Overslaan en naar de inhoud gaan
Map

Laadpaaltaksen moeten van de agenda

  • 25/07/2024

De laadpaaltaks van de 19 gemeenten ondermijnt de ambities van het Brussels Gewest én het ondernemerschap 

De Brusselse ondernemersorganisatie Voka Metropolitan betreurt de plannen van de Brusselse gemeenten om een nieuwe taks op publieke laadpalen in te voeren. Voka roept op om de plannen voor de nieuwe taks snel weer af te voeren. “Het is eens te meer een voorbeeld van hoe het gewest zich in zijn beleidsopties laat dwarsbomen door tegenstrijdig beleid vanuit de gemeentes. Grootste slachtoffers zijn eens te meer Brusselse ondernemers die vastlopen in de Brusselse taksjungle. De Brusselse laadpalentaks is absurd en moet verdwijnen,” reageert René Konings, directeur van Voka Metropolitan.

Het Brussels gewest heeft via haar plan electrify.brussels de ambitie om tegen 2035 22.000 openbare laadpunten uit te rollen. “Een mooie doelstelling waarbij een aantal privéspelers werden uitgenodigd om te helpen bij de realisatie van deze doelen,” zegt Konings. “We moeten nu vaststellen dat deze ondernemingen in een Brusselse taksval zijn gelopen. De Conferentie van burgemeesters wil immers een taks heffen op alle publieke laadpunten. Hierdoor komt het verdienmodel van de laadpaalexploitanten in gevaar en riskeert het gewest haar ambitie niet te kunnen waar maken.” 

Voka Metropolitan pleit voor een fiscaal pact tussen gewest en gemeentes. “Het gewest moet vanuit haar voogdijrol haar rol als boswachter in de Brusselse taksjungle opnemen. Er is dringend nood aan fiscale stabiliteit en het herstel van het vertrouwen tussen de Brusselse overheden en ondernemers.”

Voka Metropolitan is dan ook blij met de stappen die Brussels minister voor financiën en begroting Sven Gatz wil zetten om het dossier juridisch te bekijken. Gatz zal aan zijn administratie de instructie geven om alle betalingen uit het fiscaal compensatiefonds on hold te zetten. 

Contactpersoon