Overslaan en naar de inhoud gaan

Navigatie

Terug naar het overzicht

375 miljoen euro voor opwaardering Kanaal Roeselare-Leie

Partners ondertekenden charter

3 jaar werkte een taskforce aan een projectplan voor het opwaarderen van het kanaal Roeselare-Leie, de levensader van het industriële hart van West-Vlaanderen. Het resultaat is een pakket van 375 miljoen euro investeringen in betere bevaarbaarheid, waterbeheersing, natuur en beleving. De partners van het charter zijn Vlaamse Waterweg, de Provincie en POM West- Vlaanderen, Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen en de 5 kanaalgemeenten.

375 miljoen euro voor opwaardering Kanaal Roeselare-Leie

“Dit kanaal is de bron van 150 jaar welvaart”, zegt Patrick Maselis van het gelijknamige familiebedrijf in Roeselare in zijn openingswoord van de staten-generaal voor de opwaardering van het kanaal Roeselare-Leie. “Het eerste schip op 13 januari 1872 was voor ons bedrijf bestemd en vandaag zijn we met jaarlijks 400.000 ton trafiek de grootste gebruiker.” 

Met vandaag een jaarlijkse goederentrafiek van maar liefst 4 miljoen ton is dit 16 kilometer lange kanaal het meest intens bevaren industriekanaal van Vlaanderen. De jongste decennia groeide het areaal aan watergebonden bedrijventerreinen tot meer dan 400 hectare. Een 50-tal industriële en logistieke bedrijven vullen jaarlijks 4.000 schepen op dit kanaal, dat de bestemming of het vertrekpunt is voor 40% van alle trafiek op de Leie. Deze industriële economische cluster telt meer dan 5.500 voltijdse banen. 

De laatste grote verbreding en vernieuwing van het kanaal dateert uit de jaren 50. Sindsdien breidde de economische bedrijvigheid sterk uit en groeide de aandacht voor de modal shift, het overzetten van goederentransport van de weg naar de binnenvaart of het spoor. Om de opwaardering van het kanaal als een globaal project aan te pakken, werd in mei 2021 een taskforce opgericht door De Vlaamse Waterweg, Provincie West-Vlaanderen, POM West-Vlaanderen, Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen, intercommunale WVI en de gemeenten Wielsbeke, Oostrozebeke, Ingelmunster, Izegem en Roeselare. 

Nieuwe sluis Ooigem

Het eindresultaat is een projectplan voor 375 miljoen euro investeringen met een visie op economie, logistiek, mobiliteit, waterbeheersing, energie, natuur en beleving. Door het ondertekenen van een charter engageren de partners zich om dit gebiedsprogramma in de komende jaren tot 2040 samen te realiseren. De middelen worden met Europese steun bijeengebracht. De grootste investeringen gaan naar het opwaarderen van de capaciteit tot schepen boven 3.000 ton als schakel in het Seine-Scheldenetwerk. Het geraamde budget van 375 miljoen euro gaat naar o.m. het vernieuwen en uitbreiden van het sluizencomplex aan de Leie in Ooigem (50 miljoen euro), het vernieuwen van 13 km kaaimuren (130 miljoen euro), het aanpassen van bruggen (20 miljoen euro), baggerwerken en aanpassingen aan de vaargeul (55 miljoen euro) en 10 kilometer oeververdediging (20 miljoen euro). 

“Deze investeringen zijn nodig om de bedrijfszekerheid van de jaarlijks 4 miljoen ton goederentrafiek te behouden. Bovendien creëren we opportuniteiten voor de verwachte groei”, zegt algemeen directeur Dominique Van Hecke van De Vlaamse Waterweg. “Dit gebiedsprogramma is een roadmap voor het opwaarderen van een ruim gebied met het kanaal als ruggengraat. Deze investeringen zullen onrechtstreeks een return naar de hele provincie leveren”, besluit voorzitter Jean de Bethune van POM West-Vlaanderen. (RJ - Foto Kurt) 

www.vlaamsewaterweg.be/kanaal-roeselare-leie