Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 15/12/2024

Een magazijn slim – lees: ruimtebesparend – inrichten is een kunst. MDO, een kmo uit Zottegem, is er al twintig jaar bedreven in, zowel voor kleine kmo’s als grote multinationals.  Een gesprek met de broers Sander en Ewout Speecke over verticale liftsystemen, mobiele stellingen en het ontdubbelen van magazijnen. 
 

Picking van goederen in de hoogte met man op een truck in het magazijn van APF Autoparts.

 

Tekst Sam De Kegel – foto Nathalie Dolmans

Hoe stockeer je zo veel mogelijk goederen zo efficiënt mogelijk op zo weinig mogelijk ruimte? En geraak je er nadien zo gemakkelijk mogelijk aan? Het is de natte droom van elke magazijnier, orderpicker en heftruckbestuurder.

MDO Group, twintig jaar jong, maakte zijn corebusiness van slimme magazijninrichting. In de beginjaren legde het zich vooral toe op de montage van vaste rekken en platformen, vandaag is hun activiteitenportfolio zoveel breder. 
“We zijn een montage- en dienstenbedrijf”, zeggen Sander en Ewout in koor. 
Samen namen ze drie jaar geleden het bedrijf over van hun vader, Peter Speecke. En er is nog aanstormend familiaal talent, met twee jongere broers – één werkt er al als bediende, de ander studeert nog elektromechanica.  

Minder ruimte, meer kans op brokken

Het familiebedrijf plaatst allerlei statische en mobiele opslagsystemen, maar daarnaast neemt het klanten ook de volledige afwerking van magazijnen uit handen en staat het net zo goed in voor het volledige magazijnbeheer of de digitalisering ervan. Ook magazijnen verhuizen en inspecteren op veiligheid behoren tot hun dienstenpakket.

Sander Speecke: “We hebben fors geïnvesteerd in automatisatie, ook van onze interne bedrijfsprocessen. Zo doen we al onze magazijninspecties via een app die we zelf creëerden. Aanrijdgevaar met een heftruck blijft de grootste uitdaging. Gangen worden smaller en smaller om de ruimte optimaal te benutten, waardoor heftruckbestuurders sneller ergens tegenaan rijden en brokken maken. Daarom hebben wij ook aanrijdbeveiliging in ons gamma, van losse paal tot vangrails, hoek- en stijlbeschermingen en veiligheidsnetten. Je ziet wel steeds meer geleide heftrucks op rails, zeker als je in de hoogte moet gaan.”

De Zottegemse kmo telt vandaag ruim vijftig medewerkers en beschikt intussen ook over een buitenlandse vestiging in Nederland (Breda). Sander: “We hebben tien medewerkers die onze ruim veertig monteurs aansturen (ook 4 in Nederland, red.).” Beide broers geven aan dat het niet gemakkelijk is om gemotiveerd werkvolk te vinden. “Sollicitanten hebben zelden ervaring met magazijninrichting. Als ze een beetje handig zijn, kunnen ze hier alles op de werkvloer leren, maar soms laat de attitude te wensen over. Vorige week kwam er slechts één op vijf sollicitanten opdagen. Dat zegt veel.” 
Om alles te kunnen bolwerken bij grote projecten, werkt MDO samen met onderaannemers. “Dagelijks zetten we zo bijna honderd mensen aan het werk. Gemiddeld doen we 20 à 25 projecten per dag, maar voor enkele klanten werken we bijna constant.”

(lees verder onder de foto)

Legbordmezzanine van drie verdiepingen met bovenaan loopvloer (foto genomen bij APF Autoparts)

 

Slimme partnerships

In de klantenportefeuille zitten zowel grote multinationals zoals Volvo, Pfizer, Aldi, Lidl en Colruyt als vele kmo’s. “We zagen al snel in dat we onze toegevoegde waarde naar de klanten toe stevig konden optrekken door te diversifiëren en hen dus een pak extra diensten aan te bieden”, zegt Ewout. “Soms volgen we hen ook naar het buitenland. Zo zaten we al verschillende keren wekenlang in Duitsland. Twee jaar geleden voerden we ook een project uit in Marokko.”

MDO werkt slim samen met andere partners, zoals met logistieke ingenieursbureaus en grote producenten in magazijninrichting. “Wij zijn een dienstenbedrijf dat focust op de uitvoering maar voor het logistiek denkwerk en een lean goederenflow werken we vaak samen met zo’n logistieke consultant die het concept voor een magazijninrichting uittekent, samen met ons en de klant. Daarnaast werken we inderdaad zelf ook in onderaanneming voor grote spelers in magazijninrichting zoals Stow of Vanas, Bito, Dexion,... En hun eindklanten zijn vaak grote productiebedrijven. Ofwel werken we dus in onderaanneming voor een andere hoofdaannemer, ofwel nemen we zelf de regie in handen.”

APF Autoparts, op een boogscheut verwijderd van hun eigen bedrijf, is zo’n klant waar MDO zijn expertise optimaal kon inzetten. “We hebben hun nieuw logistiek magazijn opgebouwd, we hielpen met de automatisatie via conveyors (automatische transportbanden, red.), we installeerden verticale liften én bouwden mezzanines op drie verdiepingen. Bovendien organiseerden we hun verhuis van Geraardsbergen naar Zottegem. Voor een deel van die taken werkten we samen met partners, maar de expertise zit bij ons.”

Magazijn ontdubbelen

Van statische opslagsystemen (zoals pallet-, legbord-, breedvak- en draagarmstellingen) over dynamische opslagsystemen (zoals mobiele verrijdbare stellingen, doorrol- en doorduwstellingen) tot geautomatiseerde systemen (zoals shuttlesystemen, apotheekliften en verticale liftsystemen): het aanbod is bijzonder groot en gevarieerd. Sander: “Verticale liftsystemen, bijvoorbeeld, zijn geautomatiseerde opslagoplossingen die gebruikmaken van de hoogte van uw magazijnruimte. Ze zijn ontworpen om uw goederen veilig en efficiënt op te slaan en op te halen. Met behulp van een geautomatiseerde lift worden items opgeslagen in lades of trays en naar beneden en naar boven verplaatst, waardoor er een optimale benutting van de beschikbare ruimte ontstaat.” 
Ook shuttlesystemen worden steeds vaker geïnstalleerd, zeker in de vele hoogbouwmagazijnen die je vaak langs autosnelwegen spot. Shuttlesystemen zijn geavanceerde geautomatiseerde opslagsystemen die gebruikmaken van elektrisch aangedreven shuttles om pallets efficiënt te verplaatsen en op te slaan in magazijnen. Deze innovatieve technologie stelt bedrijven in staat om hun opslagcapaciteit te optimaliseren, de orderafdeling te versnellen en de algehele efficiëntie van hun magazijnactiviteiten te verbeteren. Ewout: “Eigenlijk zijn dat robotjes die voor- en achteruitrijden en pallets verplaatsen. Ze weten perfect waar alles staat. De kans op schade is ook veel kleiner.”

Totaaloplosser

MDO omschrijft zichzelf graag als een totaaloplosser. “Of het nu om een verhuis gaat, een volledig magazijn opbouwen of gewoon picking organiseren, we doen het. Zo maakt Colruyt toppromo’s met producten die in de schijnwerpers moeten staan. Die opstelling maken wij. Totale ontzorging, daar draait het om bij ons.”

Een magazijn ruimtebesparend inrichten gebeurt ook steeds meer vanuit noodzaak. De beschikbare ruimte wordt steeds schaarser en elke vierkante meter kost geld. Sander: “De laatste jaren krijgen we vaak de vraag om een magazijn te ontdubbelen met een mezzanine. Stel: je hebt een zes meter hoog gebouw met vloerstockage en een machinepark. Maar veel ruimte in de hoogte wordt zo niet benut. Daarom wordt er vaak een mezzanine – een platformstructuur of tussenvloer – over geplaatst zodat je boven bijvoorbeeld productie kan doen en op het gelijkvloers opslag, of omgekeerd. Ook met verticale liften kan je meer in de hoogte stockeren.”

Omdat er steeds minder ruimte is, is in de hoogte bouwen heel interessant, maar vaak zijn er beperkingen vanuit de overheden, afhankelijk van waar je bedrijf neergepoot is. “Wij mochten met onze nieuwbouw zelf maar tot 9 meter gaan. Hadden we 15 meter hoog mogen bouwen, dan hadden we dat zeker gedaan.”

(lees verder onder de foto)

De broers Sander  en Ewout Speecke in hun eigen bedrijf in Zottegem.

 

Kmo-units met mezzanine

Op heel wat plekken in Vlaanderen zie je de jongste jaren ook een transformatie van oude, leegstaande fabrieken tot een nieuwe, bedrijvige site met flexibele kmo-units. “Dat is zeker een interessante markt voor ons. Die ruimtes zijn klein. We plaatsen daar vaak een mezzanine met een kantoorunit op, zodat men op het gelijkvloers kan stockeren, of omgekeerd. Niet enkel de grote jongens zijn bezig met ruimtebesparing, de kleine kmo’s evenzeer of misschien zelfs meer.”  

Sander en Ewout nemen ons nog even mee naar hun eigen magazijn waar we meteen stoten op een verticaal liftsysteem. “75% van ons vroegere magazijn met legbordstellingen voor duurdere stukgoederen maar evengoed voor bouten en moeren zit nu veilig en proper in deze lift, op een heel beperkte ruimte.”  

Naast de traditionele palletstellingen, spotten we ook een aantal draagarmstellingen voor klein en groot langgoed en een aantal mobiele stellingen om extra plaats te winnen. 
Hun magazijn is ook deels ontdubbeld. “Onze verticale lift is ingewerkt in een mezzanine. Boven hebben we nu een ruimte waar we palletten kunnen stapelen.” 

Of hoe ze bij MDO in hun magazijn zelf het goede voorbeeld geven.   

Artikel uit publicatie