbeidsmarkt.
Voor meer info over het initiatief kan je terecht bij maxime.krummenacker@businessfrance.fr