Als marktleider in vloeibare brandstoffen in de Benelux wil Comfort Energy een gamechanger zijn. Daarom zet het Limburgse bedrijf in op een futureproof en klantgerichte organisatie, met een sterk digitaal team. Alles met als doel: groeien en hun klanten helpen de omslag te maken naar hernieuwbare energie.
Comfort Energy – onderdeel van de Hasco Invest-holding – is de grootste onafhankelijke verdeler van vloeibare brandstoffen in de Benelux. Het bedrijf wil een partner zijn in de volledige levenscyclus van hun vloeibare brandstoffen: van de plaatsing van een mazouttank, over de verplichte periodieke keuringen en het leveren of optimaliseren van brandstoffen tot de sanering van tanks. Maar ook in de keuze voor een andere, duurzamere energievorm wil het haar klanten begeleiden.
Digitale stappen
Om het bedrijf futureproof en nog klantgerichter te maken, besloot Comfort Energy (Group) nog meer in te zetten op digitalisering. Met succes, want 6 maanden geleden werd het DigiChange-project van Voka – KvK Limburg afgerond. “We hebben grote stappen gezet”, vertelt Chief Digital & Marketing Officer Sander Reumers met trots. “Met nieuwe, digitaal performantere tools, maar ook op het gebied van cybersecurity en infrastructuur. Sinds een jaar hebben we onze eigen IT-servicedesk, die snel en gericht alle vragen en problemen van onze medewerkers oplost. Daarnaast implementeerden we een volledig nieuw CRM-systeem en een systeem waarmee onze teams alle vragen van zowel klanten als medewerkers sneller, gerichter en kwaliteitsvoller kunnen oplossen. Verder lopen er nog diverse pilootprojecten, waaronder een nieuwe planningstool, het hart van een distributiebedrijf zoals Comfort Energy. Om de cyberveiligheid te vergroten zorgen we niet alleen voor structurele technische verbeteringen, alle medewerkers krijgen ook een anti-phishingtraining. Kortom, we zijn volop bezig om ons bedrijf nog meer digitaal performant te maken, samen met onze Business Experten.”
Innovatief databeheer
Comfort Energy (Group) zet niet alleen nieuwe digitale tools in, maar gebruikt ook de kracht van data voor slimme inzichten en artificiële intelligentie. “We hebben een lange bedrijfsgeschiedenis, daardoor beschikken we over een enorme schat aan data waarmee we slimme dingen kunnen doen”, vertelt Sander enthousiast. “We hebben een datawarehouse opgestart waaruit we data op een performante manier kunnen gebruiken: om inzichten te vergaren, maar ook om AI en machine-learningmodellen op te zetten. Zo communiceren we bijvoorbeeld gerichter en persoonlijker met onze klanten, of helpen we onze aankoopafdeling om nog betere en gerichtere inkoopbeslissingen te nemen. Data en de gerichte rapportering staan uiteraard centraal in de dagelijkse sturing van een operationeel excellente organisatie, over alle bedrijfsdomeinen.”
Slimme sensor
Een nieuwe dienst waar Comfort Energy sterk op inzet, is de ‘slimme sensor’. “Dit toestel meet via sensoren het brandstofniveau”, legt CEO Tom Lambert uit. “Zo weet je op eender welk moment hoeveel brandstof er nog in de tank zit. De nieuwe dienst zal een app voorzien, waarin de klant zijn eigen verbruik kan volgen en optimaliseren. AI-inzichten helpen om te voorspellen wanneer je als klant mogelijk zonder brandstof zal vallen. De app biedt nieuwe bestelmogelijkheden voor de klant, en wij krijgen een beter inzicht in wat voor de klant werkt in hun persoonlijke digitale customer journey. Met onder meer automatische leveringen zullen we nog beter kunnen inspelen op de behoeften en wensen van klanten, om hen te ontzorgen en bovendien onze eigen planning te optimaliseren.”
Blauwe diesel
Ook in de vergroening van zijn activiteiten zet Comfort Energy forse stappen. In 2023 nam het Future Fuels over, specialist in duurzame brandstoffen – waaronder Blauwe Diesel. “Als grootste speler op de markt willen we een impact maken”, stelt Tom Lambert. “We zetten al in op additieven die het verbruik verminderen. Daarnaast bieden we de klant de mogelijkheid om uitgestoten broeikasgassen te compenseren. Nu bieden we onze B2B-klanten bovendien een alternatief in de vorm van de Blauwe Diesel. Die is aanzienlijk schoner dan traditionele diesel en geschikt voor alle bestaande dieselmotoren. Zo kunnen klanten hun uitstoot in een klap tot 90% verminderen, zonder investering.” Ook voor particuliere klanten die hun huis verwarmen met vloeibare brandstof, is Blauwe Diesel een betaalbare en haalbare oplossing, bepleit Tom Lambert: “Technisch is het perfect mogelijk, alleen is het nog niet toegelaten in België. Maar de politieke wind staat gunstig om daar verandering in te brengen, zowel nationaal als Europees.”
Transitie op meerdere fronten
Via hun VCDO-traject streeft Comfort Energy naar nog meer impact en innovatie op het vlak van duurzaamheid. Na de succesvolle afronding van het SDG Pioneer-traject gaat het bedrijf verder op het ingeslagen pad met het Champion-traject. “Ons VCDO-traject is een transitie op meerdere fronten”, benadrukt Tom Lambert. “Digitalisering is maar een van de thema’s, we kijken naar alle aspecten van onze bedrijfsvoering, ook naar onze producten. We willen nog meer een kenniscentrum worden en onze klanten bij de hand nemen om ze naar alternatieve producten te leiden. Zo kunnen we relevant blijven voor onze klanten. Ons doel is om niet alleen waarde te creëren op economisch vlak, maar ook op ecologisch én sociaal vlak. Zowel onze onderneming als onze mensen en onze klanten moeten er beter van worden.”