Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 15/12/2023

“Groothandel en winkel versterken elkaar”

Een moderne website, een eigen juwelencollectie en vooral enorm veel goesting: het zijn maar 3 argumenten die tonen dat Scaldis ook na 91 jaar een naam als een klok in de Belgische juwelierswereld blijft. Het op-entop familiebedrijf vindt een goed evenwicht tussen de groothandels- en retailactiviteiten. “Doordat we zelf een winkel voor particulieren uitbaten, kunnen we ons perfect verplaatsen in de leefwereld van onze klantjuweliers die bij ons hun edelstenen, diamanten, juwelen en horloges aankopen.”

Scaldis

Nadat de grootvader van Manuel Scheldeman in Kortrijk de finesses van het goudsmeden had geleerd en in een atelier al wat ervaring had opgedaan, begon hij in 1932 als zelfstandige. 4 jaar later verhuisde hij naar de huidige locatie in de Lange Steenstraat in Kortrijk. De liefde voor het juweliersvak bleef al die tijd in de familie: eerst bij Germain Scheldeman, vanaf 1982 ook bij Manuel. Hij nam in 1999 de zaak over, samen met echtgenote Christel. “De jaren 60 tot en met 90 waren gouden decennia, waarin we een constante gestage groei beleefden. Ons metier is sindsdien wat uitdagender geworden, maar dat belet ons niet om op de Belgische markt een toonaangevende speler te blijven. Als groothandel zijn we jaarlijks aanwezig op de nationale juweliersbeurs om ons uitgebreide assortiment aan klanten te tonen. Dat heeft ons toegelaten om onze actieradius te vergroten. Op vandaag zijn we vooral actief in Henegouwen, Luxemburg en Limburg. Voor West- en Oost-Vlaanderen is onze eigen winkel belangrijker.”

Veel juweliers die ouder zijn dan 50, vinden minder makkelijk familiale opvolging.

Manuel Scheldeman

Manuel zag het aantal goudsmeden en juweliers in Kortrijk vanaf de jaren 70 geleidelijk aan afnemen. “Dat komt doordat veel juweliers intussen ouder zijn dan 50 en minder makkelijk familiale opvolging vinden. De zaak aan een externe overnemer toevertrouwen is erg moeilijk door de hoge financiële drempel én de moeilijkheid om personeel te vinden. Om de best mogelijke service te bieden, zijn veel opleiding en ervaring vereist.”

Dynamische schwung

Die service weerspiegelt zich bij Scaldis onder meer in het ontwerpen van gepersonaliseerde juwelen (handwerk of in 3D), transformaties, herstellingen van juwelen en horloges. Het is een stiel die ook dochters Charlotte (sinds 2020 in de zaak) en Josephine (2023) steeds beter in de vingers krijgen. “Het gevarieerde takenpakket maakt dit erg leuk: zelf ontwerpen, edelstenen selecteren, het contact met klanten in de winkel die we kunnen begeleiden bij aankopen voor mooie momenten…”, aldus Josephine. 

De vierde generatie geeft een dynamische schwung aan het familiebedrijf. “Dat doen we onder meer door de moderne twist die we aan klassieke juwelen geven én met de herlancering van ons eigen merk Grace (exclusieve designs voor (oor)ringen, armbanden en kettingen). Het zorgt ervoor dat we een jong publiek aantrekken en ook voor kinderen en kleinkinderen van trouwe klanten de ‘huisjuwelier’ blijven. Ons cliënteel apprecieert het dat de zaak in familiale handen blijft, zodat ze nog voor vele jaren op onze expertise en service kunnen vertrouwen”, besluit Charlotte. 

www.scaldiskortrijk.be

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie