Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 20/10/2023

Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen roept de Vlaamse regering op om een coherente en ambitieuze Vlaamse luchtvaartstrategie uit te tekenen. Het Waals gewest heeft wel al jaren een duidelijke strategie voor de luchthavens van Charleroi en Luik die haar vruchten afwerpt. Dat moet nu ook dringend gebeuren voor de luchthaven van Oostende-Brugge en de luchthaven van Kortrijk-Wevelgem. Met het oog op het uitwerken van een Vlaamse luchtvaartstrategie, heeft Voka 10 concrete aanbevelingen overgemaakt aan Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. 

Voka West-Vlaanderen benadrukt het belang van de Vlaamse regionale luchthavens inzake passagiersvluchten, goederenvervoer en general aviation. Daarnaast zijn de luchthavens van Oostende en van Wevelgem eveneens erg geschikt voor de luchtvaart van de toekomst, rekening houdend met tendensen als Urban Air Mobility, drones en de technologische evolutie richting kleinere vliegtuigen (met minder of geen emissie en aanzienlijke geluidsreductie). De regionale luchthavens kunnen bovendien complementair zijn met Brussels Airport. De Vlaamse regionale luchthavens blijven daarnaast cruciaal voor de luchtvaartopleidingen, bieden ook een belangrijke backup functie en bieden diensten aan met een ruimer belang voor de maatschappij, zoals de search en rescue flights naar drenkelingen en het snel ter plaatse brengen van organen voor orgaantransplantaties. 

In het laatste Vlaamse regeerakkoord werd te weinig aandacht besteed aan de luchtvaart. Dat moet anders in het volgende regeerakkoord, zodat de Vlaamse luchtvaart niet langer ver onder zijn potentieel blijft. De Vlaamse overheid liet ondertussen een maatschappelijke kosten-batenanalyse maken rond de Vlaamse regionale luchthavens en maakte een visienota op. Een duidelijke en coherente Vlaamse luchtvaartstrategie moet nu de volgende logische stap zijn. “We hebben nood aan een strategisch beleidskader dat de bakens uitzet voor de toekomst van de 2 Vlaamse regionale luchthavens in West-Vlaanderen. Onze luchthavens moeten zich verder kunnen ontwikkelen om volop hun economische en maatschappelijke rol te kunnen spelen. Een volgende Vlaamse regering moet verdergaan op de ingeslagen weg. We doen daarom 10 concrete aanbevelingen die gedragen zijn door de ganse Vlaamse luchtvaartsector”, zegt Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka West-Vlaanderen.

Voka West-Vlaanderen doet 10 aanbevelingen

  1. Maak werk van een stabiel en coherent wettelijk kader voor o.a. vliegroutes
  2. Maak Vlaanderen mee aandeelhouder in Brussels Airport
  3. Vermijd bijkomende exploitatiebeperkingen die nefaste gevolgen kunnen hebben op onze economie, tewerkstelling en connectiviteit
  4. Werk samen rond duurzame brandstoffen zoals Sustainable Aviation Fuels (SAF’s) en waterstof
  5. Voer een ruimtelijk beleid gericht op hinderbeperking
  6. Maak de luchthavens beter bereikbaar
  7. Organiseer één remote control tower voor alle luchthavens
  8. Zet in op toekomstgerichte investeringen en ontwikkelingen
  9. Stimuleer synergieën en aansluitingen voor Vlaamse regionale luchthavens
  10. Zet in op innovatie en maak van luchthavens hubs en testsites voor nieuwe duurzame technologieën

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie