De Amerikaanse president Donald Trump is tien weken geleden aangetreden in het Witte Huis. In die korte periode heeft hij al meerdere verklaringen afgelegd over de handelsrelatie tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie. In verschillende stappen heeft hij de voorbije weken de Amerikaans-Europese handelsspanningen verder doen oplopen.
Handelstarieven zijn nadelig voor bedrijven en nog schadelijker voor consumenten. We betreuren de Amerikaanse invoertarieven dan ook ten zeerste en begrijpen dat de Europese Commissie zich genoodzaakt ziet om gepast te reageren en druk uit te oefenen op het Amerikaanse binnenlands beleid. Tegentarieven vanwege de Europese Commissie zullen echter ook de Europese economie raken. We rekenen er daarom op dat de Commissie deze maatregelen op een eerlijke en proportionele manier toepast, en we zullen haar daarop ook aanspreken.
Deze FAQ biedt een duidelijk overzicht van de invoertarieven die zijn of zullen worden ingevoerd onder het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump. We bespreken zowel de Amerikaanse tarieven – met speciale aandacht voor de impact op de Europese Unie – als de tegenmaatregelen van de EU en de gevolgen daarvan voor importerende bedrijven.
Nieuw en in de kijker: president Trump pauseert de "wederkerige tarieven"
De Amerikaanse president Donald Trump kondigde gisteren enigszins verrassend een tijdelijke pauze aan voor de hogere 'wederkerige invoertarieven'. Landen die geen tegenmaatregelen hebben genomen op de 'wederkerige tarieven' en die hebben gevraagd om te onderhandelen, krijgen gedurende 90 dagen 'enkel' het basistarief van 10 procent opgelegd. Met andere woorden: voor alle handelspartners geldt nu 90 dagen lang het basistarief van 10%, behalve voor China.
China werd niet opgenomen in de pauze. In plaats daarvan kondigde Trump aan dat hij de heffingen op Chinese goederen zou verhogen van 104% naar 125%. Trumps beslissing kwam nadat Peking had aangekondigd te zullen terugslaan met een invoertarief van 84% op Amerikaanse goederen.
Daar bestaat momenteel nog wat onzekerheid over, aangezien president Trump dit noch ontkent, noch bevestigt heeft. Hoewel de media ervan uit lijkt te gaan dat de pauze ook geldt voor de Europese Unie, blijft Trump altijd onvoorspelbaar in zijn beslissingen.
Het is echter zo dat de Europese Commissie gisteren tegenmaatregelen heeft aangekondigd op de Amerikaanse handelstarieven, maar specifiek gericht op de aluminiumtarieven die de Verenigde Staten sinds 12 maart toepassen op Europese invoer. Deze Europese maatregelen zijn dus nog geen reactie op de "wederkerige tarieven". Het zou dus logisch zijn dat de tegenmaatregelen van de EU dan ook niet beschouwd worden als een vergelding voor de "wederkerige tarieven". In dat geval zou Europa — net zoals de andere handelspartners die (voorlopig) zijn uitgezonderd — moeten vallen onder het uniforme tarief van 10% dat geldt tijdens de aangekondigde 90 dagen durende pauze. We zullen het pas effectief volledig zeker weten als Trump dit vandaag formeel bevestigt.
Om hierop te anticiperen, heeft de Europese Commissie hun aangekondigde tegentarieven ook met 90 dagen uitgesteld.
Volgens Trump was dit van meet af aan het plan: de invoering van de tarieven moest dienen als drukkingsmiddel om landen aan de onderhandelingstafel te krijgen en zo gunstigere handelsvoorwaarden te onderhandelen. Trump en andere Amerikaanse functionarissen hebben gezegd dat ze willen dat landen maatregelen nemen, waaronder het verlagen van hun eigen invoertarieven en andere handelsbelemmeringen, zoals regelgeving, quota, subsidies aan binnenlandse producenten en een gebrekkige bescherming van intellectuele eigendom. Trump stelt dat het Amerikaanse handelstekort het gevolg is van dergelijke handelsbelemmeringen en wil dat tekort wegwerken.
Critici stellen echter dat ook de onrust op de financiële markten en de vrees voor een recessie meespeelden in zijn beslissing. De aankondiging van de wederkerige tarieven leidde tot forse dalingen op de beurs en bracht heel wat onzekerheid met zich mee. Trump kwam onder zware druk te staan van zowel bedrijfsleiders als investeerders om zijn koers bij te stellen.
De onvoorspelbaarheid van de regering-Trump maakt het onmogelijk om daar met zekerheid iets over te zeggen.
Het is mogelijk dat, wanneer de pauze van 90 dagen begin juli afloopt, landen die geen akkoord met de VS hebben gesloten, opnieuw geconfronteerd worden met de tarieven die op 9 april kortstondig werden ingevoerd. Trump zou ook kunnen aankondigen dat de invoering opnieuw wordt uitgesteld. Eerder stelde hij al twee keer de invoering van tarieven op bepaalde importen uit Mexico en Canada uit.
Uitgaande van de veronderstelling dat de pauze ook geldt voor de Europese Unie, zijn de onderstaande tarieven op dit moment van toepassing:
- Invoerheffing van 10% op alle geïmporteerde producten
- Invoerheffing van 25% op staal, aluminium en afgeleide producten
- Invoerheffing van 25% op auto's
Meer informatie over de details van deze heffingen vind je hieronder onder de rubriek “Amerikaanse handelstarieven”.
Amerikaanse handelstarieven onder President Trump
Handelstarieven zijn heffingen op producten die uit andere landen ingevoerd worden. Doorgaans is dat een percentage van de waarde van een product. Als een product 10 euro kost, en het invoertarief bedraagt 25 procent, komt er bij die 10 euro 2,5 euro bij. Bedrijven die buitenlandse goederen invoeren, moeten die invoertarieven betalen aan de regering. Hier dus 2,5 euro. Bedrijven kunnen kiezen om dat bedrag deels of volledig door te rekenen aan consumenten.
Stel dat een Amerikaan Nike-sneakers ter waarde van 100 dollar wil kopen. Veel kans dat die uit Vietnam komen, dat produceert de helft van de Nike-schoenen. Nu geldt een invoertarief van 46 procent voor goederen uit Vietnam, voordien was dat 14 procent.
Wat verandert er in de prijs? Vóór vandaag kostten de sneakers 114 dollar, nu 146 dollar. Maar de exacte prijs in de winkel hangt af van wat Nike besluit door te rekenen aan klanten.
1. Bescherming van de Amerikaanse economie
Trump beschouwt handelstarieven als een essentieel onderdeel van zijn economische strategie. Hij beweert dat deze belastingen Amerikaanse consumenten zullen aanmoedigen om meer binnenlandse producten te kopen, wat de economie zou stimuleren en de belastinginkomsten zou verhogen.
2. Verminderen van het handelstekort
Een belangrijk doel van Trumps tariefbeleid is het verkleinen van het handelstekort van de VS. In 2023 had het land een handels te kort in goederen van 157 miljard euro. Door invoer op goederen duurder te maken, hoopt hij de export te bevorderen en de handelsbalans te verbeteren. De VS had echter een handelsoverschot in diensten van 109 miljard euro ten opzichte van de EU. Dit resulteert in een totaal handelstekort voor de VS van 48 miljard euro per jaar, of slechts 3 procent van de totale handel tussen de EU en de VS.
3. Drukmiddel in onderhandelingen
Hij gebruikt handelstarieven als politiek drukmiddel om concessies van landen af te dwingen. Zo deed hij dat al succesvol met Mexico en dwong hij de Mexicaanse president om strengere maatregelen te nemen tegen migranten.
Critici waarschuwen dat deze handelsmaatregelen de economie kunnen schaden, en Trump heeft niet uitgesloten dat zijn beleid tot een recessie zou kunnen leiden. Toch blijft de Amerikaanse minister van Handel, Howard Lutnick, achter het beleid staan en stelt hij dat de tarieven "de moeite waard" zijn, zelfs als ze een economische neergang veroorzaken.
Trump kondigde op 2 april de invoering van wederkerige handelstarieven aan. Een overzicht van wat je hierover moet weten:
Vanaf 5 april geldt er voor alle landen ter wereld een minimale invoerheffing van 10%.
Vanaf 9 april worden de tarieven voor een aantal landen verhoogd. De hoogte van deze tarieven verschilt per land en is gebaseerd op de invoertarieven die deze landen – volgens de Trump-administratie – aanrekenen op Amerikaanse goederen. Trump wil hen de helft aanrekenen van wat zij de VS aan invoerrechten opleggen. Hij noemt dit een eerlijke regeling, omdat de VS nog steeds minder aanrekent dan wat Amerikaanse exporteurs betalen. Voor producten uit de Europese Unie geldt een tarief van 20%. Een overzicht van de exacte handelstarieven per land vind je in Annex I
Concreet betekent dit dat Europese goederen die tussen 5 en 9 april in de Verenigde Staten worden ingevoerd, onderworpen zijn aan een invoerheffing van 10%. Vanaf 9 april stijgt dit tarief naar 20%.
Deze handelstarieven zijn cumulatief en worden dus bovenop de bestaande invoerrechten toegepast. Met andere woorden: als uw product al onderhevig is aan invoerrechten, komen de wederkerige tarieven daar nog eens bovenop.
Er zijn echter heel wat uitzonderingen waarvoor deze wederkerige tarieven niet gelden, zoals producten waarop recent al invoerheffingen zijn ingevoerd (bijvoorbeeld aluminium, staal, auto's, ...). De volledige lijst van uitzonderingen kan je hieronder vinden.
De volledige en officiële tekst van de aangekondigde handelstarieven en bijhorende Annexen vind je hier.
Uitgezonderde producten
De aangekondigde Amerikaanse "wederkerige tarieven" gelden niet voor een aantal producten:
Goederen die onder de uitzonderingsbepaling van 50 U.S.C. 1702(b) vallen – zoals humanitaire producten – uitgesloten.
Ook producten van staal en aluminium, inclusief afgeleide producten, waarvoor al invoerrechten gelden op basis van eerdere presidentiële proclamaties onder sectie 232 van de Trade Expansion Act of 1962, vallen buiten het toepassingsgebied.
Hetzelfde geldt voor auto’s en auto-onderdelen waarop reeds bijkomende handelstarieven van kracht zijn.
Daarnaast zijn ook specifieke producten, zoals koper, geneesmiddelen, halfgeleiders, hout, bepaalde kritieke mineralen en energieproducten, uitgezonderd.
Tot slot geldt de uitzondering ook voor goederen die mogelijk in de toekomst onderhevig worden aan heffingen op basis van nieuwe maatregelen onder sectie 232.
Alle producten die niet onderhevig zijn aan de Amerikaanse handelstarieven zijn verzameld in Annex II.
20% Amerikaanse Oorsprong in product
Als een Belgisch product dat naar de Verenigde Staten wordt uitgevoerd minstens 20% aan Amerikaanse oorsprong bevat (bijvoorbeeld door gebruik van Amerikaanse onderdelen, componenten of toegevoegde waarde), dan worden de opgelegde ad-valorem invoerrechten (percentuele douanerechten op basis van waarde) enkel geheven op het niet-Amerikaanse deel van het product. Met andere woorden: het Amerikaanse aandeel in het product wordt uitgesloten van de tariefberekening.
Voor Belgische exporteurs kan dit een strategisch voordeel betekenen. Door Amerikaanse onderdelen of technologie in hun productieketen te integreren en zo aan de 20%-voorwaarde te voldoen, kunnen ze (gedeeltelijk) vrijstelling krijgen van invoerrechten bij export naar de VS. Het verlaagt dus de effectieve belastingdruk op die exportproducten en kan de concurrentiepositie in de Amerikaanse markt verbeteren.
De Amerikaanse maatregelen die op 12 maart werden ingevoerd, bestaan uit drie belangrijke elementen:
1. Het herinvoeren van tarieven op staal- en aluminiumproducten tijdens de eerste ambts-termijn van Trump. Deze omvatten verschillende soorten halffabrikaten en eindproducten, zoals stalen pijpen, draad en folie.
2. Het verhogen van de tarieven op aluminium van de oorspronkelijke 10% naar 25%.
3. Het uitbreiden van de tarieven naar andere producten, met name:
- Staal- en aluminiumproducten, zoals huishoudproducten, kookgerei of raamkozijnen.
- Producten die gedeeltelijk uit staal of aluminium bestaan, zoals machines, sportapparatuur, bepaalde elektrische apparaten of meubels.
Het volledige overzicht van HS-codes die onderhevig zijn vind je hier. Je dient helemaal naar onder te scrollen zie je de 10 cijferige HTS-codes. De eerste 6 cijfers komen overeen met de HS-codes.
Daarnaast zal de Amerikaanse Minister van Handel tegen 12 mei 2025 een systeem opzetten waarbij de VS de lijst van staal- en aluminiumafgeleiden producten blijven uitbreiden die onderworpen zijn aan extra heffingen van maximaal 25%.
De Amerikaanse tarieven zullen een totaal van €26 miljard aan EU-exporten treffen, wat overeenkomt met ongeveer 5% van de totale EU-goederenexport naar de VS. Op basis van de huidige importstromen zal dit ertoe leiden dat Amerikaanse importeurs tot €6 miljard extra invoerheffingen moeten betalen.
Op 2 april kondigde trump ook onderstaande handelstarieven aan op buitenlandse auto's. Een overzicht van wat je hierover moet weten:
Vanaf 3 april zal een invoerheffing van 25% gelden op alle auto's die buiten de VS zijn geproduceerd en het land binnenkomen. Dit is een maatregel die Trump eerder al had aangekondigd en die nu officieel wordt doorgevoerd.
De volledige en officiële tekst van de aangekondigde handelstarieven en bijhorende Annexen vind je hier.
Handelstarieven op staal en aluminium
Wederkerige handelstarieven
President Trump kondigt de invoering van zogenaamde 'wederkerige handelstarieven' aan. Dat betekent dat de VS een tarief zullen toepassen op de producten uit een bepaald land dat even hoog is als het handelstarief dat dat land - volgens de VS - heft op Amerikaanse producten. De Trump-administratie schat de tarieven die de Europese Unie aanrekent aan de Verenigde Staten op 39 procent, en halveert dit cijfer om uit te komen op de 20 procent, in wat Trump “vriendelijke wederkerige” tarieven noemde. Dit handelstarief van 20 procent op alle goederen zal ingaan vanaf middernacht van 8 tot 9 april.
Handelstarieven op auto’s
President Trump kondigt een invoertarief aan van 25% op alle wagens. Dit handelstarief is momenteel van kracht. Op dit moment wordt er nog niet gesproken over auto-onderdelen. De officiele kanalen van de Amerikaanse overheid geven nog geen informatie over dit handelstarief. De definitieve lijst van getroffen producten wordt verwacht in Annex I van de officiële proclamatie in het Federal Register, maar deze is nog niet gepubliceerd.
President Trump heeft verschillende tarieven aangekondigd, waarvan sommige nog niet zijn ingevoerd. We hebben echter al meerdere keren gezien dat een aankondiging niet noodzakelijk leidt tot de daadwerkelijke invoering van een effectief tarief, wat de onzekerheid alleen maar vergroot. De vraag blijft of deze aangekondigde tarieven werkelijkheid zullen worden, of dat ze simpelweg politieke drukmiddelen zijn zonder concrete gevolgen.
In dit overzicht focussen we uitsluitend op de aangekondigde tarieven die mogelijk de Europese Unie, en daarmee ook Vlaanderen, als doelwit hebben.
Tarieven op auto-onderdelen
Op woensdag 26 maart kondigde de Amerikaanse president Donald Trump aan dat hij van plan is een extra invoertarief van 25% in te voeren op geïmporteerde auto's en auto-onderdelen. De invoering van deze tarieven zal gefaseerd verlopen: voor auto's is het tarief ingegaan op 3 april, terwijl auto-onderdelen uiterlijk op 3 mei onderhevig zullen zijn aan de bijkomende heffing. De definitieve lijst van getroffen producten wordt verwacht in Annex I van de officiële proclamatie in het Federal Register, maar deze is nog niet gepubliceerd.
Tarieven op alcoholische dranken
Trump heeft ook al aangekondigd een importtarief van 200% op “alle wijnen, champagnes en alcoholische producten” uit Europa invoeren als de aangekondigde Europese heffingen van 50 procent op Amerikaanse whisky niet worden teruggetrokken. Dit was een Europese reactie op de invoertarieven van staal en aluminium.
Het correct bepalen van de HTS-code (Harmonized Tariff Schedule) is essentieel voor de juiste douaneaangifte bij invoer in de Verenigde Staten. Er zijn drie betrouwbare manieren om dit te doen:
- Gebruik een online HTS-codezoeker
Er bestaan gratis tools om HTS-codes op te zoeken, zoals usacustomsclearance.com. Let wel: u moet zelf de juiste productomschrijving kunnen koppelen aan de correcte code, wat in de praktijk complex kan zijn als u niet vertrouwd bent met de Amerikaanse classificatieregels. - Raadpleeg een erkend douane-expediteur (licensed customs broker)
Een erkende expediteur kan u gericht en persoonlijk adviseren over de juiste HTS-code voor uw product. Dit is vaak de meest zekere aanpak, al zijn er doorgaans kosten aan verbonden. - Vraag een bindende ruling aan bij Customs and Border Protection (CBP)
De Amerikaanse douanedienst (CBP) kan een officiële, juridisch bindende beslissing geven over de correcte classificatie van uw product. Dit is de meest waterdichte oplossing, zeker bij twijfel of complexe goederen. Deze juridische beslissing kan achteraf niet aangepast worden.
Een overzicht van essentiële informatiebronnen:
Europese tegenreactie op de Amerikaanse handelstarieven
De Europese Commissie is van mening dat handelstarieven slecht zijn voor ondernemingen en erger voor consumenten. Ze betreuren de VS-handelstarieven en zijn niet overtuigd van het effectief zal doen wat de VS verwachten dat ze zullen doen. De Commissie beseft dat tegenmaatregelen genomen dienen te worden om de VS onder druk te zetten te stoppen met hun handelstarieven. Deze tegenmaatregelen zullen niet goed zijn voor de Europese economie. Daarom is het de doelstelling van de Commissie om de tegentarieven zo precies mogelijk te definiëren om zo efficiënt als mogelijk te kunnen handelen, en de Europese economie zoveel mogelijk te vrijwaren.
Handel buiten de EU is een exclusieve verantwoordelijkheid van de EU en niet van de nationale regeringen van de lidstaten. Dit betekent dat de EU-instellingen wetten maken over handelskwesties en onderhandelen over internationale handelsovereenkomsten en deze afsluiten. Zo ook de beslissing om handelstarieven in te voeren. Deze beslissingen van de Europese Commissie volgen de gewone wetsregels van de EU waardoor de 27 verschillende lidstaten ook akkoord moeten gaan eenmaal een verandering wordt voorgesteld door de Commissie.
Door als één blok op te treden, hebben EU-landen meer onderhandelingsmacht bij het sluiten van handelsovereenkomsten met andere landen. Het heffen van handelstarieven voor de hele EU heeft dan ook een veel groter effect op handelspartners zoals de VS dan wanneer dit op lid statelijk niveau zou gebeuren.
Deze tegenmaatregelen zijn momenteel met 90 dagen uitgesteld als reactie op de pauze die president Trump heeft aangekondigd.
Op 9 april heeft de Europese Commissie vergeldingsmaatregelen goedgekeurd als directe reactie op de Amerikaanse invoerheffingen op staal en aluminium. Intussen onderzoekt de Commissie nog hoe ze zal reageren op de tarieven op auto's en de zogeheten "wederkerige tarieven".
1. Reactivering van EU-heffingen als vergelding voor Amerikaanse heffingen op staal en aluminium
De Verenigde Staten hebben sinds 2018 geleidelijk invoerrechten van 25% op staal en 10% op aluminium opgelegd aan onder meer de Europese Unie. Deze zijn sinds 12 maart verhoogt naar 25% op steel en aluminium. Hoewel eerdere EU-tegenmaatregelen (2018 en 2020) tijdelijk geschorst werden, beslist de Commissie nu deze te heractiveren vanaf de inwerkingtreding van het officieel document. De EU past bijgevolg 10% en 25% extra douanerechten toe op goederen uit Annex I. Annex I bevat voornamelijk producten uit de sectoren voeding en landbouw (zoals bevroren groenten, rijst en maïs), tabaksproducten en nicotinevervangers, cosmetica en parfumerie (zoals lipmake-up), papierwaren (zoals servetten en tafellakens), textiel en kleding (zoals T-shirts en garens), evenals voertuigonderdelen en veiligheidsglas. Vanaf 15 april zullen deze heffingen van kracht zijn.
2. Extra maatregelen die de EU neemt als vergelding tegen de uitbreiding van de voor Amerikaanse heffingen op staal en aluminium
De Europese Commissie zal op onderstaande goederen invoertarieven heffen indien ze vanuit de VS worden geïmporteerd naar de EU.
Vanaf 16 mei 2025 worden 25% extra invoerrechten geheven op producten uit Annex II, als reactie op de verhoging van de Amerikaanse aluminiumheffingen van 10% naar 25%. Deze lijst bevat voornamelijk chemische producten (zoals essentiële oliën), textielproducten (zoals katoenen doeken en weefsels), en bepaalde metaalproducten die vaak gebruikt worden in halfafgewerkte toepassingen.
Ook vanaf 16 mei 2025, wordt ook een tarief van 25% toegepast op goederen uit Annex III, ter vergelding van de nieuwe Amerikaanse invoerrechten op een bredere groep staal- en aluminiumproducten. Denk hierbij aan bewerkte metaalconstructies, staaldraad, en onderdelen voor de bouw- en automobielsector. Deze producten vallen onder de bredere definitie van "derivative products" die de VS sinds 2025 als nieuwe doelwit beschouwt.
Vanaf 1 december 2025 wordt het tarief van 25% verder uitgebreid naar producten uit Annex IV. Deze groep bevat een nog ruimere selectie van machines en mechanische toestellen, motorvoertuigonderdelen, en consumentenproducten zoals elektrische apparaten en onderdelen van vervoermiddelen. Dit deel van de rebalancing-maatregelen is bedoeld om de economische impact van de Amerikaanse handelspolitiek over een bredere waaier van sectoren te compenseren.
De Europese Commissie kan directe tegenmaatregelen nemen ten aanzien van de VS wat ze doet in de vorm van handelstarieven tegen de VS. Daarnaast zijn er nog opties die de EU voorhanden heeft om de Europese economie te verdedigen en de offensieve handelsbelangen te kunnen waarborgen.
Anti-Coercian Instrument
Het Anti-Coercian Instrument of Anti-dwang instrument is in de eerste plaats bedoeld als afschrikmiddel tegen economische dwang. Als er nog steeds sprake is van dwang, biedt het instrument een structuur om op een goed afgestemde manier te reageren en de dwang een halt toe te roepen. Het geeft de EU een breed scala aan mogelijke tegenmaatregelen wanneer een land weigert de dwang op te heffen. Deze omvatten het opleggen van handelstarieven, beperkingen op de handel in diensten en handelsgerelateerde aspecten van intellectuele eigendomsrechten, en beperkingen op de toegang tot buitenlandse directe investeringen en overheidsopdrachten.
Safeguard Measures
Safeguards of vrijwaringsmaatregelen zijn bedoeld voor situaties waarin een bedrijfssector getroffen wordt door een onvoorziene, scherpe en plotselinge toename van de invoer. Deze plotselinge toename kunnen we verwachten nu dat Amerika handelstarieven oplegt aan ook andere landen dan de EU. De goederen die deze derde landen normaal naar de VS zouden exporteren zouden nu hun weg proberen vinden naar de EU.
Op 25 maart heeft de Europese Commissie daarom al aangekondigd dat de vrijwaringsmaatregel voor staal aangescherpt zullen worden om de staalindustrie van de EU te beschermen tegen de stijgende invoer, waarmee zij uitvoering geeft aan het EU-actieplan voor staal en metalen. De Commissie heeft meer bepaald het liberaliseringspercentage verlaagd van 1% naar 0,1%, waardoor de hoeveelheid staal die vrij van rechten in de EU mag worden ingevoerd, wordt beperkt. Bovendien zullen landen niet langer de volledige volumes van ongebruikte quota van andere landen, waaronder Rusland en Wit-Rusland, kunnen gebruiken. Het 'carry-over'-mechanisme, waarmee landen ongebruikte quota konden doorschuiven naar het volgende kwartaal, is ook afgeschaft voor categorieën met een hoge importdruk en een laag verbruik.
Handelsdiversificatie door EU-handelsakkoorden
EU-handelsakkoorden zijn een goed idee vanuit het oogpunt van diversificatie omdat ze de afhankelijkheid van een beperkt aantal handelspartners verkleinen en economische risico’s beter spreiden. Door akkoorden te sluiten met uiteenlopende regio’s, vermindert de EU haar kwetsbaarheid voor geopolitieke druk of verstoringen in toeleveringsketens, zoals die vanuit China of Rusland. Ze openen tegelijk de deur naar snelgroeiende markten buiten de traditionele machten zoals de VS en China, wat nieuwe kansen biedt voor export en investeringen. Deze akkoorden dragen ook bij aan veerkrachtigere toeleveringsketens, bijvoorbeeld in grondstoffen of kritieke technologieën. Bovendien versterken ze de internationale positie van de EU doordat ze Europese normen en waarden op het vlak van milieu, arbeidsrechten en gegevensbescherming helpen uitdragen. Zo vergroten handelsakkoorden niet alleen de economische, maar ook de strategische autonomie van de EU.
Europese eenheidsmarkt
De EU moet meer inzetten op een uitbreiding en verdieping van de Europese eenheidsmarkt nu handel met de VS moeilijker wordt, omdat een sterke interne markt de economische veerkracht en strategische autonomie van Europa versterkt. Als toegang tot de Amerikaanse markt bemoeilijkt wordt door protectionisme of politieke onzekerheid, is het cruciaal dat Europese bedrijven binnen Europa vlot kunnen groeien, investeren en innoveren zonder belemmeringen aan de binnengrenzen. Een beter geïntegreerde eenheidsmarkt – zeker op vlak van diensten, energie, data en kapitaal – creëert schaalvoordelen, stimuleert concurrentievermogen en maakt de EU minder afhankelijk van externe economische machten. Tegelijk zorgt het voor een aantrekkelijker investeringsklimaat en versnelt het de transitie naar een digitale economie. In een wereld met toenemende aparte blokken en handelsverschuivingen is een sterke, coherente interne markt een van de beste garanties op welvaart en geopolitieke slagkracht.