Introduceren we ons bedrijf op de beurs? Het is een vraag die bij heel wat ondernemingen vroeg of laat op tafel komt. Een positief antwoord leidt meteen tot een intensief IPOproces (Initial Public Offering) dat de langetermijnvisie onderstreept. Benoît van den Hove en Sophie Stegen, respectievelijk CEO en Hoofd Noteringen bij Euronext Brussel, lichten de voordelen van een beursgang toe.

“Krachtige hefboom voor verdere professionalisering”
Euronext is de grootste Europese beursmaatschappij, met beurzen op 7 Europese locaties. “Ze ontstond in 2000 door de fusie van de beurzen van Parijs, Brussel en Amsterdam”, legt CEO Benoît van den Hove uit. “Intussen hebben we voor al onze locaties (ook Dublin, Lissabon, Milaan en Oslo) een gemeenschappelijk platform uitgerold waar alle beursmakelaars toegang toe hebben.” Wie overweegt naar de beurs te gaan, gaat vanzelfsprekend niet over één nacht ijs. “A priori kan elke onderneming naar de beurs”, vervolgt Benoît. “Op zich zijn er eigenlijk weinig redenen om het niet te doen, tenzij je al een aantal jaren verlieslatend bent en amper nog groeipotentieel ziet. De ambitie tot verdere expansie is doorgaans de belangrijkste reden om naar de beurs te gaan. Wie uiteindelijk de stap zet, doet dat meestal vanuit de intentie om extra kapitaal op te halen, al hoeft dat zeker niet de enige motivator te zijn.”
Geloofwaardigheid verhogen
“Klopt, anderen doen het in eerste instantie om hun visibiliteit en credibiliteit omhoog te stuwen”, pikt Hoofd Noteringen Sophie Stegen in. “Ook voor bedrijven die erg actief zijn op de overnamemarkt biedt het een meerwaarde, omdat ze dan aandelen als betaalmiddel bij die overnames kunnen inzetten. Last but not least trekt het ook spontane sollicitanten aan, zeker als de onderneming in kwestie aandelen aan medewerkers uitkeert.”
De beursgang an sich is uiteraard niet in één vingerknip gebeurd. “Aan de beursnotering gaat een intensieve voorbereiding – het IPO-proces – vooraf”, gaat Benoît verder. “Dat is een uitvoerig traject, waarbij je verschillende cruciale aspecten moet afvinken. Eerst en vooral moet je over een uitstekende beleggingspropositie (‘equity story’) beschikken: daarin vermeld je wat je bedrijf uniek maakt, waarom geïnteresseerde investeerders uitgerekend in jouw verhaal zouden meestappen. Die propositie bepaal je mee op basis van feedback van de huidige investeerders: hun kennis is belangrijk om te weten of de markt voldoende interesse heeft voor jouw type bedrijf.”
Een beursgang is een strategische beslissing die tot een intensief transformatieproces leidt.
Eens je die propositie op orde hebt, komt er nog een uitgebreid administratief verhaal bij. “Ter voorbereiding van de beursgang moet een onderneming ook een prospectus opmaken, die vooral belangrijk is om alles juridisch correct te laten verlopen.”
Nood aan gespecialiseerde begeleiding
Voor het bestuur van een onderneming het IPO-proces op gang trekt, heeft het meestal al jaren over de beursgang nagedacht. De voorbereiding op zich neemt in het snelste geval 3 maanden in beslag, maar het kan even goed 9 maanden duren. “Tijdens dat traject is het essentieel dat alle stakeholders zich laten omringen door banken en/of advocatenkantoren met een sterke specialisatie in kapitaaltransacties. Zij hebben alle kennis in huis om de operationele uitvoering in goede banen te leiden, weten welke stappen je moet zetten, kennen de dynamiek en weten hoe de regulator (FSMA, de toezichthoudende autoriteit voor financiële diensten en markten, nvdr) werkt. Idealiter stel je voor het IPO-proces een team samen, zodat iedereen voldoende tijd overhoudt om zijn of haar ‘gewone’ taken uit te voeren, zodat de kernactiviteiten op volle toeren blijven draaien en je groei blijft genereren”, aldus Sophie.
Een beursgang is het beste bewijs van de langetermijnvisie van een bedrijf. “Bovendien leidt deze strategische beslissing tot een intensief transformatieproces, dat sowieso een boost geeft aan je governance en de professionalisering. Het biedt een extra incentive om uitmuntend te presteren én zich transparant te presenteren. Automatisch beuk je op die manier de deur open richting meer sollicitanten en potentiële partnerships. Sowieso heb je daardoor meer contact met in jouw sector gespecialiseerde investeerders, waardoor je beter de polsslag van je bedrijf voelt én info krijgt die je zonder beursgang nooit zou hebben gekregen. Zeker als die contacten uitwijzen dat er voldoende interesse in jouw bedrijf en sector is, schrijf je met een beursgang gegarandeerd een positief vervolg aan je huidig verhaal”, besluit Benoît van den Hove.
Je moet over een uitstekende beleggingspropositie beschikken, iets wat jouw bedrijf uniek maakt.