Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 12/01/2023

Meta-wat? Steven Spielberg zag al langer een toekomst in een virtuele wereld met zijn film Ready Player One. Maar wie had ooit gedacht dat sciencefiction werkelijkheid zou worden? Web 3.0 brengt daar verandering in. Ondertussen springen verschillende bedrijven op de digitale boot. Ondernemen in een 'virtual reality': wat zijn de opportuniteiten en is dit iets voor jouw bedrijf?

Laten we beginnen bij het begin. De Metaverse is een onderdeel van Web 3.0, de laatste versie van het web. De eerste versie van het web, Web 1.0, was statisch. Iemand maakte een pagina, publiceerde die online, en dat was dat. Bekijk het als een digitale variant van de krant. Vervolgens werd Web 2.0 geïntroduceerd, een dynamischere versie. Je kan berichten plaatsen, reageren op berichten van anderen en sociale media maakten hun intrede. De content die door de Web 2.0-gebruikers online werd geplaatst, was eigendom van grote bedrijven zoals Facebook. En daar wringt het schoentje. In Web 3.0 blijft alle content die jij maakt of koopt eigendom van jezelf. En dat geeft opportuniteiten! 

Blockchain, Crypto, NFT's en Metaverse. Hallo Web 3.0.

Bij Web 3.0 zit de data niet langer bij één van de grote 'ketens', maar in de Blockchain. Zie het als een systeem om transacties tussen vele partijen in goede banen te leiden. Elke transactie is onveranderlijk in de Blockchain en daardoor heel veilig. Tussenpersonen, zoals een bank of notaris, zijn in Web 3.0 passé. Zie je de mogelijkheden? Je bent niet de eerste die zijn woning te koop zou aanbieden in de Metaverse. Dat deed Zimmo namelijk al op 2 januari 2022. Een moderne, architecturale woning in Tongeren stond te koop met een bijzonder extraatje: wie het huis koopt, krijgt er zijn digitale tweeling bij. Een exacte kopie van het huis – mét grond – in de Metaverse.

Maar hoe koop je nu producten in de Metaverse? Dat doe je met Crypto. Geen onbekend begrip tegenwoordig. Denk aan Bitcoin, de grootste digitale munt, maar ook Ethereum, V-Chain, … . Elke virtuele wereld heeft zijn eigen reeks aan digitaal geld. En die bewaar je in je digitale portefeuille die op zijn beurt weer wordt bewaard in de Blockchain.

Wat je allemaal kan kopen in de Metaverse? Hier wordt het interessant voor bedrijven. Alles. Je kan echt alles kopen en verkopen in de Metaverse. Zolang het in een digitale vorm is gegoten. En deze digitale vorm heet een NFT: een Non-fungible token. Het token bewijst dat je eigenaar bent van jouw digital asset in de blockchain.

 

NFT

 

En de Metaverse? Dat is een virtuele wereld op zich waar je alles kan doen zoals je in de realiteit ook zou doen. Denk aan naar de (digitale) winkel gaan, voor een lunch meeting afspreken of zelfs samen een filmpje zien in de cinema. Daarbovenop kan je helemaal kiezen hoe jouw avatar er van kop tot teen uitziet. Vergaand? Dat kunnen we niet ontkennen. De digitale realiteit wordt dankzij de Metaverse op de kaart gezet. Natuurlijk zijn er ook nadelen. Denk maar aan de gevolgen voor onze privacy, internet- of gameverslavingen en het digitale recht in de virtuele wereld. Maar brengt de Metaverse opportuniteiten met zich mee? Ook heel zeker! 

Start to Metaverse, of niet?

Of jouw bedrijf waarde kan halen uit ondernemen in de Metaverse hangt van verschillende aspecten af. De belangrijkste is ongetwijfeld: zit jouw publiek in de Metaverse? Een digitaal kantoor openen heeft weinig zin als jouw klanten liever persoonlijk langskomen. Denk na over je strategie. Vermijd een exacte kopie van je huidig business model. Een IKEA-winkel openen in de Metaverse zou minder resultaat opleveren dan investeren in een NFT-lijn zodat mensen in de Metaverse hun digitale kantoren kunnen inrichten.

Wie het eerst winst zal halen uit de Metaverse? Dat zijn ongetwijfeld de bedrijven die investeren in virtual fashion en virtuele concerten. Zo hebben Ariana Grande en Justin Bieber al succesvol concerten georganiseerd in de Metaverse. Het enige wat je moest doen, was een avatar aanmaken in de juiste virtuele omgeving, een ticketje kopen en inloggen op het moment van het concert. Zo dicht zag je de supersterren nog nooit optreden, of alleszins hun avatars. 

De Metaverse is dus vooral aantrekkelijk voor Gen Z en Gen Alpha, de –25-jarigen die heel gefocust zijn op gaming. Het geeft je als merk de mogelijkheid om dichter bij je klant te staan. Een virtuele wereld vraagt een digitale aanpak. Als je wil investeren in de Metaverse is een goede developer dus een must. 

Zij maakten de virtuele sprong

Studio 100 maakte op 7 december bekend hun fans de mogelijkheid te bieden om lid te worden van een exclusieve club door middel van een NFT-lidmaatschap. Het lidmaatschap geeft recht op 25 'unieke ervaringen' en geeft de eigenaars het recht om ze door te verkopen dankzij het virtuele eigendomscertificaat (NFT). Dat is niet toevallig want Studio 100 geeft maar 250 van zulke abonnementen vrij. Dat maakt zo'n lidmaatschap zeldzaam en doet de virtuele waarde van de NFT stijgen bij (door)verkoop. De NFT is gebaseerd op de virtuele munt Ethereum. Om het hun fans gemakkelijker te maken om zo'n lidmaatschap aan te kopen, schakelt Studio 100 het Gents bedrijf Venly in. Venly zorgt voor de vertaling van crypto naar euro en omgekeerd. Daardoor kunnen de NFT's in euro's worden aangekocht.

De innovatieve sportartikelengigant Nike blijft nooit lang achter als het gaat over de nieuwste (digitale) trends. Nike opende een virtuele webshop waar je kledij, schoenen en sportartikelen kan aankopen voor je avatar. Nike verkocht ondertussen al ruim 200 miljoen dollar aan virtuele waarde. Niet mis voor producten die enkel virtueel bestaan.

nike metaverse

 

De Antwerp Cyber-Six, zes Antwerpse modedesigners sprongen ook op de virtuele fashion trein. Ze ontwikkelden avant-gardekledij voor de Metaverse die zich niet beperkt tot één virtuele realiteit, maar die gedragen kunnen worden in verschillende virtuele werelden. De modeontwerpers willen met dit project de modewereld op de digitale kaart zetten. 

 

Wil je aftoetsen of de Metaverse ook iets is voor jouw bedrijf? Neem vrijblijvend contact op met Arne Vanlaer.

Arne Vanlaer

Adviseur digitalisering en innovatie

Full bio of Arne Vanlaer

Artikel uit publicatie