Met twee winkels van elk 5.000 vierkante meter is Vatana een begrip in Limburg. Van sportkleding tot lingerie, van kinderspeelgoed tot schoenen – de familiezaak biedt een totaalervaring. “Je kan hier bij wijze van spreken volledig naakt binnenkomen en helemaal aangekleed buitengaan,” zegt CEO Sigrid Put met een knipoog. Een gesprek met Sigrid Put waar we haar de ultieme hamvraag stellen: "Is openheid en vertrouwen cruciaal om van mede-ondernemers bij te leren?"
Versterken over sectoren heen
Toch is het succes van Vatana niet vanzelfsprekend. Als zaakvoerder zoekt Sigrid voortdurend manieren om het bedrijf te blijven vernieuwen. Zo leidde haar deelname aan Voka Plato recent tot een volledige rebranding. “Ik leerde er iemand kennen die een marketingbedrijf runt, en die ondersteunt ons nu volledig met een nieuwe huisstijl,” vertelt ze. “Dat is het mooie aan Voka Plato: het is een ondernemersgroep waar je elkaar over de sectoren heen versterkt, zonder concurrentie.”
In die diversiteit schuilt net de kracht van het netwerk. “We komen één keer per maand samen. Er wordt veel gedeeld, ook over de interne keuken. Daarom is vertrouwen cruciaal. Als je je hart niet kan luchten, heeft het geen zin. Je moet je openstellen – iets wat voor mij in het begin niet evident was. Maar eens ik die stap had gezet, liep alles veel vlotter.”
Hamvraag: "Is openheid en vertrouwen cruciaal om van mede-ondernemers bij te leren?"
De hamvraag: is openheid echt zo belangrijk in ondernemersnetwerken? Sigrid is daar duidelijk over. “Zonder vertrouwen werkt het gewoon niet. Het is net de bedoeling dat je leert van elkaar – en dat kan enkel als je durft delen wat er écht speelt.”
Dat ondernemers onderling veel van elkaar kunnen leren, blijkt ook uit de inzichten die Sigrid meenam uit haar Plato-traject. “We hadden het vaak over personeelsuitdagingen. Iedereen worstelt daarmee. Maar je leert dat er ook andere manieren zijn om te groeien, los van uitbreiden. Die inzichten zijn goud waard.”
Als familiebedrijf voelt Vatana zich bovendien sterk verbonden met collega-ondernemers die in dezelfde context werken. “Er zijn zeker anderen in de groep die ook uit familiebedrijven komen. Als er iets is, kan je altijd even toetsen bij elkaar. Die steun is waardevol.”
Blik op de toekomst
Voor de toekomst blijft Sigrid inzetten op vernieuwing én klantenbinding. “We hebben nu de Vatana-app gelanceerd. Nieuwe gebruikers krijgen meteen korting, dus we hopen zo meer mensen te bereiken. Maar tegelijk geloven we sterk in fysiek winkelen. Als iemand hier honderd broeken past en er eentje zit tussen die perfect zit – dan is dat voor ons de ideale match. Die beleving willen we blijven bieden.”
Wij zetten onze tafel bij ondernemingen!
Vlaamse ondernemingen behoren tot de allerbeste ter wereld. Daarom zet Eric Laureys van Voka zijn tafel bij die bedrijven zelf. Hij gaat praten met ondernemers in heel Vlaanderen, hoe zijn zij geraakt waar ze vandaag staan, kunnen ze nog groeien en waar botsen ze tegenaan? Dat ontdekken we bij ‘De Hamvraag’!