Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Tips van de Expert: Jens Vanden Bussche - SDM-BlueBridge - Alternatieven bij het verkopen of het aantrekken van investeerders

Tips van de Expert: Jens Vanden Bussche - SDM-BlueBridge - Alternatieven bij het verkopen of het aantrekken van investeerders

  • 04/10/2024

Als ondernemers denken aan verkopen of het aantrekken van investeerders, overwegen ze vaak de 2 traditionele opties: verkoop aan een strategische speler, of een transactie met een private-equityfonds. Hoewel die keuzes succesvol kunnen zijn, zijn er alternatieven die mogelijk beter aansluiten bij de ambities van jonge en ervaren ondernemers.

Jens Vanden Bussche - SDM-BlueBridge

1. Bekijk een transactie holistisch 

Bij het overwegen van een bedrijfsverkoop is het cruciaal om niet alleen naar de verkoopprijs, maar naar het volledige plaatje te kijken. Ondernemers moeten de volledige impact van een transactie overwegen, inclusief de continuïteit van het bedrijf, de ontwikkeling van het management, hun persoonlijke vermogen en de belangen van de aandeelhouder en de familie. Een overname is meer dan een financiële transactie. Het gaat om het garanderen van duurzame groei en het waarborgen van de langetermijnwaarde van het bedrijf. 

2. Trek eventueel een Management Buy In-kandidaat aan 

Een vaak over het hoofd geziene optie voor bedrijfsovernames, is het aantrekken van een Management Buy-In (MBI)-kandidaat. Zo’n kandidaat is een ervaren ondernemer of manager die kapitaal en expertise kan inbrengen om het bedrijf verder te laten groeien. In plaats van je bedrijf volledig over te laten aan een privateequityfonds of een strategische koper, biedt een MBIkandidaat de mogelijkheid om continuïteit en groei te waarborgen met een frisse blik, zonder het afstaan van de controle over je bedrijf. 

3. Overweeg een gefaseerde aanpak 

Een succesvolle transactie betekent niet altijd dat je je bedrijf in één keer volledig verkoopt. Voor veel ondernemers is het belangrijk om een zekere mate van controle te behouden, hun vermogen veilig te stellen en tegelijkertijd het management te ondersteunen in een soepele overgang. Een gefaseerde aanpak, waarbij je je aandelen in delen verkoopt of betrokken blijft in de bedrijfsvoering, kan veel voordelen bieden. 

Ook het huidige management of sleutelpersoneel in de onderneming kan al dan niet in combinatie met een MBI-kandidaat, de uitgelezen overnemer zijn. De grootte van de transacties voor MBI-kandidaten zijn vaak beperkt. Een innovatieve oplossing daarvoor is het Smart Deal concept. Een Smart Deal is een uitstekende oplossing voor ondernemers die niet klaar zijn om zich volledig terug te trekken en biedt ondernemers de flexibiliteit om hun aandelen in fasen te verkopen. Het aandeelhouderschap van de onderneming wordt aangevuld met een brede groep ondernemende investeerders die op verschillende vlakken toegevoegde waarde kunnen leveren. Dit type deal geeft ondernemers meer controle over de timing en het proces van hun exit terwijl de MBI-kandidaat ook naar grotere overnames kan kijken. 

4. Verken de kracht van een parallel traject

Verken altijd meerdere trajecten voordat je een beslissing neemt. Door parallelle trajecten te bewandelen, creëer je meer opties. Je kunt de markt aftasten voor strategische kopers, terwijl je tegelijkertijd geschikte MBI-kandidaten zoekt – al dan niet met het Smart Deal-concept als alternatief scenario. Dat geeft je meer flexibiliteit en biedt de mogelijkheid om de optie te kiezen die het beste past bij je persoonlijke doelen en de toekomst van de onderneming.

Ontdek hier meer tips.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie