Overslaan en naar de inhoud gaan

In een snel digitaliserende wereld zet België een belangrijke stap voorwaarts met zijn aanstaande e-factureringsmandaat. Vanaf 1 januari 2026 mogen Belgische bedrijven geen papieren of PDF-facturen meer verwerken voor B2B-transacties. In plaats daarvan wordt het gebruik van gestructureerde elektronische facturen (e-facturen) verplicht. Maar wat betekent dit voor jouw bedrijf?

Deze wetgeving heeft een tweeledig doel: enerzijds stimuleert de overheid hiermee de digitalisering van bedrijfsprocessen, anderzijds dienen e-facturen als een middel om btw-fraude te bestrijden en garant te staan voor een correctere btw-inning. Deze infosessie biedt waardevolle inzichten over de nieuwe regelgeving voor e-facturering, waarom deze wordt ingevoerd en hoe je bedrijf hiervan kan profiteren. Je krijgt praktisch advies over de stappen die je moet nemen om ervoor te zorgen dat je organisatie klaar is voor de verplichte overstap in 2026.  

Wat heb je geleerd na dit traject?

  • Wat is een elektronische factuur? 
  • Inzicht in de wettelijke vereisten voor e-facturatie in België;
  • Europese wetgeving en internationale tendensen;
  • Het verschil tussen e-facturatie en e-reporting;
  • De voordelen van gestructureerde elektronische facturen;
  • Hoe je voor te bereiden op de verplichte overstap in 2026. 

Doelgroep en voorkennis

Deze infosessie is voor iedereen die onder deze verplichting valt:

  • Bedrijfsleiders

  • Finance en tax professionals 

  • ICT  

Er is geen voorkennis vereist.

Programma in detail
  • 10u00 - Nieuwe regelgeving e-facturatie door Stefanie Dreher, KPMG  

  • 11u30 - Praktische handvatten a.d.h.v. een business case door Luc Caubergh, Unifiedpost  

  • 12u00 - Einde

Jouw docent

Maak kennis met Stefanie Dreher, Director Indirect Tax, KPMG  

Stefanie begon haar carrière op de btw-afdeling bij PWC in 1999. Drie jaar later ging ze aan de slag bij de btw-afdeling van Deloitte, tot ze in 2004 de kans kreeg om bij UPS de btw voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika te beheren. Na een succesvolle carrière van 19 jaar in de sector als hoofd btw EMEA, is Stefanie in februari 2023 bij KPMG in dienst getreden met de sterke overtuiging dat haar ervaring in de sector een positieve bijdrage zal leveren aan de behoeften van onze klanten. 

Stefanie Dreher

Maak kennis met Luc Caubergh, Sales Director Corporate, Unifiedpost  

Na waardevolle ervaring te hebben opgedaan bij zowel KBC als Mercedes-Benz Financial Services, trad Luc in 2008 in dienst bij Unifiedpost. In deze functie zette hij zijn expertise in financiële processen, klantgerichtheid en innovatieve oplossingen verder om een zinvolle bijdrage te leveren aan de voortdurende ontwikkeling van het bedrijf.
Bij Unifiedpost is hij verantwoordelijk voor het beheer van het segment van de corporate klanten in België. Zijn rol bestaat o.a. erin dit segment strategisch te ontwikkelen door sterke partnerschappen aan te gaan met belangrijke federaties zoals Federgon, Assuralia, Embuild, Count-e en anderen.

Luc Caubergh

Hulp nodig of meer informatie over uw inschrijving? Contacteer:

Laura Van Wijmeersch

Manager Kameracademie en themanetwerken

Full bio of Laura Van Wijmeersch

Ina Philips

Coördinator Kameracademie en themanetwerken

Full bio of Ina Philips

Adres

Voka – Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt, BE

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
Gratis, inschrijven verplicht 

Niet-leden:
€ 50,00 excl. btw

Nog geen lid? Neem contact op met erika.paps@voka.be voor info over onze vele ledenvoordelen.

Voorwaarden

Vlaams Opleidingsverlof (VOV)

Voor deze infosessie is Vlaams Opleidingsverlof niet van toepassing. 

KMO-portefeuille

Voor deze infosessie is KMO-portefeuille niet van toepassing.

Annulatie

Annuleren kan enkel schriftelijk via mail tot en met 07/01/2025. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen. De kamer behoudt zich het recht om de opleiding te annuleren, indien ondanks alle inspanningen, de omstandigheden ons ertoe dwingen. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort binnen een redelijke periode.

Privacy

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

 

Adres

Voka – Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt, BE

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
Gratis, inschrijven verplicht 

Niet-leden:
€ 50,00 excl. btw

Nog geen lid? Neem contact op met erika.paps@voka.be voor info over onze vele ledenvoordelen.

Voorwaarden

Vlaams Opleidingsverlof (VOV)

Voor deze infosessie is Vlaams Opleidingsverlof niet van toepassing. 

KMO-portefeuille

Voor deze infosessie is KMO-portefeuille niet van toepassing.

Annulatie

Annuleren kan enkel schriftelijk via mail tot en met 07/01/2025. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen. De kamer behoudt zich het recht om de opleiding te annuleren, indien ondanks alle inspanningen, de omstandigheden ons ertoe dwingen. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort binnen een redelijke periode.

Privacy

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.