Overslaan en naar de inhoud gaan

Navigatie

Terug naar het overzicht

Schip met zeezand primeur voor Regionaal Overslagcentrum Veurne

“Uitdagingen in kaart brengen”

Betonbedrijf De Brabandere is gestart met het aanvoeren van zeezand via de binnenvaart naar het Regionaal Overslagcentrum (ROC) in Veurne. Het is het eerste commerciële gebruik van de Lovaart sinds de trafiek stilviel na de opkomst van de vrachtwagen. Voor POM West-Vlaanderen en De Vlaamse Waterweg is de Westhoek een interessant laboratorium voor duurzame ontsluiting via kleinere waterwegen.

Schip met zeezand primeur voor Regionaal Overslagcentrum Veurne

Vorig jaar openden POM West-Vlaanderen en De Vlaamse Waterweg twee Regionale Overslagcentra (ROC) voor de binnenvaart in Veurne en Diksmuide. “Die bieden een oplossing voor bedrijven om hun logistieke operaties te optimaliseren en te verduurzamen, zonder dat ze zelf in infrastructuur moeten investeren. De ontsluiting van de Westhoek via het water bleef lange tijd achterop door zijn perifere ligging en de dominantie van de vrachtwagen”, zegt Dominique Van Hecke, algemeen directeur van De Vlaamse Waterweg. 

Betonbedrijf De Brabandere ligt vlakbij het ROC Veurne, een kade van 50 meter met een verhard plateau van 325 m² aan het bedrijventerrein langs de Lovaart. “We adviseerden CEO Pieter De Brabandere op basis van een concrete businesscase, rekening houdend met operationele aspecten zoals een vaarschema. Vervolgens brachten we hem in contact met diverse partijen, waaronder het bevrachtingskantoor Barging Solutions”, vertelt Ilse Verdonck van Multimodaal.Vlaanderen. 

Kosten berekenen 

Na een grondige voorbereiding vonden in september testvaarten plaats. Die waren het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg, Multimodaal.Vlaanderen, De Brabandere en Barging Solutions. Er werd vanuit Oostende zeezand aangevoerd via de kanalen Plassendale-Nieuwpoort en Nieuwpoort-Duinkerke, in Veurne aftakkend naar het ROC. “De testvaarten waren bedoeld om de uitdagingen in kaart te brengen en de effectieve kostprijs per vracht te berekenen. Uit de eerste bevindingen blijkt er een meerkost te zijn, maar we zoeken mogelijkheden om die af te vlakken, eventueel met steun van de overheid. Het is onze ambitie om deels naar binnenvaart over te schakelen om het wegennet te ontlasten. Op termijn hopen we dat ook autonome, elektrische vaartuigen een rol kunnen spelen”, zegt CEO Pieter De Brabandere. 

Het is onze ambitie om deels naar binnenvaart over te schakelen om het wegennet te ontlasten.

Pieter De Brabandere

Het zeezand wordt geladen bij DEME in Haven Oostende. In Veurne schept een mobiele kraan het in een vrachtwagen voor de laatste honderden meters. Er werd gekozen voor een wendbare ‘spits’ van 38 meter lang en 350 ton laadvermogen. Uit de testvaarten bleek dat de 1,70 meter diepte van de Lovaart slechts 200 ton toelaat. Dat wordt binnenkort verbeterd: in opdracht van De Vlaamse Waterweg is eind september gestart met het baggeren tot 2,20 meter diepte van de volledige Lovaart tussen Veurne en de IJzer. 

De Vlaamse Waterweg en POM West-Vlaanderen zien de Westhoek als een laboratorium voor het benutten van de kleinere waterwegen. “Met een slimme aanpak zoals technologisch ondersteunde onbemande en zelfs autonome vaart, kan het kostenverschil met wegtransport verdwijnen. Bovendien eisen de klanten steeds meer duurzaamheid, waardoor het zelfs een commercieel aspect geworden is”, zegt voorzitter Jean de Bethune van POM West-Vlaanderen. (RJ - Foto DD)