Overslaan en naar de inhoud gaan
Map

3 inspirerende boeken

  • 31/05/2024

Hoe medewerkers kijken naar hun werk en naar hun werkplek is een hot topic. Logisch dus dat er heel wat boeken verschijnen waarin dat thema aan bod komt. We stellen je graag 3 recent verschenen publicaties voor.

Ondernemen draait om impact creëren

Een inspiratie- en motivatiebron om zaken binnen je onderneming aan te pakken: die rode draad komt vaak terug in recensies van het pas verschenen ‘Wat Wel Werkt’, het boek van marketing- en communicatiespecialist Nic Vermaut. 

“In deze publicatie geef ik ondernemers en leidinggevenden een hands-on aanpak om het verschil te maken en een relevante toekomst voor hun organisatie te creëren”, vertelt de auteur, tevens zaakvoerder van Well Communications. “Ondernemen gaat niet louter om winstmaximalisatie. Eigenlijk moet een bedrijf of organisatie er vooral naar streven een gezonde maatschappelijke impact te hebben. Dat kan door stelselmatig aan 5 pijlers te bouwen.” Die zijn meteen ook de titels van de 5 hoofdstukken van het boek. “‘Passioneel ondernemen’ laat je toe te excelleren, maar na verloop van tijd bestaat de kans dat je die passie kwijtspeelt. We staan stil bij acties om die weer op te wekken. Bewust ondernemen doet je stilstaan bij wie je bent en hoe je met leiderschap omgaat. Door daar bepaalde principes te respecteren, werk je aan een krachtige harmonie tussen impact en winst.” 

“In ‘Waardevol ondernemen’ bekijken we hoe je als merk je waarden bepaalt en op welke manier je die in je organisatie laat leven. ‘Betekenisvol ondernemen’ gaat op zoek naar het waarom. Het vinden van die ‘why’ is voor nogal wat zakenmensen een struikelblok, terwijl die ‘purpose’ wel cruciaal is. Uiteraard kan ‘Duurzaam ondernemen’ niet ontbreken. Ook voor die pijler verduidelijken we via enkele businesscases hoe je met duurzaam ondernemen aan de slag kan gaan, zonder aan greenwashing te doen.” Wat Wel Werkt maakt duidelijk dat impactcreatie de essentie van elke disruptieve golf is en dat zeker jonge medewerkers daar heel gevoelig voor zijn. “Als ze zien dat hun werkgever echt een sociale meerwaarde heeft, gaan ze daar nog liever aan de slag. Dat is niet onbelangrijk in een tijdperk waarin 40% van de werknemers ongelukkig is.” 

De uitgave van Borgerhoff & Lamberigts is verkrijgbaar in elke Belgische en Nederlandse boekhandel.

Nic Vermaut

Inspelen op levensaspiraties is een must

Mensen verbinden zich het liefst aan ondernemingen van wie strategie naadloos gelinkt is aan het verbeteren van zichzelf, de maatschappij en de planeet. Hoe je daar als bedrijf best op inspeelt, lees je in ‘Trends in the Transformation Economy’. Dat is het vervolg op ‘Healthusiasm’ van Christophe Jauquet, keynotespreker over gezondheid, business en technologie. 

“Bij heel wat mensen staan levensaspiraties tegenwoordig centraal”, verduidelijkt Christophe Jauquet. “Ze willen de beste versie van zichzelf worden, gezond en gelukkig zijn, maar ook de wereld beter maken. In functie daarvan identificeren ze zich het liefst met bedrijven die daarop inspelen. 3 sectoren lenen zich daar zeer gemakkelijk toe: de gezondheidszorg, de consumentenindustrie en technologische bedrijven. Zij zijn goed geplaatst om het menselijk verlangen naar transformatie te ondersteunen.” 

De auteur legt uit hoe bedrijven mensen kunnen helpen bij het invullen van hun belangrijkste aspiraties. “Innovatie, zoals digitale technologie, heeft de mens geleerd om zelf het heft in handen te nemen. De consument kan daarmee vandaag al een zekere impact hebben op zijn eigen leven, maar ook op de maatschappelijke of ecologische crisissen. Het is dan ook logisch dat ze het liefst kopen of werken bij ondernemingen die ook deze transformationele rol willen opnemen. In de ‘Transformation Economy’ zijn producten en diensten alleen niet waardevol genoeg. Op eenzelfde manier moet de ‘nieuwe’ werkgever ook meer waarde bieden dan het geven van een interessant loon en een mooie wagen. De nieuwe werkplek is pas waardevol wanneer werknemers voelen dat die helpt bij de persoonlijke, maatschappelijke én milieugerichte uitdagingen van vandaag.” 

‘Trends in the transformation economy’ is uitgegeven bij Lannoo Campus.

Christophe Jauquet

Zet je organisatie weer op de rails

Op een bepaald moment kan je als ondernemer het gevoel hebben dat de organisatie van je bedrijf wat op losse schroeven staat. In ‘Mechaniek voor managers’ legt Romeo Baertsoen van WidePeak managementarchitecten uit hoe je weer tot een solide en beter functionerend geheel komt.

“Als ik in bedrijven kom, ben ik regelmatig verbaasd dat bepaalde basisprincipes van verstandig management niet worden toegepast. Je kan wel de mond vol hebben van leiderschap, maar de basis moet goed zitten: hoe kan je op de beste manier met je mensen samenwerken?”, aldus Romeo Baertsoen. De sleutel tot succes ligt volgens hem in 3 belangrijke punten. “Eerst en vooral moet je focus bij je medewerkers creëren. Dat kan pas als je als leider goed weet waar je naartoe wil en welke rol je mensen daarin spelen.” Het structureren van overleg is ook essentieel. “We gaan er te vaak van uit dat mensen van nature uit weten hoe ze goed moeten communiceren en vergaderen. Dat is helaas niet zo”, getuigt de auteur. “Het derde aspect is werk maken van een motiverende bedrijfscultuur, waarin mensen elkaar graag helpen om samen de doelstellingen van de onderneming te bereiken.” 

In het tijdperk van ‘het nieuwe werken’, waar mensen vaak enkele dagen per week van thuis uit aan de slag zijn, wordt het belang van die pijlers nog groter. “Het is essentieel om 2 à 3 dagen per week samen te zijn, zodat je een evenwichtige relatie krijgt tussen afzonderlijk werken en overlegmomenten.” 

‘Mechaniek voor managers’ is verkrijgbaar bij Standaard Boekhandel, ’t Oneindige Verhaal in Sint-Niklaas, Theoria in Kortrijk en De Reyghere Brugge.

Romeo Baertsoen

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie