Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 27/02/2025

Als grote boomschorsproducent op Europees niveau en pionier in turfvrije substraten zet Agricon vol in op innovatie en duurzaamheid. Het familiebedrijf uit Balen pioniert al 25 jaar in talloze initiatieven om hun missie ‘werken aan een groene wereld’ waar te maken. 

 

Agricon werd in 1997 opgericht door de drie broers Guy, Jef en Luc Convens. “Guy is de grote drijfveer achter ons bedrijf”, vertelt CFO Stijn Op de Beeck. “Hij zag een markt voor boomschors in België, dat hij meebracht in de lege vrachtwagen op de terugweg uit Frankrijk. Die schors verhandelde hij aanvankelijk als ruw materiaal, maar dat groeide al snel uit tot de eigen productie en distributie van schorsproducten, vaak onder private label.”

Stijn Op de Beeck

 

Ruimte om te groeien
Na achtereenvolgens op productiesites in Overpelt en Ham te zijn gehuisvest, verhuisde Agricon in 2023 naar het huidige 18 hectare grote complex in Balen. “De extra ruimte hadden we nodig om onze groei te kunnen ondersteunen en onze activiteiten verder te exploiteren”, licht Stijn toe. De afgelopen 10 jaar maakte Agricon Group een aanhoudende groei door. Inmiddels is het een gerenommeerde boomschorsleverancier in Europa. Niet enkel de volumes stegen, ook het aanbod breidde flink uit met potgrond, meststoffen, houtpellets en -briketten, siergrind en zelfs terrarium- en orchideesubstraten. Liefst 70% van deze producten gaat naar de export, met als belangrijkste afnemers Duitsland en Spanje.

Björn Boerhorst

 

Duurzame potgrond 
In Balen beschikt Agricon over een eigen R&D-afdeling, waar machines en nieuwe technologieën worden ontwikkeld. Dat resulteerde al in een innovatief turfvervangend product. Stijn: “Turf is traditioneel een belangrijk bestanddeel voor potgrond, maar bij de ontginning komt CO2 vrij. Met onze in-house ontwikkelde Fiberbeast-installatie verwerken we de bijproducten van houtzagerijen, zoals takken, bladeren en wortels, tot vezels. Die vormen het hoofdbestanddeel voor een duurzame potgrond, die kwalitatief niet onderdoet voor de turfhoudende variant.”
“We leveren de Fiberbeast-installatie ook aan concurrerende bedrijven over de grens, bijvoorbeeld in Portugal, Polen, Duitsland en Tsjechië. Andere bedrijven kunnen nu met de machine zelf duurzame potgrond produceren en regionaal afzetten. Zo geven we onze duurzaamheidsmissie een nog bredere basis.”

100% duurzame organisatie
“Door onze zoektocht naar alternatieve grondstoffen is duurzaamheid helemaal in onze bedrijfsvoering verweven”, zegt Stijn. “Zo transformeren wij van een bedrijf dat duurzame producten maakt en distribueert, naar een volledig duurzame organisatie. We waren altijd al een bedrijf met een groen hart, maar nu is alles wat wij doen echt 100 procent duurzaamheidsgedreven. We willen onze duurzaamheidsvisie op alle niveaus nog verder uitbreiden en een breder draagvlak bereiken.”

Doel: Champions-certificaat
In die groene visie past ook de imposante lijst duurzaamheidsacties die Agricon sinds 2021 uitrolt in het kader van Voka’s VCDO-traject. Sinds vorig jaar is Agricon de trotse bezitter van het SDG Pioneer-certificaat. “Wij gingen voor alle 17 sustainable development goals”, vertelt Agricons duurzaamheidscoördinator Björn Boerhorst. Zonne- en windenergie, groendaken en ledverlichting zijn enkele van onze groene realisaties. Ons ‘pronkstuk’ is de aanleg van een systeem voor hemelwater­opvang met een buffer­capaciteit van 3.000 m3.”

Agricon wil meteen doorzetten en gaat nu ook voor het Champions-certificaat. Björn: “Ons doel is om op termijn onze eigen Agricon-producten helemaal turfvrij te maken.” 
“Door met onze Agricon-labelproducten voor 100 procent duurzame potgrond te gaan, willen we een statement maken”, benadrukt Stijn Op de Beeck. “We hopen dat dit voor de leveranciers voor wie we private label-producten maken, een zetje in de rug is om ook over te schakelen op volledig duurzame potgronden.”

Partnerships met natuurorganisaties
Agricon gaat sinds enkele jaren strategische partnerships aan met natuurorganisaties. Zo heeft het een pilootproject opgezet met Natuurpunt om reststromen in te zamelen en te verwerken tot potaarde, die Natuurpunt onder eigen label verkoopt. Ook op het gebied van beleid en personeel zijn er tal van initiatieven. Björn: “Denk aan zaken als een duidelijk en transparant loonbeleid voor alle medewerkers, meer opleidingsmogelijkheden en een beleid voor een betere work-life balance.” 
Om ook het leven van de transporteurs aangenamer te maken is op de nieuwe site het Peripass-systeem in gebruik genomen. Björn: “De transporteurs worden in hun eigen taal aangesproken en begeleid over het terrein. Dat is prettiger voor hen en het werkt veel efficiënter.” 

Contactpersoon

Gitte Briers

Adviseur duurzaam ondernemen

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie

De barrier - structurele partner voka limburg
Trixxo
KPMG
Alk Reismakers - partner Voka - KvK Limburg
propaganda logo limburg
ING
Logo Mensura
Logo SD Worx
groep jam