Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 16/06/2023

Uitdaging: Welke metrics volg ik op in het runnen van mijn business? Bert Destoop - Couvert.be

Couvert.be is een webshop waarbij consumenten een deel van een koe, varken, schaap, of een lot kippen kunnen aankopen. Pas wanneer het volledige dier is verkocht, wordt het geslacht. “Ik miste in het begin vooral anderen rondom mij om mee van gedachten te wisselen”, zegt zaakvoerder Bert Destoop. “Dat heb ik opgelost door onder meer deel te nemen aan het Bryo-traject.”  

Couvert

De korte keten wint al jaren aan populariteit. Couvert speelt in op die trend. “Op het moment dat onze klanten bij ons een deel van een dier aankopen, loopt het nog rond in de wei”, vertelt Bert Destoop, zelf een landbouwerszoon. “Pas wanneer het hele dier verkocht is, wordt het geslacht. Op die manier gaat niets verloren. Een groot verschil met supermarkten, waar maar liefst 30% van het vlees in de vuilnisbak belandt. Met Couvert kunnen we die verspilling tegengaan. Klanten bestellen pakketten van 5 tot 10 kilo, met een variëteit aan vlees: van hamburgers en gehakt tot biefstuk en stoofvlees.” De grootste voordelen voor de klanten zijn de scherpe prijs en de puurheid van het vlees. “Door rechtstreeks bij de boer te kopen én door alles van het dier te benutten, kunnen we een goede prijs bieden. Het bevat bovendien geen bewaarmiddelen. Je steekt je bestelling dus best meteen in je diepvries, als die gekoeld bij je thuis wordt geleverd.”

Intussen draait Couvert een omzet van 1 miljoen euro en is het aanbod ook uitgebreid. Zo kan je er een deel van een visvangst kopen, rechtstreeks van de visser. De klanten van Couvert zijn gezinnen die bij voorkeur voeding via de korte keten op hun bord willen en voor wie die puurheid van het vlees belangrijk is. “Daarnaast hebben we ook heel wat oudere klanten, die zich uit hun jeugd herinneren dat vlees ook op die manier werd verkocht.”

Eenzaamheid

De grootste uitdaging waar een startende ondernemer mee geconfronteerd wordt, is volgens Bert Destoop de eenzaamheid. “Je hebt als starter niet meteen een team van collega’s in de buurt waar je mee kan sparren. Ik miste dat wel. Onder meer daarom heb ik deelgenomen aan het Bryo-traject. Ook al zijn de andere deelnemers vaak in compleet andere sectoren aan de slag, toch voelt het wel goed om ideeën uit te wisselen en te horen hoe zij bepaalde zaken zouden aanpakken.”

Couvert is een e-commerce bedrijf, waardoor Destoop dus heel gemakkelijk informatie binnen krijgt over de klanten en de doelgroep van zijn bedrijf. “Ik weet wie mijn klanten zijn, wat hun profiel is, waar ze vandaan komen, hoeveel ze op welke momenten aankopen,… Dat is informatie waar een ander type bedrijf veel meer moeite voor moet doen. Het is enerzijds een heel positief punt aan ondernemen, want je kan er je marketing op af stemmen. Maar anderzijds kan je jezelf daar ook blind op staren en te veel naar directe conversies kijken. Dat is ook niet altijd de bedoeling: het is belangrijk om de strategie voor iets langere termijn te bepalen en die ook aan te houden.”

www.couvert.be

Tip van Voka

Bepaal de meest essentiële KPI’s voor jouw bedrijf, 2 of 3 cruciale. Bepaal wat je precies wil monitoren en zorg dan voor een goede monitoringstool. Dat geeft duidelijkheid en een comfortabel gevoel. Als je die monitoring consistent volhoudt, levert het je in de toekomst ook referentiepunten op naar vorige werkingsjaren.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie