In een snel digitaliserende wereld zet België een belangrijke stap voorwaarts met zijn aanstaande e-factureringsmandaat. Vanaf 1 januari 2026 mogen Belgische bedrijven geen papieren of PDF-facturen meer verwerken voor B2B-transacties. In plaats daarvan wordt het gebruik van gestructureerde elektronische facturen (e-facturen) verplicht. Maar wat betekent dit voor jouw bedrijf?
Deze wetgeving heeft een tweeledig doel: enerzijds stimuleert de overheid hiermee de digitalisering van bedrijfsprocessen, anderzijds dienen e-facturen als een middel om btw-fraude te bestrijden en garant te staan voor een correctere btw-inning. Deze infosessie biedt waardevolle inzichten over de nieuwe regelgeving voor e-facturering, waarom deze wordt ingevoerd en hoe je bedrijf hiervan kan profiteren. Je krijgt praktisch advies over de stappen die je moet nemen om ervoor te zorgen dat je organisatie klaar is voor de verplichte overstap in 2026.
Wat heb je geleerd na dit traject?
- Wat is een elektronische factuur?
- Inzicht in de wettelijke vereisten voor e-facturatie in België;
- Europese wetgeving en internationale tendensen;
- Het verschil tussen e-facturatie en e-reporting;
- De voordelen van gestructureerde elektronische facturen;
- Hoe je voor te bereiden op de verplichte overstap in 2026.
Doelgroep en voorkennis
Deze infosessie is voor iedereen die onder deze verplichting valt:
Bedrijfsleiders
Finance en tax professionals
ICT
Er is geen voorkennis vereist.
10u00 - Nieuwe regelgeving e-facturatie door Stefanie Dreher, KPMG
11u30 - Praktische handvatten a.d.h.v. een business case door Luc Caubergh, Unifiedpost
12u00 - Einde
Jouw docent
Maak kennis met Stefanie Dreher, Director Indirect Tax, KPMG
Stefanie begon haar carrière op de btw-afdeling bij PWC in 1999. Drie jaar later ging ze aan de slag bij de btw-afdeling van Deloitte, tot ze in 2004 de kans kreeg om bij UPS de btw voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika te beheren. Na een succesvolle carrière van 19 jaar in de sector als hoofd btw EMEA, is Stefanie in februari 2023 bij KPMG in dienst getreden met de sterke overtuiging dat haar ervaring in de sector een positieve bijdrage zal leveren aan de behoeften van onze klanten.
Maak kennis met Luc Caubergh, Sales Director Corporate, Unifiedpost
Na waardevolle ervaring te hebben opgedaan bij zowel KBC als Mercedes-Benz Financial Services, trad Luc in 2008 in dienst bij Unifiedpost. In deze functie zette hij zijn expertise in financiële processen, klantgerichtheid en innovatieve oplossingen verder om een zinvolle bijdrage te leveren aan de voortdurende ontwikkeling van het bedrijf.
Bij Unifiedpost is hij verantwoordelijk voor het beheer van het segment van de corporate klanten in België. Zijn rol bestaat o.a. erin dit segment strategisch te ontwikkelen door sterke partnerschappen aan te gaan met belangrijke federaties zoals Federgon, Assuralia, Embuild, Count-e en anderen.