Microsoft 365 zorgt voor een revolutie van onze manier van werken door in te zetten op samenwerking op afstand. Online samenwerken met je collega's was nog nooit zo efficiënt, tenminste als je het op de juiste manier doet. Welke tools en apps gebruik je best voor welke taken? En gebruik je de juiste methodes voor optimale productiviteit?
Ifficiënter werken met applicaties leidt tot tal van voordelen:
- Tijd besparen: Minder tijd besteden aan zoeken en meer tijd voor wat echt belangrijk is.
- Verminderen van digistress: Minder frustratie en meer voldoening bij het gebruik van technologie.
- Betere werk-privébalans: Meer controle over je werk en meer tijd voor jezelf en je gezin.
Uniform werken binnen teams resulteert in:
- Verhoogd algemeen welzijn: Een gezonde en prettige werkomgeving voor iedereen.
- Versterkt teamgevoel: Betere samenwerking en communicatie tussen teamleden.
- Groeien van de organisatie: Een solide basis voor duurzame groei en succes.

Wat heb je geleerd na dit traject?
ONENOTE
- Je kunt ifficiënt digitaal nota’s maken van vergaderingen, opleidingen … .
- Je bespaart tijd door een vaste structuur in een sjabloon te gieten en te gebruiken.
- Je wordt meester van je vergader to do’s doordat ze op dezelfde plek worden gebundeld.
TEAMS
- Je brengt structuur in je afdelingen en projecten in teams.
- Je communiceert op een juiste manier met goede afspraken.
- Je werkte nog nooit zo vlot samen in je documenten, nota’s en taken.
SHAREPOINT
- Je kunt ifficiënt bestanden delen met externen zonder afhankelijk te zijn van e-mail.
- Je kent duidelijk het verschil tussen OneDrive en SharePoint, zodat je deze optimaal kunt benutten voor je documentbeheer.
- Je kunt met versiegeschiedenis van documenten werken om (kwaliteits)controle over documenten te blijven behouden.
PLANNER
- Je kunt ifficiënt de workload van je afdeling of project opvolgen en bijsturen.
- Je kunt eenvoudig je persoonlijke-, afdelings- en projecttodo’s op een plaats beheren.
- Je kunt taken en deadlines organiseren, prioriteren en toewijzen.
Interesse in één of meerdere sessies van dit traject?
Donderdag 24/04/2025: Microsoft OneNote
Donderdag 22/05/2025: Microsoft Teams
Donderdag 12/06/2025: Microsoft SharePoint en Planner
Telkens van 09u00 tot 17u00
Doelgroep en voorkennis
Voor alle medewerkers die reeds met OneNote, Teams, SharePoint en Planner werken en hier nog ifficiënter mee willen leren werken.
Er is geen basiskennis vereist.
ONENOTE
- Wat is OneNote?
- Introductie
- Bestanden downloaden
- OneNote voor Windows vs. OneNote App
- Doeltreffend structuur brengen in OneNote
- Het ideale notitieblok
- Notitieblok maken
- OneNote op pc
- Secties en pagina's
- Containers
- Sectiegroepen
- Samenwerken met OneNote
- OneNote in de cloud
- Efficiënt vergaderen met OneNote
- Vergaderingen voorbereiden
- Notuleren
- Notulen delen
- Efficiënt vergaderen met OneNote
- OneNote en taken
- Takenoverzicht
- Taakverzoeken accepteren doen we deze wel nog?
- Taakverzoeken weigeren doen we deze wel nog?
- E-mails, delen en dokken
- E-mail naar OneNote
- Notitieblok delen
- Gedeelde notitieblok openen
- Handige extraatjes
TEAMS
- Wat is Teams?
- Introductie
- Korte kennistest
- Samenwerken
- Analoog vs.digitaal
- Een team aanmaken
- Structuur van een team
- Teaminstellingen
- Gebruik maken van de Posts
- Samenwerken in bestanden
- Gebruik maken van OneNote binnen een team
- Gebruik maken van Planner binnen een team
- Teams structureren
- Overzicht
- Filteren
- Zoeken
- Archiveren
- Verlaten of verwijderen
- Communiceren
- Status en instellingen
- Communiceren via chat
- Communiceren via vergaderingen
SHAREPOINT
- Wat is SharePoint?
- Introductie
- Wat is SharePoint?
- Server versus SharePoint
- Inloggen op SharePoint
- Sharepoint gebruiken
- Office.com
- OneDrive versus SharePoint
- Synchroniseren
- Zoeken
- Documenten en samenwerken
- Nieuwe map en nieuwe documenten
- Bestaande documenten
- Verplaatsen en kopiëren
- Inchecken, uitchecken en versiegeschiedenis
- Menu bestand van Word, Powerpoint en Excel
- Weergeven en waarschuwen
- Weergeven
- Waarschuwingen
- Samenvatting
- SharePoint samengevat
PLANNER
- Plannen maken en structureren
- Een nieuw plan maken
- Werken met buckets en een plan kopiëren
- Taken toewijzen
- Efficiënt werken met taken
- Taken structureren
- Taken Kopiëren en voltooien
- Plannen beheren
- Favorieten, grafieken en planning
- Machtigingen en Planner-app
- Toepassing 'Nieuw bouwproject'
- Toepassing 'Nieuw product'
- Planner, To Do-App en Teams
- To Do-App
- Planner & Teams
Jouw docent
Een BestBuro-training is geen knoppencursus. Alle trainingen zijn gebaseerd op maatwerk en onze eigen methodiek. Dankzij de BestBuro-methode leer je daarom beter Communiceren, Collaboreren, Concentreren en Coördineren. Niet enkel tijdens de training zelf, maar ook achteraf. Want als je een BestBuro-training volgt, kan je tot een jaar lang met al je vragen bij het I-team terecht.

Hulp nodig of meer informatie over uw inschrijving? Contacteer:

Laura Van Wijmeersch
Manager Kameracademie en themanetwerken
Full bio of Laura Van Wijmeersch
