Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Van Dievel Transport viert 85ste verjaardag

Van Dievel Transport viert 85ste verjaardag

  • 13/06/2024

Als je nog nooit een vrachtwagen met blauwe trailer en karakteristiek geel duiveltje op het dekzeil zag rijden, kom je waarschijnlijk niet vaak buiten. Want de vrachtwagens van Van Dievel Transport uit Mechelen zijn al decennia lang een opvallende verschijning in het straatbeeld. “We zijn een bekende naam in de transportsector en na vijfentachtig jaar nog steeds een honderd procent familiebedrijf”, zegt Managing Director Louis De Wael. “Met een omzet van meer dan vijfentwintig miljoen euro en 130 eigen vrachtwagens staan we in de top 100 van de Belgische transportbedrijven.”

Van Dievel Transport mag dan in vijfentachtig jaar wel uitgegroeid zijn tot een grote speler in de transportsector, het bedrijf is zeer trots op het familiale karakter en staat nog steeds zeer dicht bij zijn klanten. Een afspraak maken met het voltallige directieteam – bestaande uit de broers Jan en Louis en hun zus Mia – is daarom best een uitdaging. Klantgerichtheid en klanttevredenheid zijn binnen het bedrijf de absolute prioriteiten, waardoor een telefoontje van een klant met een last minute vraag of verzoek zonder aarzelen prioriteit krijgt op een gemaakte afspraak voor een verjaardagsinterview. “Die focus op klantgerichtheid is iets dat we alle drie van onze vader Maurice De Wael overgenomen hebben”, vertelt Louis De Wael. “’De klant is koning’ is een credo dat binnen ons bedrijf nooit een hol begrip zal worden. Wanneer een klant een probleem heeft, dan hebben wij een probleem. En dan moet veel, zo niet alles, wijken.” 

Onze vrachtwagens zijn uitgerust met de meest moderne communicatietechnologie. Dat is altijd ons sterke punt geweest.

Managing Director Louis De Wael

Jeppe

Gelukkig wint de aanhouder en slagen we erin de drie directieleden lang genoeg op één plek te houden, zodat ze het boeiende bedrijfsverhaal uit de doeken kunnen doen. “Ons familiebedrijf is opgericht door onze grootvader Joseph Van Dievel”, blikt Sales Director Jan De Wael terug. “Hij was een echte boerenzoon, de oudste van elf kinderen. Van jongs af aan werkte hij mee op de boerderij. Jef of Jeppe, zoals hij genoemd werd, was ook een sterke beer. In 1920 nam hij als turner deel aan de Olympiade in Antwerpen. Hij was – zo wil de overlevering – de onderste gymnast van een piramide van wel zes man. Jef stond in voor het vervoer van de groenten naar de vroegmarkt en hij verzorgde ook allerhande hand- en spandiensten voor wie erom vroeg.”

Papeterie de Belgique

In 1925 trouwde Jef met Matilda Casteels en ging het koppel een eigen weg. “Jef zette de handel en het transport met paard en kar verder voor eigen rekening”, vervolgt Financial Director Mia De Wael. “Onze moeder Maria Van Dievel werd geboren in 1928. In 1934 verhuisde de familie naar de Kuikenstraat in Sint- Katelijne-Waver en Jef begon er een melkronde met paard en kar. Omdat er maar geen zoon in het gezin geboren werd, nam Jef zijn oudste dochter Maria al vroeg mee op zijn ronde. Op die ronde passeerden ze dagelijks de Papeterie de Belgique, een grote papierfabriek. Jef trok zijn stoute schoenen aan en vroeg aan de directeur of hij geen transport voor de fabriek kon doen. Dat mocht, waardoor er een handelsregisternummer aangevraagd werd en Van Dievel Transport – toen nog Vervoer J. Van Dievel – een feit was.”

Paard

Jef Van Dievel en zijn dochter Maria reden vanaf dat ogenblik, met paard en kar, driemaal per week met zowat 2.500 kg papier tussen Brussel en Duffel. “Tijdens die moeilijke oorlogsjaren stierf in 1942 hun paard”, weet Louis De Wael. “Het was niet evident om in volle oorlogstijd dat probleem op te lossen. Met een lening van de Papeterie kochten ze een eerste vrachtwagen, een oude Saurer met een kapotte motor. Omdat er geen benzine te krijgen was, monteerde Jef een speciale installatie op steenkool op de wagen. Op het einde van de oorlog werd de Saurer vervangen door een door de Duitsers achtergelaten Liberty. Op die manier is door overmacht de overstap van paard en kar naar vrachtwagens gemaakt.”

We moesten volumeverlies opvangen, maar hadden helemaal geen naambekendheid. Het logo met de gele duivel veranderde dat en het gaat Van Dievel Transport sindsdien steeds meer voor de wind.

Sales Director Jan De Wael

Eerste externe chauffeur

Na de tweede wereldoorlog veranderde de wereld snel. Het wagenpark van Van Dievel Transport groeide snel en de neven van de familie Van Dievel stonden in de rij om met nonkel Jef mee te rijden. Ook Maria Van Dievel leerde met de vrachtwagen rijden en doorkruiste op die manier het hele land. “Op één van die ritten leerde ze Maurice De Wael kennen”, vertelt Louis De Wael. “Zo wierf Jef Van Dievel de eerste chauffeur van buiten de familie aan. Eentje die later de echtgenoot van Maria werd. Al bestaat er discussie over die chronologie (lacht).”

De tweede generatie

Maurice en Maria trouwden in 1950 en ze verwachtten het jaar daarop hun eerste van in totaal zes kinderen. Het bedrijf bleef in omvang toenemen en Joseph, Maria en Maurice investeerden in Berliets vrachtwagens, waardoor er ook steeds meer externe chauffeurs in dienst kwamen. “Eind 1964 overleed Jef plots, waardoor de PVBA Van Dievel werd opgericht”, gaat Jan De Wael verder. “Onze ouders namen toen het roer over. Op dat moment is ook onze oudste broer Jos op jonge leeftijd in het bedrijf gestapt. Dat is ook de periode dat de activiteiten van de Papeterie begonnen af te nemen (om uiteindelijk te stoppen) en we met Scott Continental (nu Kimberly Clark) en Procter & Gamble twee nieuwe partners vonden. Wanneer in 1974 onze grootmoeder overlijdt, worden Maria en Maurice, samen met oudste broer Jos de bestuurders van het bedrijf. In de komende jaren gingen ook de andere kinderen als chauffeur – Fons en ikzelf – of administratieve kracht – Louis en Mia - in het familiebedrijf aan de slag.”

ODHT

“Ik herinner me dat ik al heel jong moeder op de bureau ben beginnen helpen”, pikt Louis De Wael in. “Heel even heb ik ook met een vrachtwagen gereden, maar omdat ik de eerste van de kinderen was die hogere studies deed, werd ik al snel in de administratie ingeschakeld. Toen onze oudste broer Jos in 1978 besloot om uit het familiebedrijf te stappen en met ODHT in Willebroek een eigen bedrijf op te richten, is alles heel snel gegaan. Eigenlijk ben ik in de praktijk – door de omstandigheden – onmiddellijk in mijn huidige functie begonnen. Ik ben zo denk ik binnen Van Dievel Transport de enige die nooit promotie heeft gekregen. (lacht)”

De derde generatie

Vader Maurice De Wael bleef nog tot aan zijn dood in 1993 actief in het bedrijf, maar op dat moment had de derde generatie met Jan, Louis en Mia al het grootste deel van de bevoegdheden overgenomen. “Louis is na het overlijden van vader officieel gedelegeerd bestuurder geworden”, weet Mia De Wael. “Samen hebben we vanaf dan Van Dievel Transport omgevormd tot het bedrijf dat het vandaag is. De aanzet hiervoor is gegeven door Procter & Gamble. Zij vonden dat we te afhankelijk waren van hun transporten en besloten deze te halveren. Hierdoor moesten we voor de eerste keer in ons bestaan de markt op om het volumeverlies op te vangen. We ontdekten toen dat we – ondanks dat we best al een groot bedrijf waren – helemaal geen naambekendheid hadden. Samen met een marketeer hebben we daar verandering in gebracht. We ontwikkelden het intussen zeer gekende logo met de gele duivel op de blauwe achtergrond. Een schot in de roos, want een jaar later won onze rebranding op het auto- en bedrijfsvoertuigensalon de Graphic Award. En dit tegen kleppers als VTM – die toen de slogan VTM kleurt je dag lanceerde, De Post, Hugo Van Praet met de gekende zebrakleuren op al hun camionetten en nog zestig andere deelnemers.”

Geïntegreerde oplossingen

Sinds de intrede van de blauwe trailers met de gele duivel gaat het Van Dievel Transport steeds meer voor de wind. Het klantenbestand groeit gestaag met nieuwe klanten en met de bestaande klanten zoals Procter & Gamble blijft het bedrijf goed samenwerken. “Wij zijn uitgegroeid tot een bedrijf dat geïntegreerde oplossingen biedt voor transport en logistiek in België en West-Europa”, licht Louis De Wael toe. “We zijn een betrouwbare partner in diverse sectoren en met veel van onze klanten werken we al decennialang zeer goed samen. We nemen indien nodig het logistiek proces deels of volledig over. Van Full Truck Load transport en B2B-distributie tot oplossingen met bijzondere kwalificaties zoals ADR-, GDP- en hoogtetransport, wij kunnen het allemaal verzorgen.”

Permanent investeren

Van Dievel Transport investeert permanent in mensen, materieel en infrastructuur. “Op dit moment beschikken we over 130 eigen vrachtwagens, die uitgerust zijn met de meest moderne communicatietechnologie”, vertelt Jan De Wael. “Dat is – omdat we steeds mee evolueerden met onze klanten – altijd ons sterke punt geweest. Als één van de eersten gebruikten we de telex, we implementeerden al begin jaren negentig boordcomputers in onze vrachtwagens en als eerste transportbedrijf volgden we vanaf 1997 de bewegingen van onze vrachtwagens met GPS en dataverbindingen. Ook in de opleiding van onze mensen investeren we continue. We beschikken over een eigen chauffeursschool en via onze Van Dievel cafés – onze eigen versie van een jobcafé – zorgen we zelf voor de nodige instroom van nieuw bloed. En om onze infrastructuur op niveau te houden, zijn we al drie keer verhuisd. 

De voornaamste reden hiervoor is onze jaarlijkse groei. In ons huidige pand aan de Generaal de Wittelaan in Mechelen beschikken we over een oppervlakte van 10.000m2, met magazijnen, een grote, goed beveiligde parking en kantoorruimte. Daarnaast beschikken we nog over een aantal kleinere sites in de buurt met faciliteiten zoals een eigen garage voor basisonderhoud, een truckwash en accommodaties voor onze chauffeurs. Dankzij al die inzet en investeringen werken we met het hele bedrijf elke dag aan onze missie: transport- en distributiediensten leveren die de behoeftes van onze klanten overtreffen. Onze bedrijfscultuur wordt bepaald door klantgerichtheid, door nauwe samenwerking en proactieve communicatie, en door streven naar innovatie, duurzaamheid, veiligheid en klanttevredenheid. Op die manier behouden en versterken we onze positie als toonaangevende partner in de logistieke sector.”

Op naar de honderd

Na vijfentachtig jaar ondernemen ligt de focus bij Van Dievel Transport duidelijk nog altijd op de uitdagingen van morgen. “Als bestuurders is het onze taak om dit bedrijf klaar te maken voor de toekomst”, besluit Louis De Wael. “Er is een vierde generatie, die op termijn onze taken zal overnemen. Op dit moment bouwen zij op andere plekken aan hun carrière, maar we hopen dat zij wanneer de tijd rijp is hun weg naar het familiebedrijf vinden. Maar daarnaast moeten we er ook voor zorgen dat onze medewerkers op alle niveaus hun rol kunnen spelen. Als bestuurders moeten we ons misbaar maken, het bedrijf moet ook – wanneer we bijvoorbeeld een tijdje afwezig zijn – verder draaien. In de loop der jaren hebben we als bedrijf heel wat uitdagingen getrotseerd – gaande van de dood van een paard, over het herfocussen omwille van veranderende marktomstandigheden, tot een gedwongen verhuis omwille van een brand en we zijn daar altijd sterker uit gekomen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat we dat ook in de toekomst gaan blijven doen en hoop die blijvende evolutie op z’n minst tot op de viering van honderd jaar Van Dievel Transport in de één of andere actieve rol mee te maken.” 

Awards om te koesteren

De voorbije vijfentachtig jaar mocht Van Dievel Transport regelmatig vieren. Het bedrijf sleepte de afgelopen jaren heel wat awards voor hun service, kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid in de wacht. “Elke prijs is mooi en het is elke keer een waardering voor het werk en de inspanningen van het hele team”, zegt Louis De Wael. De prijzenkast bij Van Dievel Transport is intussen goed gevuld. Op de pas vernieuwde website vandievel.eu kan je een overzicht van de meest recente awards terugvinden. “Aan elke prijs is wel een mooie herinnering of een straf verhaal verbonden”, vertelt Louis De Wael. “Topmomenten zijn de bekroning tot Transporteur van het jaar in 2009 en de Europese prijs van Super Transporteur in 2012. Ook de award Excellente Onderneming van Voka in 2014 koesteren we nog steeds. Daarnaast zijn de Transport Graphic Award uit 1998 en de award voor Most committed Carrier in 2021 zeker nog het vermelden waard.”

imu - vzw - Altez
OV - Festival van Vlaanderen
Gent Jazz 2024
Proximus

Artikel uit publicatie