‘Moh?!’, zo heet de debuutshow van comedian Mohsin Abbas. De ondertitel ‘Ergens tussen de Venetiaanse Gaanderijen, Ibiza en Bollywood in’ kon niet beter gekozen zijn, want zijn Pakistaanse roots versmelt Abbas naadloos met een Oostendse tongval en West-Vlaams ondernemerschap. Meer dan 30 shows heeft hij intussen uitverkocht. “De tour was al een succes; mijn deelname aan De Slimste Mens ter Wereld heeft voor een turbo-effect gezorgd”, benadrukt hij.
Voor wie u nog niet kent: wat is uw achtergrond?
“Na mijn geboorte in Vilvoorde ben ik vrijwel meteen naar Middelkerke verhuisd, waar mijn ouders een kledingwinkel openden. Ik heb alleen maar positieve herinneringen aan die periode. Het leek wel alsof het daar het hele jaar door zomer was, met volop zon, zee en strand. Terwijl mijn ouders druk aan het werk waren in de winkel, mocht ik de hele dag op stap. Ik kreeg 100 frank mee, huurde een billenkar, passeerde in de snoepwinkel en ging in de bootjes op de dijk. De winkel van mijn ouders was een succes, met mijn vader behind the scenes en mijn mama ervoor. De klanten hielden van haar. Ze was in België opgegroeid en sprak goed Vlaams; haar Pakistaanse klederdracht was een extra reden om bij haar te komen winkelen. Na 6 jaar zijn we verhuisd naar Oostende. Mijn papa baatte hier naast Cinema Rialto – jawel – een nachtwinkel uit. Het was volgens mij één van de best draaiende van heel de kust. Ik weet van niet anders dan dat mijn ouders hard werkten, waardoor ik als kind nooit iets tekort heb gehad. Mijn papa startte van nul, zonder de skills die je hebt als je hier opgroeit. Ik heb altijd bewondering gehad voor zijn ondernemerschap.”
Hoe bent u in de comedy terechtgekomen?
“In het middelbaar haalde ik zonder veel te blokken goede punten. Toch wist ik tot in het vijfde, zesde jaar niet wat ik na het secundair zou doen, omdat mijn ouders daar niet echt mee bezig waren. De universiteit was een wereld die zij niet kenden. Het zijn mijn vrienden uit het middelbaar die mij meegetrokken hebben. Na een infoavond in Roeselare besliste ik om communicatiewetenschappen te volgen. Het was een periode waarin ik sterk zoekende was, maar dankzij mijn jeugdvrienden en vooral mijn vrouw heb ik mijn master gehaald – in 8 jaar weliswaar. Na mijn studies heeft de Oostendse schepen Tom Germonpré me de kans gegeven om op zijn kabinet aan de slag te gaan. Dat is voor mij de springplank geweest om anderhalf jaar later bij FIT te solliciteren. Claire Tillekaerts heeft me daar een kans geboden die ik met beide handen gegrepen heb. Eens ik die basis had, kon ik – volgens de principes van de piramide van Maslow – starten met comedy. Ik had van in het begin één doelstelling: elk jaar vooruitgang boeken. Ik heb er 6 jaar hard voor gewerkt. Met resultaat: dit najaar en komend voorjaar heb ik meer dan 40 shows op de agenda staan.”
Ik ben niet rancuneus, maar als iemand zegt dat iets niet gaat lukken, geeft mij dat extra motivatie om het tegendeel te bewijzen.
Mohsin Abbas
Moh?!
is de allereerste zaalshow van Mohsin Abbas. Daarin vertelt hij over zijn jeugd aan het zèètje, zijn Pakistaanse roots, zijn wilde jaren als student in Gent en zijn avonturen in alle uithoeken van Vlaanderen. Hij gaat voor geestige comedy, snedige grappen en vooral één brok aanstekelijke energie.
📸 Hans Lenvain
Waarover gaat uw show?
“95% van wat ik in mijn show vertel is écht, want zelf vind ik comedy het best als die gelinkt is aan je eigen realiteit. In mijn show praat ik over alles wat deel is van mijn identiteit: mijn jeugd, mijn studies, mijn ouders, mijn vrouw en kinderen... En dat altijd vanuit een bepaalde dualiteit: Vlaams versus Pakistaans, bescheiden versus zelfzeker… Ik spreek West-Vlaams, maar doe ook een Pakistaans accent na. Ik mag dat. Ik doorbreek clichés, maar bevestig ze tegelijk, zoals door te vertellen over het feit dat mijn papa een nachtwinkel gehad heeft. In mijn leven probeer ik de gulden middenweg te zoeken. We vieren thuis bijvoorbeeld Kerstmis én het Suikerfeest. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik moet kiezen. Mijn hoofddoel is om mensen te laten lachen als ze naar mijn show komen. Af en toe heeft iemand de boodschappen die ik erin steek door. Onlangs kwam een man na de voorstelling zeggen ‘je hebt mijn visie veranderd’. De kansen die ik gecreëerd heb, gebruik ik om kleine veranderingen te bereiken. Gezien mijn achtergrond zou het jammer zijn mocht ik dat niét doen.”
Naast comedian bent u ook ondernemer?
“Ik ben mijn eigen manager, boeker, marketeer en pr-verantwoordelijke. Dat ik zelf zalen boek, is een zwaar risico, want ik moet voorschotten betalen nog voor er één ticket verkocht is. Maar dat is een berekend risico. Het is ook kostenefficiënt, want ik schakel waar ik kan tussenpersonen uit. Logisch dus dat er veel comedians zijn die naar mij kijken hoe ik dat heb gedaan. Het publiek ziet nu mijn deelname aan De Slimste Mens, maar wat ze niet zien zijn de avonden dat ik na mijn werk mijn tour heb voorbereid. Ik ben door alle websites van culturele centra gegaan om de capaciteit van de zalen op te zoeken. Die heb ik ingevoerd in Excel en gebruikt om een kosten- batenanalyse op te maken. Ik heb alle programmatoren zelf gemaild en heb de ticketprijzen bepaald, allemaal zonder ook maar een idee te hebben wat een garantiesom of partage zijn.”
Hoe kijkt de rest van de sector daarnaar?
“Een aantal mensen uit de branche zeiden me dat ik nog geen 10 shows ging boeken. Intussen zijn er meer dan 30 uitverkocht. Dat geeft me voldoening. Ik ben niet rancuneus, maar als iemand zegt dat iets niet gaat lukken, geeft mij dat net extra motivatie om het tegendeel te bewijzen. Dat is misschien typisch West-Vlaams: als ze de deur sluiten voor mij, ga ik ‘deur de meur’. Geluk dwing je af, vind ik: vanuit je luie zetel ga je niets bereiken. Maar je hebt natuurlijk ook mensen nodig die in je idee geloven en je een duw in de rug geven. Als er iemand in mij gelooft, kan ik de wereld aan. Je komt ook niet zomaar op de radar van De Slimste Mens. Mijn najaar was op 2 zalen na al uitverkocht, maar mijn passages in het televisieprogramma De Slimste Mens ter Wereld zijn wel een turboknop geweest.”
Ik ben mijn eigen manager, boeker, marketeer en pr-verantwoordelijke.
Mohsin Abbas
Dat doet u allemaal bovenop uw job bij Flanders Investment & Trade. Wat doet u daar precies?
“Ik ben marketingmanager. Onlangs heb ik er de Flanders International Business Summit met 1.500 deelnemers georganiseerd: van sponsors binnenhalen en contracten maken met partners tot de marketing errond. Allemaal skills die ik ook inzet voor de organisatie van mijn comedyshows. Niet alle comedians kunnen dat.”
U bent ook vader van 2 jonge kinderen. Hoe vindt u een balans tussen al die ‘petjes’?
“Bij FIT heb ik veel verantwoordelijkheid gekregen, maar ook veel flexibiliteit. Ik heb met mijn werkgever altijd goede afspraken kunnen maken, waardoor ik mijn werk en mijn hobby kan combineren, maar dat blijft niet haalbaar op lange termijn. Eigenlijk vind ik het zot wat ik de laatste maanden allemaal gedaan heb: zo’n groot event georganiseerd en de nodige KPI’s behaald, een tour opgestart en uitverkocht, 3 afleveringen van De Slimste Mens opgenomen… Mijn sociale activiteiten staan op een laag pitje en elke vrije avond besteed ik aan mijn kinderen en vrouw. Het is een opoffering die ik graag doe om mijn droom te realiseren. Ik beleef nu mijn droom en neem er bewust de tijd voor om daarvan te genieten.”
Wat is uw volgende droom?
“Mijn dromen worden almaar groter: een show spelen in het Sportpaleis, een film of tv-serie maken… Het lijken dromen die haast onbereikbaar zijn, maar dat was ooit ook het geval voor wat ik nu meemaak. Ik zal wel eens mislukken, maar dat vind ik niet erg, als ik de enige ben die ‘to blame’ is. Alles wat ik tot nu toe al gedaan heb, pakken ze me niet meer af. En als ik naar mijn speellijst kijk met zoveel uitverkochte shows, geeft mij dat enorm veel voldoening.”
Met dank aan cultuurcentrum De Grote Post in Oostende
📸 Stefaan Achtergael & Hans Lenvain
Mohsin Abbas
ziet heel wat parallellen tussen comedians en ondernemers. “Je moet in beide gevallen een zeker ego hebben, en geloof in jezelf. Ook communicatieskills zijn cruciaal. Op een podium én in een gesprek heb je humor (een vorm van intelligentie) en gevoel voor timing nodig. Ook mensenkennis is cruciaal. En we hebben allebei een doel: dat van mij is om mensen te laten lachen, dat van een ondernemer om te verkopen.”