Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 12/12/2023

Exact twintig jaar geleden – in 2003 – startte Joeri Vanhumbeeck samen met zijn toenmalige vennoot Steven Lismont Carconnex op. Het bedrijf dat vandaag volledig in handen is van Joeri, specialiseert zich in de aan- en verkoop van nieuwe en zeer jonge tweedehandswagens. Vandaag is Carconnex uitgegroeid tot een grote speler in Europa, met dank aan een doorgedreven digitalisering. Hoe blikt Joeri terug op twintig jaar ondernemerschap?

“Ceo, entrepreneur, digital frontrunner en car enthu­siast.” Zo omschrijft Joeri Vanhumbeeck zichzelf op zijn LinkedIn­profiel. De liefde voor auto’s loopt als een rode draad door zijn professionele carrière. “Tijdens mijn loop­ baan heb ik de vele facetten van de automotive­sector kunnen verkennen, van sales consultant bij een leasing­ maatschappij tot zaakvoerder van een onafhankelijke dealer in tweedehandsvoertuigen”, geeft Joeri aan. “Die erva­ring en expertise komen me vandaag als CEO van Car­connex uitstekend van pas. Zowel voor de aankoop als de verkoop van onze wagens – onze core business – werken we samen met invoerders, fabrikanten, leasingmaat­schappijen, kortetermijn­verhuurmaatschappijen, grote dealergroepen maar ook kleine dealers. Onze 3.850 klanten – uitsluitend in een B2B­context en over heel de wereld – vinden vlot de weg naar ons gevarieerde aanbod van kwaliteitsvoertuigen, met zeer competitieve prijzen en een premium service als kers op de taart.”

Team van trouwe medewerkers

Voor deze premium service kan Joeri rekenen op een toegewijd team van twintig medewerkers: “Dankzij een doorgedreven digitalisering van ons backofficesysteem kan de klant de wagens niet alleen online kopen maar ook betalen en zijn volledige aftersales digi­taal opvolgen. Indien de klant toch liever persoonlijk bena­derd wil worden, staan onze experten altijd klaar. Wetende dat meer dan 60% van onze medewerkers al meer dan tien jaar bij Carconnex werkt, is het duidelijk dat we over heel wat expertise en knowhow beschikken. Onze medewer­kers zijn trouwens de motor van het bedrijf.”

Mooie realisaties

Joeri en zijn medewerkers hebben de voorbije twee de­cennia enkele mooie projecten gerealiseerd. Joeri: “Allereerst hebben we met Carconnex meer dan 150.000 verkochte auto’s op de teller staan. We hebben bijgedragen aan de start­up en de succesvolle ver­ koop van een groot autoveiling­ platform.We hebben in 2011 een tweede tradingvennoot­ schap mee opgericht die louter focuste op Franse automerken voor Franse klanten. In 2015 richtten we ons exportvizier naar China, met een Chinese entiteit als resultaat. Vier jaar geleden hebben we gepartici­ peerd in een softwarebedrijf voor de automotive. Dankzij die participatie konden we binnen Carconnex versnelde stappen zetten qua digitalisering. Vorig jaar hebben we dit bedrijf suc­cesvol kunnen verkopen aan een beursgenoteerde speler.”

Platform

Zichtbaarheid van de wagens bij zoveel mogelijk partijen wordt belangijker om de rotatiesnel­heid te verhogen, vertelt Joeri. “Daarom bouwen we sinds 2 jaar aan een nieuw platform dat het mogelijk maakt onze auto’s in een mum van tijd te connecteren  met meer dan 5.000 autodealers in de EU. Deze dealers kunnen op hun beurt hun eigen auto’s ook op het platform plaatsen om zo hun verkoopregio te vergroten, veel meer klanten te bereiken en dus hun verkoop te ver­ snellen. En dit volgens een ‘no cure no pay’­methode. Sinds 3 maanden stellen we het plat­ form ook open naar externe partijen en dit loopt als een trein. Onze klanten kunnen nu auto’s verkopen aan hun eind­ klanten zonder de auto gekocht en dus gefinancierd te hebben. Met de huidige intrestvoeten is dit een luxe.”

Omringd door ervaren specialisten

Joeri is best trots op het on­dernemersparcours dat hij tot nu toe aflegde. “De voorbije twintig jaar bij Carconnex waren een echte rollercoaster. Als zaakvoerder heb ik me al­ tijd omringd met specialisten uit mijn netwerk die me met raad en daad bijstonden. Ik heb hun advies altijd enorm geapprecieerd. Intern hebben we de afspraak strategische ideeën of projecten altijd af te stemmen. Omdat we elkaar perfect aanvullen, levert dit steevast inspirerende ideeën op. Ondernemen is immers geen onemanshow. Ook tijdens Voka­activiteiten verzamel ik veel boeiende inzichten. Zo leer je onder meer hoe je als ondernemer jouw weg vindt in het kluwen van Vlaamse sub­sidies en premies, een terrein dat dringend toe is aan vereen­voudiging.”

Ondernemen is geen oneman-show.

Joeri Vanhumbeeck, CEO Carconnex

Wat is ...Carconnex

  • Opgericht in: 2003
  • Zaakvoerder: Joeri Vanhumbeeck 
  • Aantal medewerkers: 20 
  • Activiteiten: merkonafhankelijke invoerder van nieuwe en jonge tweedehandswagens, enkel B2B 
  • www.carconnex.be
Proximus

Artikel uit publicatie