“ Uiteindelijk is iedereen winnaar, en dat maakt het interessant.”
Royal Crown, het netwerk van zelfstandige keuken en interieurbouwers met hoofdkantoor in Genk, is een voorloper op het vlak van duurzaamheid. De vergroening van het wagenpark is maar een van de strategische actiepunten die het familiebedrijf hoog op de agenda heeft gezet. Gedreven door de ambitie om als dienstenleverancier het verschil te maken, heeft CEO Frank Rombouts in dit verband al heel wat watertjes doorzwommen. Vanuit zijn praktijkervaring geeft hij graag enkele tips mee om de transitie naar een elektrisch wagenpark efficiënt aan te pakken.
Het is in het kader van het Voka Charter Duurzaam Ondernemen dat we enkele jaren geleden
actie hebben ondernomen naar de elektrificatie van ons wagenpark”, zegt Frank Rombouts, CEO van Royal Crown. “Hilde Rutten van Berghoff Belgium, een fijne zakenpartner van ons, wees ons op de mogelijkheid om het traject te doorlopen. Aangezien het al veel langer een doelstelling en uitdaging was om meer duurzaamheid in ons dienstenbedrijf te introduceren, zijn we met de aangereikte handvatten aan de slag gegaan. Zo kwam het dat we naast de actiepunten rond bijvoorbeeld maatschappelijk engagement, positieve bedrijfscultuur of gezondheid van de medewerkers, ook de vergroening van het wagenpark op de agenda hebben gezet. Aangezien we toen net bezig waren met de plannen voor ons nieuwe hoofdkwartier, hebben we meteen vier laadpunten in onze bouwvergunning laten opnemen. Maar al snel groeide het besef dat er meer capaciteit nodig zou zijn, waardoor we in de uitvoeringsfase ineens tien oplaadmogelijkheden hebben voorzien. Geen overbodige luxe, zo blijkt nu, want ze worden heel intensief gebruikt.”
Vandaag zeker opportuun
Royal Crown heeft de elektrische bedrijfswagens stap voor stap ingevoerd. “Je bent voor een stuk natuurlijk afhankelijk van de lopende leasingcontracten”, aldus nog Frank Rombouts. “Het is pas mogelijk om over te schakelen als de termijn van het vorige contract met de fossiele brandstof is verstreken. We zijn bovendien gestart met hybride wagens om vervolgens naar full electric over te schakelen.
Waarom? Vooral omdat we vertegenwoordigers op de baan hebben die heel lange afstanden moeten doen, en de batterijcapaciteit en het
aantal laadpunten onderweg in de beginfase nog ontoereikend waren. Vandaag is het wel opportuun om full electric te gaan, aangezien je in alle comfort het hele land kan coveren.”
Policy en verzekering
Om het wagenpark te vergroenen moet je niet over een nacht ijs gaan, weet Frank Rombouts. “Er komt inderdaad best wel wat bij kijken. Zo moet je in de eerste plaats de car policy aanpassen. Als je een elektrische bedrijfswagen aanbiedt, is er de mogelijkheid om ook de laadinfrastructuur van de medewerkers te faciliteren. Dit is geen verplichting langs beide kanten, maar in het geval dat de medewerker akkoord gaat, wordt dit mee in het leasingcontract van de wagen opgenomen. Wie het bedrijf verlaat, heeft de mogelijkheid om dat contract over te nemen. Als de leasing is afgelopen, wordt hij sowieso eigenaar van de infrastructuur omdat er een voordeel van alle aard op werd afgedragen. We vragen wel dat elke medewerker zelf de werken voor de aanleg voor zijn rekening neemt. Er zijn namelijk grote verschillen op dat vlak, bijvoorbeeld als er grote graafwerken of een verzwaring van het net nodig is. Het is niet de bedoeling dat wij als bedrijf een onevenredige inspanning leveren. Wat we sowieso doen is, ongeacht of er thuis een laadinfrastructuur is, de medewerkers een laadpasje geven, met bepaalde afspraken over waar en hoe best te laden. Dat is vooral interessant voor medewerkers die bijvoorbeeld in een rijhuis wonen, of waar om andere redenen geen laadpunt aan huis kan worden geïnstalleerd.”
Het afsluiten van de juiste verzekering is een ander aandachtspunt.“Per brandweerzone en gemeente gelden er andere regels en daar moet je je toch even in verdiepen”, weet de CEO van Royal Crown. “Afhankelijk van de batterij kan je bijvoorbeeld niet overal ondergronds parkeren. Het is nodig om met de lokale brandweer in overleg te gaan en vervolgens je verzekeringspolis in overeenstemming te brengen.” En ook op fiscaal vlak moet alles goed worden becijferd.“Bij ons zijn zowel de werkgever als de werknemers intussen helemaal van overtuigd dat het ook op het vlakvan de cijfertjes voordelig is om elektrisch te rijden. Want hoe je het ook draait of keert, de zorg voor het milieu en duurzaamheid is één aspect, maar het financiële speelt uiteraard ook mee. In dat verband is het belangrijk dat er stimulansen blijven bestaan die de transitie naar elektrische
mobiliteit aanmoedigen.”
Het goede voorbeeld
Royal Crown wil als voorloper in duurzaam ondernemen de positieve boodschap verder uitdragen naar andere
bedrijven. “Als groepering hebben we de taak om toegevoegde waarde te leveren aan onze leden. Dat doen we op diverse manieren. In onze communicatie pakken we regelmatig uit met onze case, zodat onze voordelen naar elektrificatie inspiratie kunnen bieden om hetzelfde
te gaan doen. We zetten ook regelmatig elektrische voertuigen in de kijker, geven achtergrondinfo over gewijzigde wetgeving, enzovoort. Op die manier zetten we anderen aan het denken. Met onze voertuigleveranciers hebben we bovendien mooie deals gemaakt, zodat onze leden aan interessante voorwaarden zelf een actieplan rond groene mobiliteit kunnen opzetten. Het is een service die ten zeerste geapprecieerd wordt.”
Frank Rombouts wijst er tot slot nog op dat de elektrificatie van het wagenpark maar een onderdeel is van de groene mobiliteit die hij bij
Royal Crown heeft geïntroduceerd. “We kijken ook naar andere duurzame transportvormen. Zo promoten we het openbaar vervoer, bieden we fietsleasing aan en stimuleren we carpooling tussen onze medewerkers. Elektrische wagens zijn een quick win in het streven naar een integraal duurzaamheidsbeleid. Het ruimere plaatje maakt het helemaal interessant en zorgt alleen maar voor gelukkige gezichten. Een aanrader voor elke collega-ondernemer!