Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Inventieve ideeën omzetten naar langdurige impact

Inventieve ideeën omzetten naar langdurige impact

  • 01/12/2023

Het verhaal van Webvue is een schoolvoorbeeld van jong ondernemerschap en de kracht van netwerken. Maak kennis met Kobe Indemans en Tuur Lenaerts, die een jaar geleden hun ondernemersdroom aanvatten. Met Webvue zetten ze ambitieuze ideeën om in innovatieve digitale producten.

Kobe Indemans: Leeftijd: 25 jaar. Aantal jaren zaakvoerder: 2. Levensmotto: "Wees de architect van je eigen toekomst."

“Durf te ondernemen! Kom uit je kamer en praat met zoveel mogelijk mensen.” Op de vraag welke tip de jonge ondernemers Kobe en Tuur hebben voor startende collega’s, is hun antwoord glashelder. Even helder als de groeivisie die het duo heeft voor Webvue, hun start-up die ze in het najaar van 2022 boven de doopvont hielden.
 

Eindgebruiker centraal

“Met Webvue zetten we ambitieuze ondernemersideeën om naar innovatieve digitale producten met impact”, legt Tuur uit. “Die digitale producten bestrijken een breed speelveld, van eenvoudige websites tot geavanceerde webapplicaties die we verrijken met artificiële intelligentie. Cruciaal in onze strategie is dat de eindgebruiker altijd centraal staat, met de technologie ten dienste van hem of haar. De inzet van nieuwe technologieën mag geen doel op zich zijn.”
 

Ondernemersmicrobe

Waar pikten Tuur en Kobe de ondernemersmicrobe op? “Twee jaar geleden – tijdens mijn studies handelsingenieur in de beleidsinformatica aan de KU Leuven – wou ik al proeven van de praktijk”, bevestigt Kobe. “Na me verdiept te hebben in software development, ging ik als student-ondernemer aan de slag, een statuut dat het beste van beide werelden verenigt. Met Tuur als ‘compagnon de route’ vond ik een partner die dankzij zijn opleiding burgerlijk ingenieur architect een krak is in creatieve probleemoplossing en design. Samen met onze collega Jente gaan we voor een multidisciplinaire aanpak, waarbij we software-, engineering-, design- en marketingvaardigheden combineren.”
 

Tuur Lenaerts. Leeftijd: 24 jaar. Aantal jaren zaakvoerder: 1. Levensmotto: "In verbinding ligt de kracht, luister om te begrijpen."

“Durf te ondernemen! Kom uit je kamer en praat met zoveel mogelijk mensen.”

Artificiële intelligentie

Voor een start-up als Webvue is innovatie een cruciale succesfactor. “Innovatie bepaalt vandaag hoe bedrijven kunnen concurreren, groeien en zich aanpassen aan de snel veranderende eisen van de markt en de technologie”, zegt Tuur. “Nieuwe technologieën kunnen leiden tot efficiëntieverbeteringen, kostenbesparingen, een hogere klantentevredenheid en een sterkere besluitvorming. Binnen Webvue zetten we bijvoorbeeld hard in op het gebruik van artificiële intelligentie. Zo creëerden we onder meer een AI-chatbot op basis van GPT die niet enkel getraind is op publieke data, maar ook op de interne kennisdatabank van een bedrijf.”
 

De kracht van netwerken

Kobe en Tuur hebben de smaak van ondernemen al flink te pakken. “Het is fantastisch om onze passie te kunnen volgen, in combinatie met persoonlijke groei en de flexibiliteit om bijvoorbeeld extra te studeren”, legt Kobe uit. “Momenteel volg ik een master AI aan de KU Leuven. Die kennis zal ons de komende jaren ongetwijfeld goed van pas komen.”

Is er een aspect van ondernemen dat het duo onderschat heeft? Kobe: “Bij de start van ons bedrijf hechtten we te weinig waarde aan de kracht van een sterk netwerk. In een zakelijke context blijft het belangrijk om goede relaties op te bouwen met andere ondernemers. Bedrijven werken graag samen met mensen die ze vertrouwen of die door anderen aanbevolen worden. Het uitgebreide netwerk van Voka en Corda gaf ons alleszins al een fikse duw in de goede richting!” ◀

 

Contactpersoon

Joeri Stoop

Senior adviseur eigenaars-ondernemers

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie