Overslaan en naar de inhoud gaan

Navigatie

Terug naar het overzicht

Nieuwe laad- en loskade bij Devagro

Investering van 2,5 miljoen euro 

De Vlaamse Waterweg en het Harelbeekse bouwbedrijf Devagro hebben 2,5 miljoen euro geïnvesteerd in een kaaimuur langs het kanaal Bossuit- Kortrijk. De bestaande laad- en loskade van het bedrijf werd verstevigd en uitgebreid met een openbaar gedeelte, zodat ook andere bedrijven die iets verder van het water liggen binnenvaart kunnen gebruiken.

Nieuwe laad- en loskade bij Devagro

De helft van alle steden en gemeenten in Vlaanderen ligt aan een bevaarbare waterweg. De Vlaamse Waterweg heeft als ambitie om die troef nog meer te benutten, vertelt Chris Danckaerts. “Tegen 2030 willen we het aantal bedrijven dat gebruik maakt van binnenvaart substantieel verhogen. De waterweg is immers een volwaardig alternatief voor het wegtransport. Die mindshift bij de ondernemers teweegbrengen, kunnen we op 2 manieren. Enerzijds moet de binnenvaart een zekere en betrouwbare optie zijn, door degelijk onderhoud aan onze waterwegen en de infrastructuur. Anderzijds moeten we ook investeren, door sluizen te vernieuwen, bruggen te verhogen, en te zorgen dat er voldoende mogelijkheden zijn om goederen vlot van de ene transportmodus naar de andere te verplaatsen.” 

De bouw van geschikte kaaimuren is daar een essentieel onderdeel van. “Ondernemingen die de binnenvaart willen integreren in hun logistieke keten, kunnen daarom voor aanleg van een laad- en losinstallatie terecht bij De Vlaamse Waterweg via een publiek-private samenwerking (PPS). Dat houdt in dat De Vlaamse Waterweg 80% van de infrastructuur financiert en de onderneming 20%. Het bedrijf staat daarnaast ook in voor uitrusting van de kade en voor de laad- en losinstallaties. Tegenover die investering staat het engagement van het bedrijf om over een periode van 10 jaar een vastgelegde hoeveelheid goederen via de waterweg te transporteren.” 

Kaaiplateaus 

Devagro en De Vlaamse Waterweg werkten op die manier samen om de bestaande laad- en loskade bij Devagro aan te pakken. “De bestaande 120 meter kaaimuur werd verstevigd en verder uitgebreid tot een overslaginfrastructuur van 270 meter lang”, zegt Danckaerts. “Centraal is er een zone van 90 meter gereserveerd als openbare kade; die is in volledig eigendom van De Vlaamse Waterweg. Daarnaast zijn er 2 PPS-kades voor het bedrijf Devagro: de gerenoveerde kaaimuur kant Kortrijk van 120 meter lang en de nieuwe kaaimuur kant Zwevegem van 50 meter lang. De kaaiplateaus zijn 15 meter breed, zodat de goederen efficiënt en vlot met een kraan van schip naar vrachtwagen of omgekeerd kunnen overgeslagen worden.”

“De laatste jaren was onze bestaande kaaimuur volledig verzadigd qua overslagcapaciteit”, zegt Ignace Degezelle van Devagro. “De uitbreiding stelt ons in staat om de binnenvaart verder optimaal te benutten, waardoor we opnieuw een mooie stap zetten richting duurzamer transport. Met deze uitgebreide kade kunnen we ook alle formaten van schepen ontvangen.” 

De totale kostprijs van het project bedraagt 2,5 miljoen euro. “Van deze nieuwe openbare kaaimuur langs het Kanaal Bossuit-Kortrijk kunnen na reservering bij De Vlaamse Waterweg alle bedrijven in de buurt gebruikmaken. Een ideaal aanbod voor ondernemingen om de waterweg als transportmodus uit te testen”, zegt Koen Anciaux van De Vlaamse Waterweg. (JV - Foto Henk Deleu) 

www.devagro.be 
www.vlaamsewaterweg.be