Leer de behoeften van je gesprekspartner beter inschatten, om zo jouw communicatie met iederéén te versterken
In een wereld waar samenwerking en klantgerichtheid het verschil maken, is effectief communiceren een absolute sleutel tot succes. Of je nu werkt met collega's, klanten of partners: hoe je communiceert, bepaalt de kwaliteit van je relaties én de resultaten die je behaalt. Toch blijkt verbindend communiceren in de praktijk vaak een uitdaging. Onbegrip, miscommunicatie en spanningen kunnen waardevolle samenwerkingen in de weg staan.
Tijdens deze opleiding leer je hoe je met meer empathie, duidelijkheid en impact communiceert, zodat je relaties versterkt en professioneel groeit. Dit traject geeft je de tools om elke interactie – intern en extern – constructief en doeltreffend aan te pakken. Als “instrument” gebruiken we het Insights Discovery© model dat mensen inzicht verschaft in de eigen gedragsvoorkeuren en die van de gesprekspartner.
Wat win je erbij?
Verbindende communicatie helpt medewerkers in het opbouwen van een duurzame relatie met klanten, collega’s, leidinggevenden. Door rekening te houden met de behoeften van de klant, met de eigen behoeften én met de behoeften op organisatieniveau creëert de medewerker een positief werkklimaat.
Collega’s kunnen op een respectvolle manier met elkaar praten én luisteren op een manier dat de andere zich begrepen voelt. De ultieme customer experience, begint bij een tevreden medewerker!
Inhoud
- Hoe zien anderen mij? Kan ik de manier waarop ik overkom, beïnvloeden?
- De verschillende persoonlijkheidsvoorkeuren van mensen (in 4 kleuren): wie is je “tegengestelde” en hoe kan je toch verbinding maken met hem/haar?
- Je sterktes en ontwikkelpunten op vlak van communicatie
- Introversie versus extraversie
- Luisteren als krachtig communicatiemiddel
- Op een constructieve manier omgaan met kritiek of oordelen van anderen.
- Feedback geven om de relatie te verbeteren
- Persoonlijk leiderschap en werkgeluk
Wat bereik je tijdens en na een opleiding "Verbindende Communicatie"?
- Een open en directe communicatie tussen medewerkers, klanten en andere betrokkenen in de werksituatie.
- Een positieve sfeer waarin mensen zich gehoord voelen en begrepen worden.
- Nieuwe luistervaardigheden bij medewerkers: ze zijn in staat om op zo’n manier naar klanten te luisteren dat die zelf beter begrijpen wat ze voelen, willen en denken.
- Een gevoelige stijging van de kwaliteit van werken in de organisatie. Dankzij een waardevolle communicatie tussen alle betrokkenen verloopt het werk efficiënter én aangenamer.
Doelgroep
iedereen die op een respectvolle, assertieve en verbindende manier wil communiceren met klanten, medewerkers en collega's.
Jouw expert
Ilse Vantilborgh - Ariadne Training & consulting
Ilse heeft als ondernemer en als trainer-coach jarenlange ervaring op gebied van klantgerichte communicatie. Als gewezen bankdirecteur kan ze zich beroepen op een commerciële ingesteldheid. Haar vaardigheden in NLP-technieken combineert ze met een ruime didactische bekwaamheid.
Interesse in het volledige traject?
- Bespaar en schrijf je in voor het gehele traject (opleiding + alumnidag).
- Heb je in het verleden al deelgenomen aan de opleiding? Schrijf je dan in voor de alumnidag.
Past deze datum niet of is de opleiding volzet, klik dan hier voor een actueel overzicht.