Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • "Dankzij CareerFlow moeten wij onze zieke medewerkers niet loslaten"

"Dankzij CareerFlow moeten wij onze zieke medewerkers niet loslaten"

  • 25/10/2024

In de Voka Wijzer Preventie en re-integratie van (langdurig) zieken wordt er een best practice getoond van Cleaning Masters.

Cleaning Masters, de schoonmaakdivisie van Multi Masters, is gespecialiseerd in professionele schoonmaak en stelt zo'n 3.000 medewerkers - 'masters'- tewerk. Die verspreiden zich dagelijks over zo'n 2.500 locaties om gebouwen van binnen en van buiten schoon te maken. Wij spraken met de regioverantwoordelijken van Oost- en West-Vlaanderen, Barbara Van Cleemput en Benjamin De Reviere, die elk zo'n 250 mensen aansturen. Hoe houden ze hun mensen gemotiveerd en hoe gaan zij om met zieke medewerkers?

Zoals voor heel wat bedrijven, is het voor Cleaning Masters niet altijd eenvoudig om voldoende werkkrachten te vinden. Barbara Van Cleemput: "Er is werk genoeg, dus mensen stellen meer eisen. Vroeger bijvoorbeeld merkten we dat schoonmakers het geen probleem vonden om tot 20 kilometer te pendelen. Vandaag is dat verleden tijd. Zeker in de landelijke regio's, met minder goede verbindingen qua openbaar vervoer, vormt dat een probleem. We hebben al opdrachten moeten laten schieten omdat we niet genoeg personeel hadden."

Benjamin De Reviere: "De laatste weken zien we wel een kentering en raken vacatures iets sneller ingevuld. Dat heeft alles te maken met de crisis: de noodzaak om te werken is hoger. We krijgen zelfs soms de vraag van mensen die elders al voltijds werken om bij ons een paar uur in de week te mogen 'bijklussen'. Jammer genoeg zijn flexijobs in onze sector niet toegelaten, anders was ons probleem van personeelstekort al lang opgelost."

Team

Eens aangeworven doen de regioverantwoordelijken er alles aan om mensen gemotiveerd te houden. Dat is niet altijd een eenvoudige klus, aangezien de medewerkers vaak verspreid zitten over verschillende bedrijven. Bij de ene kan dat quasi fulltime in hetzelfde bedrijf zijn, bij de andere is dat dagelijks een andere klant, anderen zitten soms met een team van 50 bij één grote klant. Hoe pakken ze die diversiteit aan werkregimes aan en hoe slagen ze er dan in om medewerkers toch het gevoel te geven tot de 'familie' van Cleaning Masters te behoren?

Barbara: "Dat doen we door hen onder te brengen in kleine regionale teams, die geleid worden door teamleaders - wij noemen dat inspectrices en inspecteurs. Zij zorgen voor de planning en staan dagelijks in contact met hen. Als er een probleem opduikt, dan vormen zij ook het eerste luisterende oor. Via Whatsapp-groepjes staan medewerkers ok met elkaar in contact. Daarnaast zorgen we ook voor kleine attenties. wanneer een medewerker jarig is, krijgt hij een verjaardagskaartje en een klein cadeautje en tijdens de feestdagen krijgen medewerkers thuis een kerstpakket en een kaartje vanwege de directie toegestuurd - een traditie die ontstaan is tijdens de coronaperiode, maar die blijft."

Als werkgever willen we onze verantwoordelijkheid nemen om mee een oplossing te zijn voor de krappe arbeidsmarkt.

Benjamin De Reviere, Cleaning Masters

Ziekteverzuim

Krijgen ze bij Cleaning Masters vaak te maken met ziekteverzuim, en hoe gaan ze daar mee om?


Benjamin De Reviere: "Schoonmaken vormt best wel een fysieke uitdagende job, dus er vallen regelmatig mensen uit. We merkten dat dat vandaag vaker gebeurt dan voor de coronaperiode. Mensen gaan nu sneller naar de dokter. Voordien zou iemand met bijvoorbeeld een kleine verkoudheid vaker blijven doorwerken. We tellen ook meer langdurig zieken."

Barbara: "Om de cijfers te doen dalen, spelen we zo kort mogelijk op de bal. We houden de cijfers van kortverzuim nauwkeurig bij. Als iemand regelmatig kort afwezig is, dan gaan we met hen in gesprek. Dan bekijken we wat de oorzaak is en of we kunnen helpen. Voor hen is het ook belangrijk dat ze hun relatie met de klant goed onderhouden. Want als die telkens een vervanging krijgt, gaat die op de duur niet meer tevreden zijn. We merken dat zo'n gesprek vaak helpt."

Benjamin: "Ook bij langdurig zieken blijven we in contact staan. In de eerste plaats gebeurt dat door de inspecteurs en inspectrices die vragen hoe het met hen gaat. Na drie maanden afwezigheid nodigen we hen hier uit om te kijken hoe ze het stellen en wat de verwachtingen zijn over de mogelijkheid dat ze terug aan het werk gaan. Dat kan op verschillende manieren: soms gaan mensen opnieuw aan het werk in een stelsel van progressieve tewerkstelling, waarbij ze deels werken, en deels nog een uitkering krijgen van het ziekenfonds. Soms zoeken we naar aangepast werk. Jammer genoeg is dat fysiek niet altijd mogelijk. Dan moeten we soms overgaan naar een stelsel van medische overmacht. Door de nieuwe wetgeving sinds november kan dat sneller en kunnen we dat als werkgever ook zelf in gang zetten."

Benjamin: "We laten onze mensen niet graag aan hun lot over, zeker niet als ze ziek zijn of door een beperking hun job in de poetssector niet meer kunnen uitvoeren. Daarom werken we samen met het ESF-proefproject CareerFlow onder het promotorschap van VDAB. Het is immers niet omdat ze niet meer kunnen poetsen, dat ze geen andere job kunnen uitvoeren in een ander bedrijf. Dankzij CareerFlow, dat inzet op werk-naar-werktransities in verschillende vormen, kunnen we voor hen een andere job vinden. Als werkgever willen we zo onze verantwoordelijkheid nemen om mee een oplossing te zijn voor de krappe arbeidsmarkt."

Barbara: "Als werkgevers hun mensen die langdurig ziek zijn 'loslaten', dan dreigen ze nog veel langer in ziekteverlof te blijven. Ze worden niet zoals bijvoorbeeld werklozen getriggerd om ander (aangepast) werk te vinden. De weg naar de arbeidsmarkt is voor hen niet altijd duidelijk. Als wij die weg wat korter kunnen maken, dan willen we dat graag doen."

Mobiliteit tussen werkgevers dankzij het ESF-proefproject CareerFlow (2021-2022)

Door je medewerkers tijdelijk of permanent bij een andere werkgever aan de slag te laten gaan, zet je hun competenties optimaal in en vermijd je dat ze in de werkloosheid terechtkomen. Dit heeft een positieve impact op je medewerkers, je bedrijfsimago en de maatschappij.

Dat kan op verschillende manieren:

  • Tijdelijke transities, waarbij je medewerker tijdelijk voor een andere werkgever gaat werken.
  • Permanente transities, waarbij je medewerker permanent overstapt naar een ander bedrijf.
  • Pooling, waarbij je een werknemer deelt met andere bedrijven, bijvoorbeeld tijdens piek- of dalmomenten.
  • Interne mobiliteit naar een radicaal andere functie binnen hetzelfde bedrijf.
  • Herinstroom na ziekte, bij de oorspronkelijke of bij een andere werkgever.

CareerFlow werkt op maat van je bedrijf en werknemers, en gebruikt wetenschappelijk onderbouwde methodieken. Ze geven professioneel advies en ondersteuning op juridisch, financieel en HR-vlak. Ze geven ook professionele begeleiding aan je werknemers die willen overstappen. Ze bieden hen een competentiescan en de mogelijkheid om hun competenties verder te ontwikkelen. Bovendien matchen ze hun competenties met de competenties die andere werkgevers zoeken. Stappen ze over, dan voorzien we nazorg.

Interesse in de lessons learned van het CareerFlow project? Mail naar CareerFlow@vdab.be

Contactpersonen

Daan Aeyels

Senior Adviseur Welzijns- en Gezondheidsbeleid

Eugenia Cuyt

Projectmanager Arbeidsmarkt

imu - vzw - bebat
imu -vzw - groep maatwerk
imu - vzw - brussels airport