Overslaan en naar de inhoud gaan

Navigatie

Terug naar het overzicht

DEME groeit mee met wereldwijd boomende offshore

In Zeebrugge doopte prinses Astrid het nieuwste schip van maritiem aannemer DEME. De 190 meter lange Yellowstone is het grootste valpijpschip ter wereld, met een laadcapaciteit van maar liefst 37.000 ton rotsblokken. Die kunnen met hoogtechnologische apparatuur tot anderhalve kilometer diep nauwkeurig neergelegd worden. DEME biedt hiermee een antwoord op de wereldwijd groeiende behoefte voor het beschermen en versterken van offshore funderingen, leidingen en kabels.

DEME groeit mee met wereldwijd boomende offshore

In West-Vlaanderen kun je niet om het frisse groen van de DEME-vloot heen kijken. Langs de hele kustlijn zijn de schepen in bagger- en beschermingswerken actief. DEME bouwt dit jaar in Blankenberge de nieuwe havendam en verwijderde in Zeebrugge bijna één miljoen m3 grond voor een nieuwe kade voor ICO. In Oostende was DEME betrokken bij het eerste pakket van offshore windparken en straks bij de toekomstige Prinses Elisabethzone. Een wereldprimeur wordt daarin de constructie van het eerste energie-eiland ter wereld. De nv Dredging, Environmental and Marine Engineering (DEME) werd in 1991 opgericht door het samengaan van het kustbedrijf Baggerwerken Decloedt & Zoon met Dredging International uit Zwijndrecht bij Antwerpen, waar de beursgenoteerde groep zijn hoofdzetel heeft. DEME realiseerde vorig jaar 3,28 miljard euro omzet en 596 miljoen euro operationele winst (ebitda). De meer dan 5.300 medewerkers zijn wereldwijd actief in baggerwerken, infrastructuur en milieusanering, zowel in maritieme omgevingen als aan land. Typisch is de grote aandacht voor technologische innovatie: de groep wil altijd de ‘industry first’ zijn. Zo lopen er momenteel ontwikkelingen in waterstof en het winnen van mineralen in de diepzee. 

Verdubbelde laadcapaciteit 

Op 4 juni in Zeebrugge doopte meter prinses Astrid de Yellowstone. “Dit is met een laadcapaciteit van 37.000 ton het grootste valpijpschip ter wereld en een mooi voorbeeld van innovatie”, zegt CEO Luc Vandenbulcke. “DEME is al lang een gevestigde naam in onderzeese rotsinstallaties voor het voorbereiden en beschermen van infrastructuur zoals pijpleidingen, kabels en funderingen van windturbines en werkplatformen. Onze hightech vaartuigen garanderen een nauwkeurige plaatsing en nivellering, zelfs in waterdiepten van meer dan 2.000 meter.” 

We verdubbelden de laadcapaciteit voor meer efficiëntie bij projecten met een grote vaarafstand.

De Yellowstone past rechtstreeks in een businesscase. “Voor de wereldwijd boomende aanleg van offshore windparken, hadden we snel nood aan extra capaciteit”, zegt Jan Gabriel, hoofd nieuwbouw van de vloot bij DEME. “Omdat een volledige nieuwbouw te lang zou duren, kochten we in Azië een 190 meter lang bulkschip van 12 jaar oud. Na een grondige inspectie van de kwaliteit van de romp, lieten we die op de scheepswerf Pax Ocean in Singapore volledig strippen en herinrichten. 17 maanden later hebben we een zo goed als nieuw schip met verdubbelde laadcapaciteit ten opzichte van onze andere schepen.” 

Amerikaans windpark 

“We wilden zo’n uitzonderlijk volume voor projecten met lange vaarafstanden of transittijden. Vanaf juli gaan we in de VS meewerken bij de aanleg van Coastal Virginia Offshore Wind. Dat wordt een jarenlang project van 176 funderingen van windturbines, 3 offshore substations en de bijhorende onderzeese kabels. De naam Yellowstone is een knipoog naar de VS en werd via een interne wedstrijd gekozen”, zegt Gabriel. De Yellowstone zal de rotsblokken 1.200 kilometer verderop in het Canadese Halifax halen. Wanneer DEME in de Noordzee werkt, wordt doorgaans bij steengroeves in Noorwegen geladen. 

Het ombouwen van het schip was een huzarenstukje. “De indeling in 5 ruimen werd veranderd in één gedeelte vooraan en één gedeelte achteraan. Centraal kwam het technische huis van de verticale valpijp. Die bestaat uit een systeem van ‘emmers’ die samen een buis vormen, te vergelijken met een valpijp bij afbraakwerken van gebouwen. Kranen en transportbanden voeren stenen tot maximum 500 kilogram naar de opening van die valpijp, waarvan het uiteinde tot 1,5 kilometer diep kan zakken. Onderaan de valpijp hangt een grote robot vol sensoren en controlecamera’s. Daarmee kunnen we de stenen tot op een decimeter nauwkeurig neerlaten. Er is ook een kleinere valpijp om in ondiep water zoals de Noordzee te werken”, legt Gabriel uit. 

“Een klassiek bulkschip heeft maar één schroef, maar voor onze activiteit is er meer positionering nodig. Daarom lieten we 5 inklapbare schroeven met elk een eigen motor inbouwen.” De Yellowstone maakt deel uit van een investeringspakket van 1,5 miljaard euro maar een exacte kostprijs wordt niet vrijgegeven. (RJ - Foto Kurt)

DEME groeit mee met wereldwijd boomende offshore