Nergens beter dan vakantie in je eigen tuin: sinds een of ander virus de wereld door elkaar schudde, beseffen we dat als nooit tevoren. Het heeft Jardinico, fabrikant van tuinmeubilair en parasols, geen windeieren gelegd. De onderneming van Bruno Vandeputte nam recent een tweede gebouw op Evolis in gebruik en legt daarmee de fundamenten voor een verdere gestage expansie.
Aanmelden om meer te lezen
AanmeldenMet Jardinico zetten Bruno en Bram Vandeputte in 1999 de ondernemerstraditie van hun familie verder, maar in een ander segment: confectie van kinderkleding maakte plaats voor kussens voor tuinmeubilair. 8 jaar geleden splitsten de broers de activiteiten. “Sindsdien focust Bram zich met Jardinico Cushions op confectie van maatwerkkussens voor de privatelabelmarkt en ben ik me volledig gaan toespitsen op parasols en tuinmeubilair”, legt Bruno Vandeputte uit. “Het bedrijf van Bram blijft één van onze belangrijkste leveranciers.”
Jardinico ontwerpt parasols en tuinmeubilair, vaak samen met gereputeerde designers. “De productie gebeurt in Azië, de assemblage in België. 5 jaar geleden verhuisden we van Avelgem naar de zone Evolis in Harelbeke, waar we in eerste instantie 4.000 m² magazijnen, 500 m² showroom en 500 m² kantoorruimte bouwden. Onlangs hebben we een aanpalend stuk grond bebouwd met nog eens 6.000 m² magazijnen, 1.000 m² toonzaal en 750 m² kantoren. Die uitbreiding was meer dan welkom. Zo beschikken we nu over de ruimte die noodzakelijk is om onze aanzienlijke voorraad outdoormeubilair en parasols te herbergen.”
Promotie van eigen merk
Vandeputte merkt al 23 jaar een gestage groei van het outdoorsegment, maar 2020 en 2021 versloegen alle records. “Vorig jaar was een kantelmoment. De high end-markt waarin wij actief zijn bleef groeien, maar het lagere en middensegment kenden een terugval. Dat is typisch: hoe groter de crisis, des te beter luxe verkoopt. De jongste jaren hebben we onze actieradius bovendien gevoelig uitgebreid. De Benelux, Frankrijk en Duitsland blijven onze topmarkten, maar we bedienen eigenlijk heel Europa, Nieuw-Zeeland, Australië, Canada, Zwitserland en het Midden-Oosten. Onder meer in Zuid-Amerika, Zuid-Afrika en Japan is er nog veel potentieel.” Het wijst op de mondiale belangstelling voor Jardinico. “We hebben de jongste jaren heel veel inspanningen gedaan om ons merk te promoten en dat heeft geloond. De interesse is blijven aanzwengelen, waardoor ons team in geen tijd is uitgebreid van 8 naar 22 mensen. We blijven ambitieus, al mag de groei de komende jaren iets gestager lopen”, besluit Bruno Vandeputte.