Projectontwikkelaar Ciril uit Hasselt wilde duurzaamheid verankeren in hun DNA, niet alleen in hun vastgoedprojecten, maar ook in hun volledige bedrijfsvoering. In 2019 legden ze de focus daarom voluit op verduurzaming. Het VCDO bood het perfecte kader. “De acties die we hebben ingezet, leveren inmiddels tastbare resultaten”, aldus Director Customer Experience & Operational Excellence Namjoo Schefer.
Meer weten over het VCDO? Klik hier.

Al 34 jaar realiseert Ciril duurzame project- en stadsontwikkelingen. Het vastgoedbedrijf ontwikkelt residentiële, bedrijfs-, kantoor- en retailprojecten en legt daarbij de focus op binnenstedelijke ontwikkelingen. Dat gebeurt altijd in samenspraak met omwonenden, lokale besturen en andere belanghebbenden als partner. Ciril, deel van de Democo Group, telt 25 werknemers, die werken in het hoofdkantoor in Hasselt en in de vestiging in Antwerpen. Het vastgoedbedrijf is ook actief in Portugal en Polen.
Focus op verduurzaming
Als Director Customer Experience & Operational Excellence is Namjoo Schefer verantwoordelijk voor de organisatorische verbetering binnen Ciril. Daarbij lag de focus de afgelopen jaren op het verder verduurzamen van de organisatie. “Duurzaamheid was bij ons altijd al top of mind”, vertelt Namjoo. “Maar vanaf 2019 zijn we in hoog tempo en heel doelgericht aan de slag gegaan om een structurele verandering en vernieuwing van onze producten, diensten en processen te realiseren.”
Perfecte kapstok
“De gestructureerde, actiegerichte aanpak van het VCDO-traject was precies wat wij zochten. De perfecte kapstok om onze duurzame ontwikkeling aan op te hangen.” Ciril mocht zich in 2024 gecertificeerd SDG Champion noemen. Namjoo: “Deze bekroning vormde voor ons een objectieve bevestiging dat we zeer goed bezig zijn.”
Future-fit
“Om ons toekomstgerichter te ontwikkelen, maken we gebruik van de wetenschappelijk onderbouwde Future-Fit-methodologie”, vertelt Namjoo. “We volgen ook het Science Based Targets Initiative (SBTi), waarmee je kan analyseren of je klimaatinspanningen voldoende zijn. Dat helpt ons om duurzaamheid strategisch in onze bedrijfsdoelstellingen te integreren en gerichter verder te groeien richting verduurzaming.”
Topprioriteit: minder CO2
“Onze CO2-uitstoot doen dalen is uiteraard prioriteit één. We hebben onze CO2-impact binnen iedere tak van onze bedrijfsvoering grondig onderzocht en bekeken hoe we onze voetafdruk konden verkleinen, op korte en langere termijn. Daarbij hebben we zelfs lopende projecten nog onder de loep genomen op zoek naar quick wins, wat niet zo evident is. Zo hebben we bijvoorbeeld nog beslist om al vergunde projecten met gasverwarming aan te passen naar verwarming met warmtepompen.”
Tastbare resultaten
“Het is mooi om te zien dat de acties die we jaren geleden hebben ingezet, inmiddels tastbare resultaten opleveren”, vindt Namjoo. “In 2025 zullen we onze CO2-uitstoot structureel hebben verminderd met 16% tegenover het meetjaar 2019.” Die reductie werd onder meer bereikt door minder gebruik van beton en asfalt en door een verhoging van het aandeel hernieuwbare energie en hernieuwbare grondstoffen.
Funfactor
In het kader van verduurzaming ontwikkelde de Hasseltse projectontwikkelaar ook tal van sociale en veiligheidsinitiatieven voor hun medewerkers op kantoor en op de werven. “Werken in onze sector is intensief en soms best stresserend”, licht Namjoo toe. “Dan is het extra belangrijk om de funfactor op de werkvloer te bevorderen en te investeren in mentaal welzijn.”
“Kleine initiatieven kunnen al een verschil maken. Zo organiseert een klein groepje medewerkers elk jaar 7 toffe, afdelingsoverschrijdende acties op het gebied van welzijn. En we hebben onze Good News Friday: iedereen deelt aan het einde van de week in de appgroep zijn succesmomenten. Zo gaan we met een positief gevoel het weekend in.”
Meer weten over het VCDO? Klik hier.



