“We hebben dezelfde kernwaarden als Team Belgium”
Als partner van het BOIC werkt buurtontwikkelaar Matexi onrechtstreeks mee aan de topprestaties van het Belgisch Olympisch Team. “Het is onze manier om onze kernwaarden binnen en buiten het bedrijf uit te dragen”, zegt Katrien Hebb. “Doorzettingsvermogen, ownership, focus, teamwork, vertrouwen en respect: het zijn niet alleen cruciale sportieve waarden. Het zijn ook waarden die onze eigen medewerkers kenmerken.”
Matexi is de grootste residentiële vastgoedontwikkelaar van België. Vorig jaar was het bedrijf goed voor een omzet van 419 miljoen euro. “Als marktleider nemen we het voortouw op vlak van grote stadsontwikkelingen, reconversies, van duurzaam bouwen en betaalbare huisvesting”, zegt Katrien Hebb van het communicatieteam. “Zo herontwikkelden we het voormalige militair hospitaal in Antwerpen tot een nieuwe woonbuurt, waar restaurant The Jane zich ook vestigde, en leggen we in Roeselare de laatste hand aan de reconversie van een voormalige retailsite tot de woonbuurt Het Laere. We onderscheiden ons op de markt omdat onze projecten de buurt altijd beter maken: met groenzones, een buurtpark, speelpleintjes, zitbanken, een buurtlokaal of andere buurtvoorzieningen, enz.” Μatexi is een van oorsprong West-Vlaams bedrijf, met thuisbasis in Waregem, maar intussen zijn er al 13 vestigingen verspreid over de BeLux en Polen. Op dit moment heeft het 511 projecten in ontwikkeling, vanaf de eerste contacten tot en met de oplevering gerekend, en dat in 335 verschillende Belgische, Luxemburgse en Poolse steden en gemeenten. Matexi steunt al jaar en dag verschillende sociale en goede doelen. In 2023 maakte het bedrijf zo’n 500.000 euro vrij voor verschillende projecten die een goeie impact hebben op mens en maatschappij. “Ons ethos binnen Matexi is Planet, People and Prosperity”, zegt Hebb. “De essentie van duurzaam ondernemen is volgens ons aandacht hebben en zorg dragen voor die 3 verschillende elementen. Met die gedachte in het achterhoofd engageren we ons om verschillende sociale en goede doelen te steunen.”
Ethos
Het partnership met het BOIC, dat kort voor de vorige Olympische Spelen werd afgesloten, past in dat kader. “Sport is ook positief voor de fysieke, mentale en sociale gezondheid, en daar wilden we ook graag aandacht voor hebben. Sinds 2021 zijn we sponsor van Team Belgium, het Belgisch Olympisch Team.”
De motivatie waarom Matexi graag de schouders mee onder Team Belgium zet, is veelvoudig. “Het partnership zet een aantal van onze gemeenschappelijke waarden in de verf, zoals doorzettingsvermogen, teamwork, vertrouwen, respect,... Doorzettingsvermogen is niet alleen een kwaliteit die een topsporter moet hebben. De vastgoedprojecten die we bij Matexi realiseren, nemen gemiddeld 7 jaar in beslag van de eerste verwervingen tot de laatste oplevering. Dat is lang. Het maakt doorzettingsvermogen ook een essentiële en fundamentele waarde binnen de vastgoedontwikkeling. Hetzelfde geldt voor teamwork: sporters trainen jarenlang voor hun beste prestaties. De resultaten die ze neerzetten, zijn de verdienste van een heel team van experts achter hen. Dat is ook zo in het vastgoed: aan elk van onze projecten werkt een heel team van onze mensen.”
Het partnership zet een aantal van onze gemeenschappelijke waarden in de verf, zoals doorzettingsvermogen, teamwork, vertrouwen, respect,...
Katrien Hebb
Om het partnership heel concreet te maken binnen Matexi, volgt het bedrijf momenteel 2 atleten op hun weg naar de Spelen deze zomer: turner Luka Van den Keybus en 4 x 400 meter estafetteloopster Helena Ponette. “Zij vormen voor ons de verpersoonlijking van Team Belgium. Op kantelmomenten tijdens hun sportieve carrière hebben we hen geïnterviewd. Die interviews hebben we gepubliceerd op ons intranet en onze website, en op onze sociale media wensten we hen succes voor wedstrijden waarop ze zich konden plaatsen. En ja, we waren inderdaad heel blij voor hen op de momenten dat ze zich hebben kunnen kwalificeren voor de Spelen.”
Keynotes
Het partnership betekent uiteraard dat Matexi het Belgisch Olympisch Team financieel steunt. “Maar het gaat veel verder dan dat”, zegt Katrien Hebb. “Matexi brengt ook nog op andere manieren Team Belgium tot dicht bij de medewerkers van het bedrijf. Een aantal topsporters en coaches zijn bij ons in het bedrijf (digitale) keynotes komen geven over hun passie en engagement om onze collega’s te inspireren. En de afgelopen jaren kregen een aantal collega’s de kans om mee te gaan op inspiratietrip met Team Belgium naar de najaarsstage in Turkije. In dat kader organiseerden we na de zomer van 2023 een interne challenge waarbij onze medewerkers uitgedaagd werden om zoveel mogelijk stappen te zetten. De winnaars werden uit de beste presteerders geloot. Onze verbondenheid met Team Belgium zit ook verweven in kleinere dingen: in een pingpongtafel en dartsbord waar er vraag naar is op de werkvloer, in sportieve uitdagingen van ons running & bike team, enz.” (JM - Foto Kurt)
Employer branding
Het partnership met BOIC draagt zeer veel bij aan de employer branding van Matexi, zo blijkt. “Werken aan een positieve werkgeversidentiteit gebeurt op verschillende vlakken en dat doen we door onze waarden in de verf te zetten via het BOICpartnership, door te communiceren over de buurtontwikkelingen die we realiseren, en door ook te benadrukken dat er binnen Matexi aandacht is voor duurzaamheid. Die laatste pijler wordt steeds belangrijker: mensen willen impact creëren tijdens hun job. Bij Matexi draag je als medewerker bij aan de ontwikkeling van duurzame en aangename buurten. En via het BOIC-partnership helpen we om de droom van Olympische atleten waar te maken.”