Parmentier Autobus voert ritten uit voor vervoersmaatschappij De Lijn. Als onderaannemer zit het bedrijf mee aan het stuur bij de transitie naar elektrisch openbaar vervoer. “De Lijn verwacht van ons een zekere graad van elektrificatie, maar wij willen nog sneller vergroenen”, zegt zaakvoerder Stefan Meersseman. Het bedrijf werkt samen met conculega’s om die uitdaging te kunnen waarmaken.
De Lijn heeft voor iets meer dan de helft van de ritten eigen bussen en eigen chauffeurs in dienst, maar voor het ander aanzienlijk deel van de ritten werkt de vervoersmaatschappij samen met onderaannemers. Eén van die onderaannemers is Parmentier Autobus in Waregem. “Wij hebben 40 chauffeurs in dienst, hebben een eigen busdepot en zijn verantwoordelijk voor een vast bepaald aantal ritten in de ruime regio rond Waregem en Kortrijk”, zegt Stefan Meersseman. Het bedrijf brengt ook vervoer op maat van bedrijven en organisaties, zowel tijdelijk als langdurig, en levert ook consulting rond mobiliteit aan bedrijven, organisaties of gemeenten. “Maar het werk dat we uitvoeren voor De Lijn vormt onze hoofdactiviteit”, zegt Meersseman.
Tempo
De Lijn legt aan onderaannemers bepaalde voorwaarden op. “Eén daarvan is dat onze vloot een zekere graad van elektrificatie moet halen tegen 2025. Wij kunnen ons daar zeker achter scharen. Meer nog, wij willen zelfs verder gaan dan het tempo dat De Lijn vraagt. Niet alleen door stelselmatig bussen die sowieso vervangen moesten worden te vervangen door elektrische bussen. Waar het kan nemen we ook al vroeger bussen op fossiele brandstof uit onze vloot. Enerzijds uit overtuiging, maar ook om proactief klaar te zijn voor de toekomst. We zijn liever nu snel genoeg dan op het einde nog een eindspurt te moeten inzetten.”
Evident is de transitie naar elektrisch openbaar vervoer echter niet. Parmentier ging daarom op zoek naar partners. “Met 4 andere busbedrijven willen we graag samenwerken in functie van de elektrificatie van onze vloot: Coach Partner West-Vlaanderen, Ferry Cars-Lenoir, Autobussen Demuynck-Vansteelandt en Heyrinck. Dat doen we om kennis te delen over laadinfrastructuur, onderhoud, opleidingen, veiligheid, best practices,... en ook om onvoorziene omstandigheden beter het hoofd te kunnen bieden. Neem nu bijvoorbeeld dat er een vergaande stroompanne is in een busdepot en de bussen niet op tijd opgeladen kunnen worden om de ritten te starten. Door samen te werken, kunnen we elkaar helpen om toch op tijd aan elke busrit te starten.” Intussen zijn er bij Parmentier Autobus al 4 van de 25 bussen elektrisch. De bedoeling is dat er daar dit jaar nog 2 bij komen. (JM - Foto Kurt)
Meer weten? Contacteer ons gerust via 0476 02 59 42 of duurzaamondernemen.wv@voka.be
De 17 Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties worden wereldwijd ingezet als doelstellingen voor duurzame ontwikkeling. In deze rubriek stellen we iedere keer een andere SDG voor.
SDG 11 draait rond inclusieve, veilige, veerkrachtige en duurzame steden. Vandaag leven 2 op 3 Europeanen en bijna 3,9 miljard mensen wereldwijd in steden. Volgens recente cijfers zou tegen 2030 60% van de wereldbevolking in een stedelijke omgeving leven. Om die groeiende bevolking te ondersteunen ontwikkelde de VN de elfde Duurzame Ontwikkelingsdoelstelling.