Gebouwen in Oostende verdriedubbeld
De toenemende vraag naar onderwaterdata stuwt de internationale groei vooruit van GEOxyz, de surveygroep ontstaan uit een familiaal landmeterskantoor in Zwevegem. Afgelopen zomer werd de maritieme logistieke hub in Haven Oostende uitgebreid en startte de bouw van een eigen datacenter. CEO Patrick Reyntjens en zijn intussen al 700 medewerkers trekken voluit de kaart van technologie en artificiële intelligentie om veilig en duurzaam verder te groeien.
Dit voorjaar verhuisde het hoofdkantoor van GEOxyz naar een nieuwbouw in bakermat Zwevegem, waar het surveybedrijf in 1998 uit een familiaal landmeterskantoor ontstond. Ook de site in Oostende, 9 jaar geleden opgestart als logistieke hub voor de eigen surveyschepen, barstte uit zijn voegen. De vloot werd jaar na jaar uitgebreid tot intussen 30 vaartuigen. Die variëren van kleine rivierwerkbootjes tot volwaardige zeeschepen. Het grootste is de 77 meter lange Geo Ocean III die fungeert als een werkplatform en verblijf voor 56 opvarenden. Naast de bemande vloot maakt GEOxyz steeds meer gebruik van op afstand bestuurde vaartuigjes. Die unmanned service vehicles (USV) of varende drones worden in eigen huis ontwikkeld, gebouwd en onderhouden.
Wij zijn als bedrijf vooruitgekomen door de dingen altijd anders te doen en ook nu zullen we nieuwe technologie inzetten voor een veiligere, groenere toekomst.
Patrick Reyntjens
Om die maritieme groei te ondersteunen werd zonet een verdriedubbeling van gebouwen in Haven Oostende gepresenteerd. Naast de bestaande loods aan het Houtdok kwamen er 2 nieuwe loodsen.
De 3 loodsen beslaan elk ongeveer 600 m². 2 hangars worden ingezet voor logistieke operaties en één specifiek voor het werk aan de drones. Daarnaast kwam een kantoorgedeelte van 400 m². Daarin gebeurt enerzijds het logistiek beheer en anderzijds zijn er de controlekamers van de varende drones.
Eigen datacenter
“We werken nu al met 700 mensen, de partners in ons groepsportfolio inbegrepen”, zegt oprichter en CEO Patrick Reyntjens. GEOxyz bedient klanten in onder meer de offshoresector, maritieme overheden, havens en beheerders van waterlopen. Dat gebeurt vanuit het hoofdkantoor in België en lokale kantoren in Frankrijk, Nederland, Luxemburg, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
“De vraag naar het verzamelen en verwerken van onderwaterdata blijft toenemen. Elk van onze schepen brengt makkelijk een terabyte aan data naar huis. Daarom zijn we eveneens in Oostende in juli gestart met de bouw van een innovatiehub en een datacenter in het Wetenschapspark. In ons eigen datacenter voorzien we capaciteit om die massa data op te slaan en naar intelligente informatie om te zetten. Wij zijn als bedrijf vooruitgekomen door de dingen altijd anders te doen en ook nu zullen we nieuwe technologie inzetten voor een veiligere, groenere toekomst”, zegt Reyntjens.
Moederschepen met dronevloot
“Onze missie voor ‘GEOxyz 2.0’ steunt op verdere digitalisering en robotisering”, licht program manager Lieselot Noppe toe. “Wij benutten de technologische mogelijkheden om alle onderdelen van onze werking veiliger en efficiënter te maken. Onze bemande schepen worden moederschepen die een dronevloot uitsturen. Dat laat toe om de werktijd en de arbeidsomstandigheden van onze medewerkers te optimaliseren. Drones kunnen waar ook ter wereld bestuurd worden vanuit onze controlekamers aan land, wat ons toelaat om langdurige werkreizen te beperken en daardoor makkelijker het nodige talent te vinden. Daarnaast evolueren we in de dataverwerking van repetitief, manueel werk naar zoveel mogelijk automatisering van repetitieve taken. Dat kan door systemen met artificiële intelligentie, die gevoed worden door de kennis die wij in de loop van de jaren bijeenbrachten.” (RJ - Foto Kurt)
Grasmaairobot op zee
“Sinds de overname van het Franse IM Solutions in 2019 hebben we veel werk verzet voor de ontwikkeling van dronetoepassingen. Stilstaan is achteruitgaan, we lopen graag voorop in technologie”, zegt projectmanager USV Laurens Goossens. “Door zelf de onbemande vaartuigen te ontwikkelen en die in onze operaties te gebruiken en te optimaliseren, kwamen we tot een beter surveyproduct. We hebben 3 types werkpaarden met elk meer dan 100 operationele dagen per jaar. Onze laatste ontwikkeling is de Geodrone 6800 van 6,8 meter lang voor gebruik in de offshoresector.”
De in huis gebouwde hoogtechnologische drones worden sinds kort ook te koop aangeboden. “Er is al een 20-tal drones gebouwd en verkocht. In 2025 brengen we een mobiel operatiecentrum op de markt en we werken aan het concept van ‘resident usv’. Daarbij krijg je, net zoals bij een grasmaairobot, een autonome drone met een laadstation waar ook de data uitgelezen kunnen worden”, besluit Goossens.