Facil levert bevestigingselementen en bijbehorende diensten aan de auto-industrie. Met grote klanten als Ford, BMW, Volvo Trucks en Navistar is het al van bij de start in 2000 wereldwijd actief. En nu zijn er ook nieuwe groeimogelijkheden in het Midden-Oosten.
Kris Reynders
De autosector heeft het globaal moeilijk, maar de groeiende markt van New Energy Vehicles geeft onze internationalisering toch een nieuwe boost”, zegt Kris Reynders, Managing Director Facil Engineering Services.
Klanten ontzorgen
“Facil produceert zelf niets”, verduidelijkt Kris. “We zijn een joint-venture van een Duitse boutenfabrikant en een Franse clipsenfabrikant, maar we werken volledig onafhankelijk. We ontzorgen onze klanten voor de duizenden bouten, moeren en andere bevestigingsmaterialen die bij de productie van wagens en trucks nodig zijn. We zijn echter veel meer dan een distributeur: we leveren ook diensten rond engineering, kwaliteit, aankoop en logistiek. We zitten dus van begin tot einde mee aan boord. En dat gaat best ver: zo doen we ook de forecasting van welke materialen wanneer nodig zijn. Heel concreet: als het bakje met materialen van de operator aan de productielijn leeg is, zorgen wij dat het weer tijdig gevuld is.”
Internationale hefboom
Het bedrijf met hoofdzetel in Genk is een internationale speler. “Eigenlijk hebben we in Limburg zelf geen afzetmarkt meer. Via Ford waren we eerst vooral in Duitsland en Spanje actief. Door Volvo Trucks kwamen daar later ook China, India en Japan bij. En met de overname van een concullega ook Noord-Amerika en Mexico. Daar konden we vier jaar geleden met Navistar een grote nieuwe klant binnenhalen. Vandaag werken we samen met meer dan 500 partner-leveranciers en bedienen we zowat de hele wereld vanuit meer dan 20 locaties. De combinatie van onze expertise met dat grote internationale netwerk zorgt voor een grote hefboomfunctie en dus voor betere voorwaarden voor onze klanten.”
Kwaliteitsgarantie
Ook de kwaliteitscontrole is een reden voor veel autoconstructeurs om met Facil samen te werken. “Wij begeleiden onze leveranciers om de kwaliteit te waarborgen. Bij nieuwe leveranciers doen we ook altijd eerst een audit. Dat is hoe wij ons onderscheiden. De constructeurs zouden ook rechtstreeks bij de leveranciers kunnen aankopen, maar bij ons worden ze van A tot Z ontzorgd. Bovendien kunnen we door onze doorgedreven processen en procedures de kwaliteitsuitval van de bevestigingselementen sterk naar beneden halen. Zit die foutenmarge normaal op 500 bouten per miljoen, dan is dat bij ons gemiddeld slechts 4 stuks per miljoen. Een duidelijk voorbeeld van onze meerwaarde.”
Nieuwe markten verkennen
De auto-industrie zit in een crisis en dat heeft ook impact op de business van Facil. “Tegelijk is de transitie naar New Energy Vehicles voor ons ook een kans”, geeft Kris aan. “Recent zijn er heel wat nieuwe constructeurs op de markt gekomen. Zo hebben we sinds anderhalf jaar contacten met CEER, de eerste producent van elektrische wagens in Saudi-Arabië. Zakendoen met landen in het Midden-Oosten vereist wel een specifieke aanpak. Onderhandelen gaat er niet lineair zoals in westerse landen, maar eerder circulair. Wederzijds vertrouwen is heel belangrijk en dus duurt alles net iets langer dan bij ons.”
“Gelukkig konden we onder andere via de Businessclub Midden-Oosten van Voka – KvK Limburg ervaringen uitwisselen met andere ondernemers en leren over de culturele verschillen. Dat heeft ons erg geholpen in de onderhandelingen. Ondanks de uitdagingen hebben we met CEER recent ook effectief een contract afgesloten. Door dat vertrouwen is er een echt partnership ontstaan. Saudi-Arabië heeft een duidelijke visie om zijn economie te heroriënteren, weg van de aardolie. En dat biedt ook voor Facil veel opportuniteiten voor de toekomst.”