In 2021 onderging FIT, het IT-bedrijf van Geert Debruyne, al een transformatie naar QASTAN en kreeg het een speelse papegaaiduiker als mascotte. Afgelopen zomer volgde een nieuwe stap richting de toekomst: de overname door zonen Arne en Joren. Zij willen het Kuurnse bedrijf de komende jaren prominenter op het toneel zetten.

Partnerschappen zijn ons verleden en onze toekomst.
Ruim 25 jaar lang was Geert Debruyne het gezicht van QASTAN, een IT-bedrijf met een brede waaier aan softwareoplossingen voor kmo’s. Hoewel de oprichter nog enkele jaren aan boord blijft, ligt de sleutel sinds eind augustus in handen van zijn zonen Arne en Joren, respectievelijk verantwoordelijk voor het operationeel-strategische en het technische management. “We bouwen verder op de fundamenten die mijn vader gelegd heeft, maar willen de komende jaren ook onze eigen stempel drukken”, klinkt het bij Arne.
Op maat
Een van die fundamenten is de klantgedreven aanpak. Heel wat softwareoplossingen die QASTAN vandaag aanbiedt, vonden immers hun oorsprong in concrete vragen van de markt. Een digitalisatietool die het bedrijf ooit voor Lecot ontwikkelde, is nog steeds in gebruik en werd later gecommercialiseerd; een planningstool voor Van Marcke kent hetzelfde verhaal.
“We proberen zo goed mogelijk naar onze klanten te luisteren en hen een oplossing te bieden die echt op hun leest geschoeid is”, aldus Arne. “Soms is dat een generiek product dat gefinetuned wordt; soms ontwikkelen we volledig op maat. Dat is bijvoorbeeld ook de reden waarom we onze klanten één duidelijk aanspreekpunt bieden en waarom we in Antwerpen een satellietkantoor openden. Natuurlijk kan in de IT-sector alles vanop afstand geregeld worden, maar fysieke aanwezigheid en menselijk contact blijven wat ons betreft primordiaal.”
QARO (zie kader) is nog in andere zin opmerkelijk. Zo werden bepaalde delen van de software samen met andere, lokale IT-partners ontwikkeld. “Partnerschappen zijn in de groei van QASTAN altijd van groot belang geweest. Het klantennetwerk dat mijn vader opgebouwd heeft, is van onschatbare waarde. De ontwikkeling gebeurde in het verleden echter altijd binnenshuis. Vandaag wordt de technologische taak zodanig groot dat het praktisch onmogelijk is om alles te kunnen. Daarom is er in onze markt ook zoveel consolidatie. Ik geloof dat de ware kracht in samenwerking zit. Als het DNA klopt, dan levert dat meer op dan louter de som van het aantal fte’s.”
Digitale hr-assistent
Ook QARO, het nieuwste product van QASTAN, werd ontwikkeld vanuit een duidelijke marktvraag. “Bij veel van onze klanten merken we dat er op het vlak van hr nog ruimte voor verbetering is. Met de digitale hr-assistent QARO willen we daar een oplossing voor bieden. In het verleden gebeurde zo’n ontwikkeling achter de schermen en werd dan voorzichtig de markt afgetast. Voor dit product willen we al in de ontwikkelingsfase met andere partners en bedrijven tractie genereren. We presenteren het binnenkort dan ook op Hannover Messe en gaan partnerships aan met verschillende bedrijven. Zij kunnen de app testen en wij krijgen heel wat relevante data om alles scherp te stellen. Op die manier wordt QARO echt vanuit de praktijk ontwikkeld én krijgt QASTAN de nodige exposure.”