Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Limburg
  • “Onze ambitie? De Europese referentie worden in smart cleanroomtechnologie.”

“Onze ambitie? De Europese referentie worden in smart cleanroomtechnologie.”

Limburg
  • 29/04/2025

In de wereld van cleanrooms is precisie een absolute vereiste, iets wat ABN Cleanroom Technology zich als ware kunstvorm eigen heeft gemaakt. Als specialist in het ontwerpen, bouwen en onderhouden van geavanceerde cleanroomoplossingen zet het bedrijf de standaard in de sector.

Jo Nelissen, Filip Smeulders en Olivier Van Walleghem

 

Met hun modulaire aanpak en digitale integratie weet het familiebedrijf de Europese marktpositie stevig te versterken. Eerder dit jaar leverde dat hen ook al een nominatie op voor de Innovatie Award van Voka – KvK Limburg. Die award benadrukt de kracht van Limburgse bedrijven om niet alleen te excelleren, maar ook de wereld te inspireren. Een inkijk in het succesverhaal van ABN Cleanroom Technology uit Bilzen.

Familiebedrijf met een missie
Jo Nelissen richtte ABN Cleanroom Technology in 1996 op, samen met zijn partner Rosaline Wijnen. Samen bouwen ze sindsdien aan een sterke reputatie. “We combineren de flexibiliteit en betrokkenheid van een familiebedrijf met een doorgedreven technologische expertise”, geeft Jo aan. “Die combinatie maakt ons wendbaar en in staat om snel in te spelen op de veranderende noden van de markt.”

Die innovatieve aanpak was volgens Jo ook een noodzaak om te kunnen internationaliseren. “Met conventionele engineering zou dat niet lukken. Die is de facto niet schaalbaar, terwijl we door de zogenaamde legolisering van onze modules nu heel snel betrouwbare oplossingen kunnen bieden. We kijken hoe we de klant zo goed mogelijk kunnen helpen met de legoblokken die in onze doos zitten. We noemen dat configure to order (CTO) of smart standardisation.”

Onze missie is om de standaard in de sector te blijven verhogen en dus patenteren we elke innovatie.

Slimme oplossingen
Het bedrijf richt zich op sectoren waar hygiëne en controle cruciaal zijn, zoals de farmaceutische industrie, de biotech, high care food, chipproductie en ruimtevaart. “We ontwerpen en bouwen onze cleanrooms zelf én beheren ze ook slim achteraf”, licht international expansion manager Olivier Van Walleghem toe. “We kunnen onze installaties op afstand monitoren en optimaliseren. Dat verhoogt niet alleen de efficiëntie, maar verlaagt ook de operationele kosten voor onze klanten.”

Maar dé grote innovatie zit dus in de modulaire aanpak. Daardoor zijn de cleanrooms snel inzetbaar en aan te passen aan specifieke vereisten of uitbreidingen. “Snelheid en flexibiliteit zijn cruciaal in deze sector”, benadrukt Olivier. “Onze klanten hebben te maken met strenge regelgeving en snel veranderende productiebehoeften. Door daar efficiënt op in te spelen, laten we al enkele jaren na elkaar een significante groei optekenen.”

Innovatie als groeimotor
Innovatie is de katalysator voor die groei. Innovation manager Filip Smeulders wijst op het belang van voortdurende ontwikkeling. “We investeren continu in slimme technologieën en AI om onze cleanrooms nog performanter te maken. Met ons modulaire platform ADAPTUS kunnen we nu ­cleanrooms configureren door verschillende legoblokken te combineren”, legt Filip uit. “Zo koppelen we snelheid en schaalbaarheid aan kwaliteit en betrouwbaarheid. Dat betekent ook dat een klant een basisinstallatie later kan uitbreiden zonder langdurige onderbrekingen of dure aanpassingen.”

Door efficiënt op de noden van onze klanten in te spelen, laten we al enkele jaren na elkaar een significante groei optekenen.

Daarnaast speelt duurzaamheid een steeds grotere rol binnen de sector. “Door continu en slim te meten, verbruiken onze nieuwe generatie cleanrooms tot 90% minder energie dan conventionele installaties”, weet Filip. “We werken met slimme luchtstroombeheersystemen die enkel lucht zuiveren waar en wanneer dat nodig is. En dat levert dus een aanzienlijke energiebesparing op.”

Met ADAPTUS koppelen we snelheid en schaalbaarheid aan kwaliteit en betrouwbaarheid.

Digitalisering als troef
ABN Cleanroom Technology zet sterk in op digitalisering, zowel in de productie als in het beheer van cleanrooms. “We ontwikkelden een digitale tweeling van onze installaties”, legt Olivier uit. “Dat maakt het mogelijk om in realtime data te analyseren en preventief onderhoud te plannen. Zo verminderen we de downtime tot een absoluut minimum en maximaliseren we de levensduur van de cleanrooms.”

Het stelt hen ook in staat om remote support te bieden. “Als er zich ergens ter wereld een probleem voordoet in een cleanroom, kunnen we dat vaak oplossen zonder een technicus ter plaatse te sturen”, zegt Olivier. “Dat bespaart niet alleen tijd en geld, maar verkleint ook de ecologische voetafdruk van onze dienstverlening.”

Internationale expansie
De sterke focus op innovatie en digitalisering opent volgens Olivier veel deuren op de internationale markt. “Onze expertise wordt steeds vaker erkend buiten België. Dat zien we ook in onze omzet, met een sterke groei in onder andere Nederland, Duitsland en Zwitserland. De vraag groeit in heel Europa en wij zijn met ons innovatieve businessmodel klaar om die uitdaging aan te gaan.” Het bedrijf ziet ook expansiemogelijkheden in het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië. “We merken dat onze technologische voorsprong en modulaire aanpak goed aansluiten bij de internationale noden”, aldus Olivier.

De combinatie van de sterke familiale basis, doorgedreven innovatie en ruimte voor intrapreneurship maakt ABN Cleanroom Technology tot een pionier in de sector. “Onze missie is om de standaard in de sector te blijven verhogen”, besluit Jo. “En dus patenteren we ook elke innovatie. Dat is misschien on-Vlaams, maar het maakt deel uit van onze strategie. Zo beschermen we onze eigen innovaties, en tegelijk motiveren we zo onze concurrenten. Onze ambitie? De Europese referentie worden in smart cleanroomtechnologie.” 

Contactpersoon

Arne Morias

Adviseur innovatie I digitalisatie

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie

De barrier - structurele partner voka limburg
Trixxo
KPMG
Alk Reismakers - partner Voka - KvK Limburg
propaganda logo limburg
ING
Logo Mensura
Logo SD Worx
groep jam