Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 28/11/2024

De dynamiek in een familiale onderneming kan niet beter worden geïllustreerd. Terwijl Emmy met passie over het bedrijf vertelt, luistert mama Marleen mee én wandelt de 84-jarige grootvader en oprichter Robert ook nog even binnen. Dat kan alleen in een familiebedrijf. Welkom bij Martens RMD, specialist in buiten- én binnen­beleving.

 

Robert Martens begon in 1967 in Diepenbeek met de productie en installatie van poorten. Toen later dochter Marleen en zoon Eric mee in de zaak rolden, kwamen daar ook rolluiken bij. Met kleindochter Emmy is nu de derde generatie mee aan boord. Zij zag het assortiment door de jaren heen alleen maar uitbreiden. “Met ook ramen en deuren, zonweringen, terrasoverkappingen en een breed gamma interieurartikelen bieden we nu totaalconcepten voor buiten én binnen aan.”

Werken én plezier maken
De dagelijkse leiding is in handen van Marleen, Eric én Emmy. “We besturen het bedrijf inderdaad samen, al heeft iedereen zijn eigen afdeling”, zegt Emmy. “Mijn oom Eric houdt zich bezig met de logistieke organisatie en doet de opmetingen. Mijn mama Marleen is het financiële brein van het bedrijf en doet de boekhouding. Zelf ben ik verantwoordelijk voor HR en de calculatie en offertes. De verdeling zit goed, en zeker in een familie­bedrijf is dat belangrijk.”

“Je hoort regelmatig dat samenwerken met familie niet makkelijk is. Bij ons loopt dat echter heel vlot. Het voordeel is dat je elkaar écht kent. Dat helpt om elkaar te begrijpen en om dingen te plaatsen. En natuurlijk botst het ook wel eens. Maar als we op professioneel gebied van mening verschillen, heeft dat geen effect op ­familiaal vlak. Wat ook helpt: we lachen veel en zorgen voor een goede werksfeer. Regelmatig is er een team­etentje of groepsactiviteit.”

Nieuwe thuis
De eerste generatie woonde waar het bedrijf was. Werk en privé vielen toen volledig samen. “Heel familiaal was dat”, herinnert Emmy zich. “Overdag sprongen we regelmatig bij hen binnen voor een koffie. We zijn echter blijven groeien en verhuisden naar een nieuwe locatie, met een grotere toonzaal. Dat was een emotionele stap voor de familie. Gelukkig komt mijn opa nog regelmatig eens langs, zoals nu bijvoorbeeld.” (lacht)

“We kunnen echter perfect de knop omdraaien en vlot schakelen tussen werk en privé. Op familiefeesten wordt er niet over het werk gepraat. En nu we op deze nieuwe locatie zitten, lukt het nog beter om los te laten. Als we de deur hier dichttrekken, zijn we echt weg. Al hebben we ook in de nieuwe toonzaal gezorgd voor een huiselijke sfeer. Zo komt dat familiale karakter toch weer boven.”

Zoektocht naar personeel
Het bedrijf kan rekenen op een trouw personeels­team, velen met 20 à 30 jaar ervaring. “De keerzijde van de medaille is dat zij de komende jaren één voor één met pensioen gaan”, aldus Emmy. “En dus zetten we volop in op aanwerving. Goed personeel vinden is echter een huzarenstukje geworden. De verhuis naar onze nieuwe locatie maakt het hopelijk aantrekkelijker voor jongeren om bij ons te komen werken. We kunnen hen nu betere faciliteiten en een betere bereikbaarheid bieden.”

"Als we op professioneel gebied al eens van mening verschillen, heeft dat geen effect op familiaal vlak."

Personeel vinden zal een van de grootste uitdagingen blijven. “De vereisten zijn bovendien niet min”, weet Emmy. “Veel van wat ze hier moeten doen, leren ze niet op school. Het zijn niet alleen de technische vaardigheden, maar ook probleemoplossend vermogen en omgaan met de klanten. Hier moet je een beetje van alles kunnen.”

 

Volgende generatie
Typisch voor een familiebedrijf is dat elke generatie opnieuw moet nadenken over de opvolging. “De komende jaren zal mijn mama minder gaan werken, waardoor de dagelijkse leiding van het bedrijf meer in mijn handen komt. Dat is best spannend. Of mijn broer en nicht ook mee in het bedrijf stappen, is nog niet duidelijk. Maar er zal altijd plaats voor hen zijn als ze dat zelf willen.”

“Misschien dat ze er op dezelfde manier inrollen als ik indertijd. Ik ben als kind opgegroeid boven de zaak. Dan ging ik in het magazijn kleuren op verpakkingskarton. En als 17-jarige hielp ik op woensdagnamiddag af en toe mijn mama bij het maken van offertes. In 2017 ben ik dan in de zaak gekomen als administratief bediende. Zo heb ik alle aspecten van de onderneming leren kennen.”

Zonovergoten toekomst
Het bedrijf is de voorbije jaren fel gegroeid. “Dat willen we nu verder uitbouwen. Nog meer mensen naar onze toonzaal krijgen. Onze naamsbekendheid vergroten en mensen ons ruime assortiment leren kennen. Niet iedereen weet bijvoorbeeld dat ze ook voor gordijnen bij ons terechtkunnen.”

“We assembleren als een van de enige in de sector ook onze eigen rolluiken. Dat doen we meer uit noodzaak: er is geen alternatief op de markt dat voldoet aan onze kwaliteitseisen en dus blijven we ze zelf maken. Eigenlijk moeten we daar meer mee doen, want onze rolluiken zijn erg vermaard in de regio. Het is een troef die we nu te weinig uitspelen.”

Trendsetter
De voorbije jaren hebben Emmy en Marleen de behoeften van de klanten zien veranderen. En dus verandert hun assortiment mee. “Wij willen een trendsetter zijn op het vlak van binnen- én buiten­beleving. Mensen willen meer connectie met buiten. Ze willen het hele jaar door van hun tuin en terras genieten. Daarom zijn terras­overkappingen en lamellen daken nu zo populair.”

“We volgen wat er leeft op het vlak van interieur en design. Er zijn veel leveranciers, maar we zijn zeer selectief. We gaan enkel voor de topproducten en kiezen voor die partners met dezelfde visie. Door die keuze voor kwaliteit en met onze service kunnen we ons onderscheiden. Enkel zo kunnen we de beste partner voor onze klanten zijn.”

Contactpersoon

Julie Oris

Adviseur eigenaars-ondernemers

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie