In de chocolade-industrie is innoveren cruciaal om relevant te blijven. Bij de Gudrun Group uit Lier doen ze dat door volop in te zetten op personalisatie. Dit kan alleen door te werken met een ploeg van mensen die op ieder moment hun verantwoordelijkheid nemen. Medewerkers die gemotiveerd en flexibel zijn. “85% van wat wij produceren is uniek maatwerk”, zegt CEO Sofie De Lathouwer. “Dat kunnen we enkel realiseren door te werken met een groot team dat zijn hart en ziel in onze producten legt. Zo’n team moet je als CEO voldoende armslag geven om creatief en innoverend te zijn.”
Pralineproducent Gudrun bestaat al meer dan tachtig jaar. Het bedrijf is opgericht in 1942 door de Antwerpse banketbakker Jozef De Bruyn en produceert al van in het prille begin lekkere Belgische pralines. Vandaag is de Gudrun Group wereldleider in de ontwikkeling, productie, verpakking en commercialisering van chocolade pralines en truffels. Jaarlijks vertrekken er miljoenen pralines en truffels vanuit de fabriek in Lier naar bestemmingen over de hele wereld. En nog steeds staan ambacht en maatwerk centraal in het productieproces. “We creëren onze vullingen in kleine batches in onze keuken om echte verwenmomenten te creëren”, legt Sofie De Lathouwer uit. “Voor vele speciale gelegenheden bieden we assortimentsdozen aan.
De kerstperiode is nog steeds ons drukste verkoopsseizoen, maar andere feestmomenten winnen aan kracht. Ons zusterbedrijf in Polen, overgenomen in 2017, creëert met Chocolissimo zelfs een hoogwaardig merk dat zich echt profileert als ‘dé smaak voor bijzondere momenten’. Daarnaast zijn we ook zeer sterk in het ontwikkelen van premium private labels, waarbij we inzetten op personalisatie en maatwerk. Op die manier bieden we producten aan voor retail en B2B-markten over de vijf continenten heen.”
Iedereen een eigen taak
Die persoalisatie vind je bij Gudrun terug in alle bedrijfsaspecten. De pralineproducent ontwikkelt niet alleen eigen recepten, maar zet ook in op stijlvolle verpakkingen waarbij duurzaamheid een ontzettende belangrijke plaats inneemt. Bovendien vraagt dit maatwerk vele handen en hoofden. De Gudrun Group telt 165 vaste medewerkers in België en 95 in Polen. En om de piekmomenten op te vangen zet de onderneming regelmatig interimkrachten in (tot 100 in België, 200 tot 300 in Polen). “Dat flexibele personeelsbestand hebben we echt nodig om onze chocoladedroom vorm te kunnen geven”, zegt Sofie De Lathouwer. “Iedereen heeft in het realiseren van die droom een eigen taak en verantwoordelijkheid. Van design tot receptuur, van ingrediënt tot concept, … iedereen draagt bij tot het succes. Het diverse team is onze grootste troef.”
"Enkel met een flexibel personeelsbestand kunnen we onze chocoladedroom vorm geven. Van design tot receptuur, van ingrediënt tot concept, … iedereen draagt bij tot het succes.”
Sofie De Lathouwer, CEO Gudrun Groep
Betrokkenheid vergroten
Bij Gudrun ligt er een sterke focus op de mens. “Ons motto is Chocolates, we take it personally”, vertelt Sofie De Lathouwer. “Dit verwijst naar de producten die we personaliseren voor onze klanten, maar ook naar onze medewerkers wiens hart klopt voor het bedrijf en het succes ervan. We besteden daarom veel aandacht aan de interne communicatie. En daarin willen we nog beter doen, want de mensen maken het verschil én we willen iedereen dagelijks mee. Naast bijvoorbeeld infosessies, teamdagen en nieuwsbrieven, kiezen we vanaf 2024 voor maandelijkse ‘Op de koffie’-momenten met één van mijn managementleden en mezelf. De medewerkers zijn vrij om mee te doen. Wij merkten eerder dat voor sommige mensen de drempel om vragen te stellen toch nog te hoog was. Dit extra initiatief zal de betrokkenheid van onze medewerkers verhogen. Want om continu te verbeteren, moet je iedereen mee krijgen. Daarom zorgen we voor een innovatieve cultuur waarin mensen zich aangemoedigd voelen om ideeën te delen.”
Gudrun’s Recept voor Succes
Om de medewerkers volop kansen te geven om te groeien en te helpen innoveren, ontwikkelde Gudrun een eigen intern programma. “Dit programma, dat we geïmplementeerd hebben in de verschillende afdelingen, doopten we Gudrun’s Recept voor Succes (GRS)”, licht Sofie De Lathouwer toe. “Het programma is gebaseerd op vijf kernwaarden, die de sleutel zijn om elke dag beter te handelen en te presteren. De eerste is ‘veiligheid’, omdat we willen dat onze medewerkers zich veilig en goed in hun vel voelen. Nummer twee is ‘stabiliteit’, want het is belangrijk dat we ons binnen Gudrun allemaal thuis voelen om continu te verbeteren. De derde waarde is ‘service’, want we zijn trots op het werk dat we afleveren. De vierde waarde is ‘eenvoud’, die zorgt voor wederzijds begrip. En, last but not least, is er ‘squad’, namelijk samen één in alles wat we doen.”