Ondernemers weten het als geen ander: privévliegen is snel en comfortabel. En dan hebben ze het niet alleen over de verplaatsing. Ook de afhandeling van de logistieke en administratieve formaliteiten en van de bagage gebeurt in een handomdraai. De auto parkeren? Zet die gerust tegenover de privéterminal. In West-Vlaanderen vertrekken en landen privéjets (van)op de luchthavens Kortrijk-Wevelgem en Oostende-Brugge.
Ga je met het gezin op vakantie, dan kies je een lijnvlucht. Je vertrekt thuis ruim op tijd en neemt het voor lief dat je aanschuift in de files en door de check-in en paspoortcontrole moet. Om nog te zwijgen van de drukte in de vertrekhal en de krapte in het vliegtuig. Wie er de centen voor (over) heeft, vliegt business of eerste klas en vindt in zijn lounge rust en kalmte, hapjes en drankjes.
Airline of FBO
Het kan anders, via business aviation. Een zitje huren in een jet? Dat kan niet. Je huurt of koopt een vliegtuig dat een operator (of met andere woorden een luchtvaartmaatschappij) voor je beheert. Je vertrekt en landt in een aparte terminal. De wereld telt 10 keer meer luchthavens voor business aviation dan voor reguliere passagiersvluchten.
Op elke luchthaven met business aviation vind je operators, die voor vliegtuigen, piloten, technisch onderhoud en wat al meer zorgen. Je vindt er ook Fixed Base Operators (FBO’s). Die doken voor het eerst in de VS op toen privétoestellen of business jets op de luchthavens hulp en onderdak nodig hadden. Bij het inschepen en ontschepen van passagiers, piloten en bemanning, bij de paspoortcontrole en de handling van bagage en het vliegtuig (schoonmaken, tanken,…). Dat concept is naar Europa overgevlogen.
In Kortrijk-Wevelgem hebben business-airline Luxaviation en FBO Flanders International Airport (FIA) hun stek. In Oostende- Brugge kunnen alle operators vliegen op de terminal die FBO en charterbedrijf North Sea Aviation Center (NSAC) beheert. Ons land telt 3 erkende luchtvaartmaatschappijen voor business aviation: Luxaviation, ASL en Flying Group. Ze beschikken over een Air Operator Certificate (AOC), toegekend door de Belgische overheid. Dat machtigt ze om vliegtuigen op een veilige en professionele manier te opereren, piloten aan te werven en ze commercieel aan te bieden aan charterbedrijven.
Wanneer ook, naar waar ook
In business aviation neem je contact met een luchtvaartmaatschappij of een charterbedrijf en vertel je wanneer je waar wil zijn… Dat privévliegen zit in de lift, vooral bij jonge ondernemers. Veel West-Vlaamse ondernemingen zijn sterk internationaal actief. Wil een bedrijf in korte tijd enkele vestigingen, klanten of leveranciers in Europa of de wereld bezoeken? Dan is het met business aviation niet afhankelijk van de vertrektijden van lijnvliegtuigen. Ook de toegang naar een groter aantal luchthavens laat de ondernemer toe om dichter bij zijn bestemming te geraken. De ondernemende passagiers moeten ook niet aanschuiven voor check-in of paspoortcontrole, niet snelwandelen over de loopbanden en niet eindeloos van been wisselen bij de bagagecarrousel.
Een ondernemer die jaren een vliegtuig huurde en nu (deel)eigenaar is, verwoordt het zo: “De Europese expansie van onze kmo was onmogelijk zonder privévliegen.”
Luxaviation: business aviation operator
Luxaviation – het vroegere Abelag – is in 2024 met 60 jaar de oudste nog actieve Belgische luchtvaartmaatschappij. De operator telt 150 medewerkers, waarvan 60 piloten, en opereert ca. 25 zakenvliegtuigen in België, waarvan 8 in Kortrijk-Wevelgem. Hier landen ook veel privétoestellen uit andere landen, zelfs uit de VS.
Luc Olivier: “Ik werk nu 35 jaar voor Luxaviation en zag business aviation de voorbije 10 jaar fors stijgen. Dat we vliegen à la tête du client zorgt voor complexiteit en gezonde tijdsdruk. In Brussel ontvangen we als onze eigen Fixed Base Operator (FBO) privévliegtuigen die vliegen voor ondernemingen, de NAVO, de Europese Commissie,… Voor de Belgische defensie leasen en beheren we sinds 2020 voor 12 jaar 2 Falcon 7X-vliegtuigen van het Franse Dassault. Defensie levert 16 piloten die wij vormen en in ons bedrijf opnemen. We vliegen voor leden van het koningshuis, de militaire staf,… maar we brengen evengoed militairen dichter in de buurt van een schip op een of ander continent. Specifiek voor kmo’s richtten we het programma SkyClub op, dat ondernemingen toelaat om (deel) eigenaar van een zakenvliegtuig te worden. De luchthaven Kortrijk-Wevelgem wordt gebruikt door ondernemers uit West- Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Henegouwen en Noord-Frankrijk of door bezoekers uit de hele wereld.”
Business aviation heeft ondernemers nodig en ondernemers hebben business aviation nodig.
Luc Olivier
NSAC: all-in-one-terminal
De internationale luchthaven Oostende- Brugge kende lange tijd geen business aviation, alleen passagiersvluchten en cargo. Erik Vermeersch en zijn vennoot sprongen in dat gat en richtten in 2019 North Sea Aviation Center (NSAC) op.
Erik Vermeersch: “NSAC is als kmo een allin- one-terminal met diensten in handling, hangarage, chartervluchten en aircraft sales. Een operator voert vluchten uit en omdat elke luchthaven anders is, ontvangen wij als Fixed Base Operator de vliegtuigen. We bieden de passagiers in onze terminal een persoonlijke, snelle en discrete service (viplounge, inhouse grenscontrole,…) en we doen de handling voor het vliegtuig. In Oostende beschikken we over 10.000 m2 hangarruimte voor business jets, propellervliegtuigen en offshore helikopters.
Onderdeel van onze terminal is een business center voor bedrijven uit de sector, waaronder NSAC Medical voor de medische keuring van piloten. Behalve b2b-diensten bieden we ook b2c-diensten aan: klanten kunnen met ons advies wereldwijd het meest geschikte vliegtuig aan de beste prijs charteren. Voor de verkoop van privévliegtuigen werken we samen met de gewezen Belgische F1-piloot Thierry Boutsen. NSAC is actief in de hele Benelux en we willen later onze b2b-terminaldiensten ook verder in het buitenland aanbieden. Business aviation zit duidelijk in de lift.”
Binnen- en buitenlandse operators maken gebruik van onze terminal voor de handling van privévliegtuigen en passagiers. Ook adviseren we ondernemers en helpen we hen internationaal te vliegen.
Erik Vermeersch