Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 19/12/2024

De Corporate Sustainability Reporting Directive, oftewel CSRD, is een essentiële stap binnen de Europese Green Deal. De recente omzetting naar de Belgische wetgeving geeft bedrijven eindelijk duidelijkheid rond de rapporteringsverplichtingen over duurzaamheid. Maar wat betekent dit concreet, en waar moet je als bedrijf op letten?

1. Wat houdt de CSRD in?

De CSRD verplicht bedrijven om transparant te rapporteren over hun milieu-impact, maatschappelijke verantwoordelijkheid en governance.
Enkele belangrijke punten:

Gefaseerde invoering:

  • Vanaf 2025: bedrijven die al onder de NFRD vielen.
  • Vanaf 2026: grote ondernemingen die voldoen aan twee van de drie volgende criteria: 25 euro miljoen balanstotaal, 50 euro miljoen omzet, 250 werknemers.
  • Vanaf 2027: beursgenoteerde kmo’s, met optioneel uitstel tot boekjaar 2028.
  • Vanaf 2029: ondernemingen buiten de EU met een netto-omzet van minstens 150 euro miljoen en minstens één grote dochteronderneming of minstens een kantoor met een omzet van 40 euro miljoen. 
  • Standaardisering via ESRS: Bedrijven moeten rapporteren volgens de European Sustainability Reporting Standards (ESRS). Deze standaarden zorgen voor consistente en vergelijkbare rapporten.
  • Waardeketen in kaart brengen: De CSRD vereist dat bedrijven niet alleen hun eigen activiteiten in acht nemen maar ook kijken naar de impact van hun volledige waardeketen, inclusief leveranciers en klanten.

Belangrijke aandachtspunten voor de Belgische omzetting:

  • De ‘safe harbour’-clausule biedt bedrijven bescherming: gevoelige informatie mag achterwege blijven als dit de concurrentiekracht kan schaden.
  • Belgische bedrijven moeten de duurzaamheidsbepalingen in hun rapport laten verifiëren door een onafhankelijke partij. De eerste drie jaar is deze taak voorbehouden voor erkende bedrijfsrevisoren. Er wordt ook een kader uitgewerkt waarbij andere aanbieders van assurance diensten deze mogelijkheid krijgen. 
  • Er worden aanpassingen voorzien om kmo’s te beschermen tegen te verregaande vragen. Zo kunnen kmo’s bijvoorbeeld niet verplicht worden om duurzaamheidsinformatie aan te leveren die verder gaat dan de topics binnen de ‘Voluntary Standard for SMEs (VSME)’. Bovendien mogen kmo’s niet gedwongen worden om een assurance-onderzoek te laten uitvoeren op hun aangeleverde data.

2. Belang van impact boven regeldruk

Voka is blij dat het wetsontwerp eindelijk de benodigde rechtszekerheid biedt waar bedrijven naar snakken, zonder verder te gaan op wat op Europees vlak overeengekomen is. Meer transparantie en een gedragen baseline worden aangemoedigd, zolang de verplichtingen voldoende ruimte laten om te kunnen focussen op wat er echt toe doet.
Simpele, goed onderbouwde rapporten verdienen de voorkeur boven allesomvattende dossiers. Het is belangrijk dat bedrijven de oefening goed maken, waarbij Voka hen aanmoedigt om volop gebruik te maken van de overgangsbepalingen zodat ze de tijd kunnen nemen om hun duurzaamheidsstructuur grondig uit te bouwen en pas te rapporteren over inhoudelijk relevante zaken in plaats van te trachten om alles te coveren. Het is belangrijk dat ook de bedrijfsrevisoren deze houding aannemen bij het uitvoeren van hun assuranceopdracht

3. Concreet aan de slag

Nog concrete vragen over de CSRD? Voka ontwikkelde een uitgebreide lijst met veelgestelde vragen over de implementatie van de CSRD en de ESRS-standaarden. Deze kan je hier raadplegen.

Meer praktische kennis of ondersteuning nodig? Neem deel aan onze infosessies, webinars en begeleidingstrajecten die speciaal ontwikkeld zijn om bedrijven te ondersteunen bij hun CSRD-rapportering. Ontdek het aanbod hier.

Contactpersoon

Helen Jacobs

Projectmanager duurzaam ondernemen

imu - vzw - bebat
imu - vzw - mediafin
imu - vzw - exact
imu - vzw - edenred