Een gezonde geest in een gezond lichaam is het credo waar Phytophar sinds een kwarteeuw actief aan meewerkt. De producent van voedingssupplementen uit Oostkamp rondde recent een vijfjarig investeringsprogramma af. Dat moet het bedrijf toelaten om zich wereldwijd nog sterker op de kaart te zetten als ‘contract manufacturer’ van gezondheidsoplossingen voor mensen en huisdieren.
Het was apotheker Bart Vergauwe die in 1999 kleinschalig met de productie van voedingssuppletie begon. Lang duurde het niet voor die activiteit sterk groeide en de onderneming naar de industriezone van Oostkamp verhuisde. In 2007 nam een familie die sterk in de farmaceutische sector actief is de zaak over.
“Dat was meteen het sein om niet alleen tabletten in bulk te fabriceren, maar ook in andere vormen (capsules, zakjes, liquide supplementen) producten te gaan aanbieden”, verduidelijkt CEO Patrick Geysen. “7 jaar geleden namen we in het Nederlandse Eede infrastructuur over om daar specifiek de liquide producten te bereiden. Als ‘contract manufacturer’ brengen we geen eigen merken op de markt, maar produceren we voor farma- en voedingsbedrijven en apothekersassociaties die onder hun merken onze producten commercialiseren.”
Gedurende lange tijd fabriceerde Phytophar puur op basis van door de klanten voorgestelde formules, maar onder meer dankzij het net afgeronde vijfjarig investeringsprogramma slaagt het bedrijf erin veel meer toegevoegde waarde te creëren. “Een STS-project (Strategische Transformatiesteun) van de Vlaamse overheid liet ons onder meer toe om het R&D-luik aanzienlijk belangrijker te maken. Zo moderniseerden we onze labs en hebben we een smaakspecialist aangeworven, die gepaste smaken en geuren aan bepaalde producten kan toevoegen, zodat bijvoorbeeld kinderen ze vlotter gebruiken. De verhoging van onze interne competenties biedt de kans om in co-creatie met onze klanten te gaan en gericht met hen mee te denken, wat de langetermijnrelaties aanzienlijk bevordert. Daarnaast zijn ook onze performante productie- en coatingcapaciteit gevoelig uitgebreid”, gaat Patrick verder.
Huisdieren
Anno 2024 is Phytophar erg exportgericht. “Onze producten komen op de markt in 43 landen”, pikt Business Development Manager Els Peeters in. “Het vertrouwen in onze aanpak en productkwaliteit is aanzienlijk gegroeid, vermits we al bij 6 organisaties gecertificeerd zijn (onder meer ISO 22000, halal en TÜV Nord). We ontwikkelen en fabriceren oplossingen voor mensen en voor huisdieren zoals honden, katten en siervogels.” Phytophar kijkt voortdurend uit naar potentiële versterking van het team om de groei gestalte te blijven geven. “We hopen tegen 2030 onze omzet te verhogen tot 15 miljoen euro (vandaag is dat 10 miljoen euro, nvdr). Dat kan onder meer door de ambitie om verder te internationaliseren en door het aandeel van liquide producten in de omzet tot circa 30% te laten groeien”, besluit Patrick, die aangeeft dat de 25ste verjaardag zeker niet onopgemerkt voorbij zal gaan.
Handelsstraat 19-20, 8020 Oostkamp
050 59 89 20
info@phytophar.be
www.phytophar.be