Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Hoe de apps van In The Pocket bijdragen aan onze maatschappij

Hoe de apps van In The Pocket bijdragen aan onze maatschappij

  • 12/09/2023

Digitale producten bouwen die én leiden tot klantentevredenheid én een grote maatschappelijke impact generen. Het mag dan wat vaag klinken, die ‘digitale producten’ zijn de apps en andere oplossingen die miljoenen Belgen iedere dag weer gebruiken. Geen wonder dat ze daar bij In The Pocket zo naarstig aan sleutelen. Strategy Team Lead Greet Bontinck voorziet ons van de nodige duiding over de werking van de ambitieuze digitale productstudio.  

goede zaken

7 miljoen belgen

Op verschillende manieren maakt In The Pocket complexe, digitale processen simpel en bruikbaar, zodat de gebruikers deze digitale kennis letterlijk op zak kunnen hebben. Het beste voorbeeld is de Bancontact Payconic-app die momenteel door 7 miljoen Belgen gebruikt wordt. Van impact gesproken. #goedezaken

In The Pocket telt inmiddels zes studio’s waar de jonkies die het bedrijf vormgeven – de gemiddelde leeftijd is er amper 33 jaar – binnen- en buitenlopen zoals in de lokale koffiebar. In plaats van samen te hokken in de standaard TL-verlichte kantoorruimte waren ze bij In The Pocket slim genoeg om verschillende hubs te creëren waar het gezellig werken is. Let wel, die gezelligheid gaat niet ten koste van de prestaties van de tweehonderd medewerkers. Daarvoor is de professionaliteit en de drang om een verschil te maken met hun digitale producten te groot.  

Een van die ambitieuze, getalenteerde medewerkers is Greet Bontinck, in 2020 begonnen als strateeg bij In The Pocket en vandaag lead van het Strategy Team. “In The Pocket bouwt niet alleen digitale producten voor klanten, we begeleiden klanten ook bij het uittekenen van hun digitale business- en productstrategie, en de succesvolle uitrol ervan. We doen daarnaast ook gebruikersonderzoek. Kwestie van geen maanden te investeren in het bouwen van een digitaal product dat weinig waarde heeft voor de eindgebruiker. Wij spreken vaak gemakshalve over digitale producten, maar we hebben het dan doorgaans over websites, apps en digitale platformen die mensen op dagelijkse basis gebruiken.” 

Wij geloven dat alle kennis en knowhow in eigen handen hebben tot nog veel betere resultaten leidt

Greet Bontinck

Waarin onderscheidt In The Pocket zich van de concurrentie?

“Dat zit hem toch vooral in het feit dat we een Europese digitale productstudio zijn met zowel strategen, architecten, user researchers en product managers, als developers en  
designers in dienst. Dat maakt dat we uitdagingen van klanten telkens vanuit zowel technisch perspectief als business- en gebruikersperspectief kunnen aanpakken. Wanneer wij een product bouwen, weten wij dankzij het gebruikersonderzoek al dat het meerwaarde zal bieden voor de eindgebruiker, hebben we de technische haalbaarheid onderzocht en maken de designers er ook nog een functioneel en inclusief product van. Het stopt voor ons ook niet noodzakelijk na de lancering. We doen regelmatig een follow-up en denken mee na over hoe we het product kunnen blijven verbeteren en doen groeien.” 

Hoe doet In The Pocket het op dit moment?

“De zaken gaan goed en dus achten we het moment rijp om een groeistrategie uit te werken die ons op termijn in staat moet stellen om ons te meten met onze concurrenten op de Europese markt. We kijken verder dan België alleen en durven gerust gewaagde doelen te stellen. We zouden graag willen groeien van tweehonderd naar duizend medewerkers. We openden recent dan ook kantoren in Amsterdam, Boekarest en Lissabon.” 

in the pocket

Welke initiatieven nemen jullie om jullie medewerkers tevreden te houden?

“We hanteren een duidelijk ‘people first’-aanpak, net omdat we beseffen hoe belangrijk het menselijk kapitaal in een bedrijf is. Zonder onze medewerkers zijn we niets. Vandaar ook dat we een ‘remarkable humans’-campagne op poten hebben gezet. We stimuleren mensen om zo vaak mogelijk naar een van onze studio’s in Gent, Leuven en Antwerpen te komen door daar gewoon heel fijnewerkplekken van te maken. Collega’s kiezen zelf of, wanneer en hoe vaak ze naar een van de kantoren komen. We doen daarnaast ook jaarlijks een heuse company trip van vier dagen met als belangrijkste doel je collega’s eens op een andere manier leren kennen.  

Er zijn ook de Friday Drinks, In The Pocket stimuleert het om samen te sporten en ik weet dat er bij het aannemen van mensen ook heel erg  
gekeken wordt naar de match met ons company DNA. Nog belangrijker dan de technische expertise van een kandidaat is het groeipotentieel van de persoon in kwestie en de mindset waarmee iemand bij In The Pocket begint. We hebben trekkers nodig, mensen die mee willen innoveren en ons bedrijf uitdagen.” 

We hanteren een 'people first'-aanpak, omdat we beseffen hoe belangrijk het menselijk kapitaal in een bedrijf is

Greet Bontinck

Welke rol speelt In The Pocket binnen de maatschappij?

“Digitale producten in de markt zetten is één ding, maar dat is enkel nuttig wanneer ze ook effectief meerwaarde bieden voor de eindgebruiker. De grootste uitdaging is om complexe data en inzichten op heldere wijze naar alle gebruikers te vertalen. Als wij een app bouwen voor Engie zodat hun klanten hun energieverbruik tot in detail kunnen volgen, dan leveren we een bijdrage aan de maatschappij. Hetzelfde geldt voor de apps waarmee je de temperatuur van je airconditioning kan instellen of de apps waarmee je online kan shoppen. Het meest concrete voorbeeld is de Bancontact Payconic App. Die wordt momenteel door zeven miljoen Belgen gebruikt. Qua impact op de maatschappij kan dat wel tellen natuurlijk. Meer dan andere productstudio’s leggen we de nadruk op het inclusieve karakter van onze digitale creaties. We willen digitale producten toegankelijk maken voor alle mogelijke gebruikers, en hebben als bedrijf ook de maatschappelijke taak om onze klanten hierin te begeleiden. Zo streven we er bijvoorbeeld steevast naar om onze designs voldoende contrastrijk te maken qua kleurgebruik zodat ook mensen met kleurenblindheid onze apps makkelijk kunnen bedienen.”  

In The Pocket over de jaren heen

In The Pocket kent een voorzichtige start met zeven medewerkers. Twee jaar later telt de digitale productstudio twaalf werknemers. 

In The Pocket sluit haar eerste meerjarige deal, en wel met De Persgroep. Inmiddels heeft het bedrijf al dertig werknemers. 

Er is niet alleen de mijlpaal van de honderd werknemers, In The Pocket opent ook een kantoor in Leuven.  

De coronaperiode wordt aangevat met 127 werknemers en afgerond met 148 werknemers. Of hoe groei ook in moeilijke periodes mogelijk is. 

Ook in Antwerpen huist er nu een ITP-hub. Een extra ‘remote friendly’-werkplek voor de inmiddels 185 medewerkers. 

In The Pocket opent een kantoor in Boekarest. Dit jaar staat ook nog de opening van het kantoor in Lissabon op de agenda. 

Contactpersoon

Sandy Panis

Content manager

imu - vzw - Altez
imu - vzw - Uzbrussel

Artikel uit publicatie