Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • “Deze award is een mooie stimulans om de derde generatie klaar te stomen in ons familiebedrijf”

“Deze award is een mooie stimulans om de derde generatie klaar te stomen in ons familiebedrijf”

  • 28/05/2024

In mei 2023 verhuisde De Fakkel 2023 naar Houthalen-Helchteren. Tijdens de Family Business Happening kregen de trotse zaakvoerders Ann en Bart Claes van Claes Retail Group de award uit handen van Jo Brouns, Vlaams minister van Economie, en Karin Van De Velde, voorzitter van Voka – KvK Limburg. Een mooie bekroning voor een familiebedrijf met een duidelijke toekomstvisie.

 

 

 

 

 

 

 

 

Sinds 1975 is de familiale holding CRG – het moederbedrijf boven de modemerken JBC, CKS en Mayerline – uitgegroeid tot een toonaangevende speler op de Belgische retail­markt. Betaalbare, kwaliteitsvolle en duurzame kledij aanbieden, geproduceerd met respect voor mens en natuur: dat is de missie van het familiebedrijf. “Vandaag zijn de aandelen nog altijd 100 procent in handen van de familie”, zegt Ann Claes. “Op het vlak van familiale governance laten we ons al vele jaren begeleiden door een gespecialiseerd team. Daarnaast hebben we ook een familiecharter met familiale waarden uitgewerkt.”

Broer Bart vult aan: “Dit charter – dat ik liever een kompas noem, omdat het richting geeft aan onze bedrijfsvoering – is uitgegroeid tot een belangrijk werkinstrument in ons bedrijf, omdat we samen met onze kinderen – de derde generatie aan boord – duidelijke spelregels vastleggen en een draagvlak creëren voor strategische bedrijfsbeslissingen. In 2018 herschreven we dit document al eens. En ook vorig jaar namen we de inhoud ervan grondig onder de loep, met een alsmaar actievere rol voor onze kinderen.”

“De Fakkel 2023 is een mooie erkenning voor onze aanpak én voor de inzet van al onze medewerkers”, aldus Ann.

Maatschappelijke betrokkenheid
“Een van de belangrijkste voorwaarden bij de nominatie van De Fakkel is effectief dat er minstens drie generaties al een actieve rol spelen, en dat de meerderheid van de aandelen in handen van de familie is”, bevestigt Ellen Olislagers, directeur eigenaars-ondernemers van Voka – KvK Limburg. “Daarnaast zijn ook prestaties op het vlak van financieel management, internationalisering, innovatie en maatschappelijke betrokkenheid belangrijke criteria. Wat dit laatste punt betreft, is Claes Retail Group zeker toonaangevend.”

In onze raad van bestuur is er een goede integratie en sterke samen­hang tussen de familiale en externe bestuurders. - Bart Claes, Retail Group

Ann licht toe: “We waren de eerste Belgische retailer die het Bangladesh Veiligheidsakkoord heeft ondertekend, waarbij we ons engageren om enkel met veilige en gecontroleerde fabrieken ter plaatse samen te werken. In maart van dit jaar bezocht ik samen met Barts dochter Anaïs onze fabrieken in India, om ter plaatse de vinger aan de pols te houden van de werkomstandigheden en arbeidsvoorwaarden. Binnenkort staan ook bezoeken aan onze fabrieken in Bangladesh en China op het programma. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is trouwens een strategisch aandachtspunt in elk van onze drie dochterbedrijven.”

Met ons familiecharter leggen we duidelijke spelregels vast tussen de verschillende generaties in ons bedrijf. - Ann Claes, Claes Retail Group

Extern klankbord
Ook een versterking van de relatie tussen externe bestuurders en aandeelhouders staat hoog op de agenda van Ann en Bart. “In onze raad van bestuur is er een goede integratie en sterke samenhang tussen de familiale en externe bestuurders”, bevestigt Bart. “De raad van bestuur fungeert trouwens ook als extern klankbord in het beoordelen van beslissingen en het bepalen van de richting voor de toekomst.”

Dankzij die professionele aanpak mochten Ann en Bart eind 2023 trouwens een tweede award in de prijzenkast zetten, die voor ‘Bestuur van het jaar’. Deze award werd uitgereikt door het kennisplatform De Bestuurder.

Aanspreekpunt en kenniscentrum
Voka – Kvk Limburg blijft familiebedrijven zoals CRG volop ondersteunen in het uitbouwen van een sterke familiale governance. Ellen: “De grootste uitdaging voor familiaal ondernemen blijft anticiperen op toekomstige knelpunten, dingen durven te benoemen en bespreekbaar te maken binnen de familie en het bedrijf. Via gerichte initiatieven – waar we iedereen binnen het familiebedrijf een klankbord willen aanreiken vanuit de rol die ze vervullen (nextgen, overlater, externe ceo, meewerkende partner …) – willen we vanuit Voka – KvK Limburg inspirerende inzichten aanreiken en familiebedrijven klaarstomen voor de toekomst. In deze economisch uitdagende tijden zijn we met ons Family Business Center hét aanspreekpunt en kenniscentrum voor familiale eigenaars-ondernemers.

Contactpersoon

Kristien Put

Coördinator Bedrijvig Limburg

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie