De winkels van Vatana zijn een begrip in West-Limburg. De verkoper van schoenen, sportartikelen, speelgoed en vrijetijdskleding blijft ook in tijden van internet succesvol met het concept waarmee het familiebedrijf groot is geworden. Sigrid Put bestuurt de winkel samen met haar zus Inge, maar oprichter Willy vind je ook vandaag nog elke dag in het bedrijf.
Willy, Inge en Sigrid Put
Onze grootste troef is ons zeer brede aanbod”, vertelt Sigrid Put. “Bij ons vind je alle grote én kleine merken in speelgoed, kleding, sportschoenen en kledij, lingerie en lederwaren, voor zowel kinderen als volwassenen. We hebben een assortiment van om en bij de 11.000 artikelen op onze website staan – dat is geen verkoopplatform maar puur etalage – maar ons aanbod is nog veel groter.”
Voor het hele gezin
Vatana heeft twee winkels met een oppervlakte van 5.000 m2. De vestiging in Paal bestaat al sinds 1981, de winkel in Pelt opende in 2017 de deuren. “We zijn een echte familiewinkel”, zegt Sigrid. “Een one-stopshop waar je een breed scala aan producten vindt voor het hele gezin. Families komen hier gezellig samen shoppen met de winkelkar en brengen vaak meerdere uren door in de winkel. We zijn van oudsher een zelfbedieningszaak. Je mag alles zelf passen, het maakt niet uit hoeveel stuks, wij ruimen het wel op. En zeker zo belangrijk: als de klant advies nodig heeft, staan we voor hem klaar. Die formule maakt ons uniek.”
Duidelijke taakverdeling
In 1973 startte vader Willy Put de schoenenwinkel Vatana. Die groeide uit tot de grootste zelfbedieningszaak in schoenen en lederwaren van Limburg. Later werd het assortiment nog uitgebreid met kleding, sportartikelen, speelgoed en meer. Inmiddels werken Sigrid en haar zus Inge al 30 jaar bij Vatana, en ze zijn opgeklommen tot zaakvoerder. “Inge is verantwoordelijk voor HR en aankoop. Ik run de winkels, geef leiding aan het winkelpersoneel en verzorg de inrichting. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de marketing. De taken zijn goed afgebakend, zodat we niet in elkaars vaarwater komen.”
Van onderop begonnen
“Mijn zus en ik zijn van onderop begonnen in de zaak. We deden vakantiewerk, eenvoudige klusjes zoals kapstokken en beveiligingen sorteren, of de aankopen van de klanten in een zakje doen.” Pater familias Willy, inmiddels 78, is nog iedere dag zelf druk in de weer in zijn bedrijf. Sigrid: “Hij steekt graag de handen uit de mouwen, liefst op de sportafdeling, dat is echt zijn ding. Ik heb enorm veel respect voor hoe hij de zaak heeft opgebouwd. De retailsector is natuurlijk erg veranderd, maar we profiteren nog altijd van zijn ervaring.”
Relevant blijven in het internettijdperk
De retailsector heeft het momenteel niet gemakkelijk. Hoe slaagt Vatana erin om relevant te blijven in een tijd waarin internetbedrijven de klassieke winkels steeds meer verdringen? “Mensen willen een artikel graag zien en voelen voor ze het kopen, dat blijft toch de ultieme troef van een fysieke winkel. Onze andere sterke punten? Naast het brede aanbod zijn dat: inspelen op de trends binnen ons segment, ruime openingstijden en een gigantische parking voor de deur. Natuurlijk zetten we ook steeds meer in op marketing, beleving en sociale media. Dat is een must tegenwoordig.”
Plato & Accelero
Ik houd naast al mijn activiteiten tijd vrij voor mijn twee Voka-groepen. Sinds dit jaar zit ik in de Accelero-groep voor snelle groeiers. Daarnaast begin ik nu aan een tweede Plato-traject. Er komen vaak boeiende sprekers die hun verhaal op een toegankelijke manier brengen. Onlangs hadden we Pieter Vandekerkhof over de vloer, die over het ‘Business Model Canvas’ kwam vertellen. Dat zet je echt aan het denken over hoe je als ondernemer bezig bent.”