Op de volgende pagina’s vind je een interview met Vice-eersteminister en minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). De voorbije maanden is Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen namelijk intensief aan het werk om West-Vlaanderen beter te ontsluiten via het spoor. En dat is broodnodig, want er ligt nog heel wat werk op de plank.
Onze acties zijn er gekomen op aanzet van de Provincie West-Vlaanderen en in de schoot van het Provinciaal Socio-Economisch Overlegforum, waar ook de andere sociale partners (ACV, ABVV, Unizo en de Boerenbond) en TreinTramBus bij betrokken zijn. Het overleg met die partners heeft geleid tot een gezamenlijke eisenbundel die we opgesteld hebben voor het kabinet van minister Georges Gilkinet. De eisenbundel is geënt op 2 sporen: er moet geïnvesteerd worden in een betere dienstverlening in onze provincie én in onze spoorinfrastructuur. Voor beide eisen hebben we zowel aanbevelingen op korte als lange termijn gedaan richting het kabinet. Dit zijn de eisen waarop we vanuit Voka West-Vlaanderen fel gehamerd hebben.
1. Investeren in een betere dienstverlening
- Opnieuw een volwaardige IC-trein op de lijn Kortrijk-Brugge met zo min mogelijk tussenstops, bovenop de 2 bestaande verbindingen
- De stations buiten de centrumsteden om het halfuur verbinden met de meest nabije centrumstad
- Vlotte aansluitingen in het overstapknooppunt Lichtervelde
- Frequentere verbindingen naar Rijsel en Duinkerke vanuit het station Kortrijk én vanuit en richting Brugge
2. Investeren in onze spoorinfrastructuur
- Verdere investeringen die de uitbouw van het goederenvervoer via het spoor ten goede moeten komen (zie verder)
- Dubbel spoor tussen Diksmuide en De Panne
- Dubbel spoor tussen Komen en Poperinge
- Opstart van een studie naar de haalbaarheid van een TGV-verbinding Brugge – Kortrijk – Rijsel die de mogelijkheden in kaart moet brengen
Met Voka West-Vlaanderen willen we blijvend een lans breken voor het opwaarderen van het goederenvervoer via het spoor. Het goederenvervoer an sich zal de komende jaren enkel maar toenemen, vandaar dat het zeer belangrijk wordt om dat te spreiden over verschillende transportmodi (weg, spoor en binnenvaart). Eén goederentrein kan bijvoorbeeld 50 vrachtwagens van de weg halen. Er valt dus nog heel wat efficiëntiewinst te boeken.
Eén goederentrein kan 50 vrachtwagens van de weg halen.
Goederenvervoer via het spoor is op vandaag nog erg beperkt in onze provincie. Er zijn slechts enkele punten waar spooroverslag mogelijk is. In hoofdzaak gaat het over de Haven van Zeebrugge, de LAR in Rekkem en in heel beperkte mate in Oostende. De reden is heel simpel: een gebrek aan een performante infrastructuur. Het wordt dan ook zaak om de goederenoverslagplatformen in Zeebrugge en de LAR in de nabije toekomst te optimaliseren. Enkel zo kan het ambitieuze plan van minister Gilkinet (een verdubbeling van het goederenvervoer per spoor tegen 2030) ook in onze provincie gerealiseerd worden.