Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 20/12/2023

Voortaan moet elk bedrijf verplicht keukenafval en etensresten sorteren, ongeacht of er een bedrijfsrestaurant aanwezig is. De verplichting om keukenafval en etensresten te sorteren geldt al voor bedrijven met een bedrijfsrestaurant sinds 2021, maar wordt vanaf januari 2024 uitgebreid naar alle bedrijven.

Dit betekent voor heel wat bedrijven een omschakeling. Bereid je daarom nu al voor op de nieuwe verplichting door:

  • Contact op te nemen met je private inzamelaar of met de gemeente voor een geschikte afzet- of rolcontainer om uw keukenafval en etensresten in te verzamelen. 
  • De inzamelfrequentie te bepalen die het meest tegemoetkomt aan de hoeveelheden keukenafval die je produceert. Je private inzamelaar kan je hierin bijstaan. 
  • De afvalbakken optimaal te plaatsen op de werkplek. Bijvoorbeeld in de refter en de keuken waarin je mensen hun keukenafval en etensresten kunnen gooien. Ook hier kan je private inzamelaar tips geven.
  • Hierover te communiceren naar de werknemers en de verantwoordelijke voor het leegmaken van de afvalbakken. Geef in de communicatie goed aan wat wél en wat net níet in de afvalbak mag. Je private inzamelaar kan specifieke communicatiemateriaal voorzien. 

Meer info over de verplichting en veel gestelde vragen vinden jullie hier terug. 
 

Contactpersoon

Katelijne Haspeslagh

Adviseur Milieu & Klimaat

imu - vzw - edenred
imu - vzw - exact
imu - vzw - mediafin
imu - vzw - bebat